2020-05-14, 21:42
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag med hoppas att vi ska få ner smittan men jag nog ganska säkert att man inte kan fortsätta som man gör. Tror man måste göra något drastiskt för annars står vi ensam kvar i skiten i höst.
Det vore mycket olyckligt om vi måste införa någon typ av lockdown nu när andra länder börjar öppna upp, och med tanke på mängden smittade vi har kommer en sådan lockdown att ta tid oavsätt, men vi kanske inte har något val om våra fall och döda börjar att öka..
Men om man tittar på kurvan över nya fall och iva vård så verkar det som det mattas av och vi borde ha rimliga nivåer till augusti om det håller i sig. Men vi ligger då ca 3 månader efter de länder som håller på att öppna upp nu.
Citera
2020-05-14, 21:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men det är en intressant fråga trots allt hur länge vissa saker kommer vara förbjudna överlag i Europa.
Tar men några av de större länderna är pressen på att få igång fotboll och publik extremt stor.
Det är galna pengar för sändningar i speciellt England.
Så det är onekligen något som är av intresse att spekulera i.

Jag tror att det kommer att dröja väldigt länge innan saker och ting är tillbaka som det var innan epidemin började. Om ens någonsin.
Har svårt att se ex.vis fritt resande, knalla in i andra länder hur som helst, helt utan smittskyddskontroller.
Citera
2020-05-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror att det kommer att dröja väldigt länge innan saker och ting är tillbaka som det var innan epidemin började. Om ens någonsin.
Har svårt att se ex.vis fritt resande, knalla in i andra länder hur som helst, helt utan smittskyddskontroller.

Det är intressant att se hur det blir.
Det kan bli som du säger.
Nen det kan även vara så att vi människor snabbt tenderar att glömma och återgå till detsamma.
Men, givetvis är det önskvärt att dra lärdomar av denna tid.
Citera
2020-05-14, 21:45
Medlem
Att så många skulle stödja den svenska strategin tror jag kommer att förändras i takt med att vi har så höga dödstal och att det är riktigt skandalöst hur det utvecklat sig med dom äldre och lite svagare.

Nu ikväll ligger platz.se på 3552 avlidna, det är 23 personer mer än vad FHM redovisade. Siffrans storlek tyder på att det förmodligen redovisas minst 70 nya döda i morgon.

Hur skulle någonsin Norge, Danmark och Finland gemensamt nå sådana dödssiffror? Glöm detta att det kommer att "jämna ut sig". Det sker inte.
Citera
2020-05-14, 21:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja "åldersrasismen" är något jag funnit ytterst obehagligt i och med Covid. Kanske har det bara blivit ännu mer synligt, i och med Covid. Jag har flera gånger i tråden försökt framföra detta om äldre och att deras liv också är lika mycket värda men det känns som att inte så värst många tänker likadant. Jag blir i alla fall uppmuntrad av att se när en del är och blir förfärade över hur det blivit.

Tänker bara på min släkting som fick vara med i någon lokaltidning när hen fyllde 100 jämnt. Riktigt krut i den personen, så mycket historia denne bar på, ute och reste direkt efter andra världskriget, osv. Finns så mycket värde och fint hos många av de äldre, som en del verkar tycka har mindre människovärde, särskilt nu med Covid. Sorgligt.

Ättestupan är något jag inte vill vi går tillbaka till....

Precis.
Varje liv är värt att rädda. Liv och hälsa är betydligt viktigare än pengar.
Ungerns Orban har sagt ungefär detsamma.
Citera
2020-05-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Går sketfint för Svedala,,,

550k är nu korttidspermitterade. Kostar oss minst 90 miljarder för 2 månader. And thats just for starter.

Kommer dröja flera år innan Scania och Volvo LV får snurr. Om dom ens någonsin får snurr.

Just nu får ju båda returer tillbaka från staterna och spanien/frankrike/brasil.
..och det hade varit så mycket bättre med en lockdown? Att vi har korttidspermitterat så många är till största del pga andra länder har lockdowns, hade det inte varit för de hade enbart hotell och resebranschen av självklara skäl varit drabbade. Tro inte för en sekund att läget ser bättre ut i andra länder, när det gäller minimera ekonomisk förlust ligger Sverige troligtvis etta på topplistan. Folk här är ju så förtjusta i topplistor..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ingen teori men fakta är ju att om du dör i lunginflammation i ryssland så blir dödsorsaken lunginflammation och inte Covid-19 (även om du testats positivt för det) och där skiljer sig Ryssland från stora delar av övriga världen.

Vad de bedömer som Covid-19 har jag ingen aning om men det är ju inte lunginflammation, hjärtsvikt eller sådana saker som då får sin egna dödsorsak.
Skit i dödsorsaken då, och kolla på totala dödsfallen. Amerikanska ABC skriver:

Citat:
Doctors have suggested many coronavirus deaths may be being recorded under other causes, such as heart failure or pneumonia.

Official data published on Sunday showed the total number of deaths registered in Moscow in April was 18% higher than the same period last year, up by around 2,000 more. Other countries have suggested such “excess deaths” will likely give a better idea of the real toll of the virus.
https://abcnews.go.com/Health/health-workers-badly-hit-russia-coronavirus-hotspot/story?id=70580879

Överdödlighet på 18% i Moskva i april. Ja, det lät ju illa. Tills man jämför med Stockholm då, förstås:

Citat:
Dödstalen är fortfarande höga i Stockholms län. Under veckorna 14–16 har de varit mer än dubbelt så höga som motsvarande veckogenomsnitt åren 2015–2019.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/artusendets-hogsta-dodstal-uppmatt-i-sverige/

18% överdödlighet känns ju som en uppfriskande fläktande vårvind jämfört med Stockholms 100%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Vad gjorde Johan Giesecke när omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan? Försökte Johan Giesecke snabbt mobilisera motåtgärder så tidigt som möjligt?

- Så länge som dom högsta företrädarna i världen för smittskydd har bestämt sig för att viruset är här för att stanna, så kommer det att bli så. Självuppfyllande profetia.

- Det går. Frågan är hur önskvärt det är att stoppa människors rörlighet. Men det är långtifrån omöjligt att stoppa människors rörlighet.

- Det låter inte som ett harmlöst virus. Hur hårt slår sjukdomen mot individer som överlever infektionen? Hur många behöver vård? Hur många drabbas av bestående skador?

- Johan Giesecke säger just precis det. Men jag är införstådd med att Johan Giesecke inte är ensam om att uttrycka dessa ståndpunkter. Johan Giesecke är inte ensam skyldig till att Covid-19 sveper över världen.

- Den sortens logiskt tänkande besitter jag icke.

- Förvisso är Ulf-Utredaren irriterande. Men det är frivilligt att svara honom. Jag svarar på Ulf-Utredarens frågor eftersom det hjälper mig att tänka igenom hur jag formulerar mina egna ståndpunkter.

- Det är inte några skribenter på Flashback som orsakar massdöd, oavsett hur osmakliga åsikter dom än uttrycker. Skulden till massdöden ligger hos myndigheter och deras personal.

Nu är det ju viruset som bestämmer att det är här för att stanna och inte WHO De påtalar bara det vi alla ser och vet.

Jo, det är omöjligt att stoppa människors rörlighet en längre period utan anarki. Du har sett för mycket film.

Det är i grunden ett ganska harmlöst virus med låg dödlighet. av allt att döma mellan 0,5-1% och det är ganska lite.
En stor, stor majoritet är inte i närheten av att behöva sjukvård.
Och det slår i princip uteslutande mot äldre. I princip noll dödlighet i Sverige bland friska personer under 50år.
Så visst är det ganska harmlöst i det stora hela.

