2020-05-12, 19:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Björn Olsen har haft alla rätt om sina uttalanden jämfört med Tegnell som har haft fel om allt.

Gesiecke är ifrågasatt av övriga världens epidemiologer och skriker att alla kommer bli smittade samtidigt som han gömmer sig på sitt sommarställe... Samt han säger att flockimmunitet händer om en vecka i Stockholm.

WHO kritiserar Sverige nu.

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5?r=US&IR=T&

Finns ingen som tycker Sverige gör rätt.

Ingen har och ingen kommer antagligen inte tycka det med nuvarande situation.

Så bra Mike Ryan uttrycker sig

The term 'herd immunity' is meant to be used for vaccines, not illnesses — which can kill people

'humans are not herds' and old people are not disposable
Citera
2020-05-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kan bara hålla med dig fullt ut om detta att Björn Olsen hade varit mycket bättre som statsepidemiolog och hade hanterat COVID-19 krisen på ett helt annat sätt. Men nu fick vi Corona-Bob Tegnell istället som sa att allt är okey och att vi inte skulle drabbas av denna lilla influensa.
Du som varit medlem så länge och postat så många inlägg har såklart högre i tak än vad vi andra har (enligt dig) så det är okej att du drar till med fakta som inte existerar?
Källa på att Tegnell sa som du påstår vore väl ändå fint, så alