Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Jag tror att du missförstått smittobekämpningen. Det handlar inte om all evighet. Eller du kanske menar att man inte ska göra någonting alls?
Till att börja med så tar man de medel som den aktuella lokala nöden kräver. Exvis i Wuhan stängde de stan för att de hade tappat kontrollen inför ett helt nytt virus som de inte visste så mycket om mer än att sjukvården kollapsade. Adekvat åtgärd för dem men inte en åtgärd som är allmänmedicin för alla länder utan andra länder borde ha dragit lärdom av den kinesiska åtgärden och förberett sig med andra åtgärder. Nu verkar hela världen inte förstått och varit sena.
Jag vet inte om det var exempelvis nödvändigt i Finland att stänga en region men ok, de kunde väl göra det då resten av världen var stängd. De hade ju i princip varit stängda som exportnation ändå så varför inte visa politiska tuffa tag.
Sydkorea har inte haft lockdown utan stängt en del verksamheter för att få kontroll. Nu har de öppnat upp gradvis. Visade sig att klientelet i klubbarna gav blanka fan i smittspridning så nu är det intressant att följa hur de lyckas/misslyckas med att åtgärda den här spridningen. Spåra, testa, individkarantän verkar vara metoderna de använder.
Du verkar propagera för laissez-faire-strategi, eller flockimmunitetsvägen som Giesecke berättade i Unherdintervjun att Sverige valde i januari. Man ska göra så lite och så billigt som möjligt. Ok att åka till Italien, men inte ok att sätta hemresenärerna i karantän. För dyrt. Att det blir lite collateral damage på vägen i form av över 3000 döda var en kostnad man var beredd att ta. Eller de kanske räknade fel redan där och trodde att dödstalen i Sverige skulle bli lägre. Att hänvisa till vetenskap och beprövad erfarenhet i ett läge där ingen vetenskap finns tack vare helt brand new virus eller beprövad erfarenhet som är 100 år gammal eller inhämtad från FHMs erfarenheter från u-länderna borde de få löneavdrag för. Och böter.
Mycket annat våra beslutsfattare inte hade med i sina kostnadskalkyler. Exempelvis det välkända faktum att Sverige är en exportnation och att vår export går ingenstans om mottagarländerna stänger sina gränser. Då hade vi haft en möjlighet att vidta kraftigare åtgärder om vi velat eftersom verksamheten ändå gick ner. Så jag ger inte ett ruttet lingon för FMVs, regeringens och Gieseckes modeller. De har visat oerhörda luckor i sin kompetens ända från början och det har inte blivit bättre efteråt. De kanske har läst men inte förstått. Nu drar vi på enorma kostnader tack vare det.
Nu har det ju visat sig att stängda gränser överhuvudtaget inte påverkar en pandemi och enbart är en politisk åtgärd och inte medicinsk.
Så vad har egentligen fungerat? Ingen vet. De länder med hårdaste Lockdowns har ju lyckats sämst av alla och har fortfarande enorm smitta inom landet månader efteråt.
Ja, jag inser att vi har gjort mer och mer rätt då detta virus är här för att stanna i åratal framöver och ju snabbare världen förstår det, desto bättre.
Vi har dessutom klarat detta ekonomiskt bättre än väldigt många i Europa så långt. Bäst i Norden. Vilket också betyder en del. Eller ganska mycket.