Skulden till Pandemin ligger hos Kina. 100% hos Kina.
Citera
2020-05-14, 21:47
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja "åldersrasismen" är något jag funnit ytterst obehagligt i och med Covid. Kanske har det bara blivit ännu mer synligt, i och med Covid. Jag har flera gånger i tråden försökt framföra detta om äldre och att deras liv också är lika mycket värda men det känns som att inte så värst många tänker likadant. Jag blir i alla fall uppmuntrad av att se när en del är och blir förfärade över hur det blivit.

Tänker bara på min släkting som fick vara med i någon lokaltidning när hen fyllde 100 jämnt. Riktigt krut i den personen, så mycket historia denne bar på, ute och reste direkt efter andra världskriget, osv. Finns så mycket värde och fint hos många av de äldre, som en del verkar tycka har mindre människovärde, särskilt nu med Covid. Sorgligt.

Ättestupan är något jag inte vill vi går tillbaka till....

Herregud ta inte det folk skriver på alltför stort allvar, många som INTE skriver på Flashback,

just saying,
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
..och det hade varit så mycket bättre med en lockdown? Att vi har korttidspermitterat så många är till största del pga andra länder har lockdowns, hade det inte varit för de hade enbart hotell och resebranschen av självklara skäl varit drabbade. Tro inte för en sekund att läget ser bättre ut i andra länder, när det gäller minimera ekonomisk förlust ligger Sverige troligtvis etta på topplistan. Folk här är ju så förtjusta i topplistor..

99 procent av världens länder är ej lika exportberoende som Sverige. Så du har fel såklart.

Vi är mest fkd av alla. Extremt exportberoende, bisarra dödstal, total polarisering mellan blattar och etniska svenskar och på det en korrupt statsförvaltning som går all in på könskorrigeringar och afghaner...

Ser du några up-sides?
Senast redigerad av victortich 2020-05-14 kl. 21:50.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Danskarna är avundsjuka på Sveriges strategi och har varit det från början. Det var ju också därför deras Lockdown fungerade i typ 2 veckor sedan struntade folk i det och begav sig ut i parker och umgicks ändå.
Ett fiasko.

Nu står man där med hög arbetslöshet och ett långt sämre BNP tapp än Sveriges beskedliga 0,3% så långt.

Sen är ju Danmark det 13:e sämsta landet på jorden vad gäller dödstalen (om du nu tror att en pandemi är nån sorts tävling) och det är ju riktigt uselt det med. Man kan ju knappast klappa sig för bröstet när man själv är ett av jordklotets absolut sämsta länder, eller hur?

Ett helt inlägg som bara består av lösa påståenden, helt utan källhänvisningar.

Börja från början och kom med en källa till danskarnas avundsjuka.
Citera
2020-05-14, 21:48
Medlem
rokossovskys avatar
KI forskaren Anders Björkman håller för troligt "Att mängden smittade fördubblats" i Spanien under den senaste månaden.

Fakta: antalet döda har under den senaste månaden i Spanien stigit med 50 procent.

Eftersom antalet döda stigit med 50 procent så finns igen anledning anta att antalet smittade stigit med 100 procent, varför KI forskarens påstående kan avföras som rena påhittet.

Istället är det logiskt att räkna med att antalet smittade följer dödligheten.

5% eller 7,5% som har antikroppar är marginellt för frågan om sk. flockimmunitet, därför att vi vet att Spaniens kurva över antalet döda planat under maj månad och fortsätter att plana.

Önskas sk. flockimmunitet så måste antalet döda/dygn öka kraftigt. Nu ligger den på blott 200/dygn.

Källor:

Spanien, 14 april, döda 18 255.
Spanien, 14 maj, döda 27 321.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

"Anders Björkman tror därför att resultaten som presenteras nu speglar andelen smittade för ungefär en månad sedan. Att mängden smittade fördubblats sedan dess anser han troligt."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ki-forskaren-om-spanska-studien-har-troligen-fordubblats-nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in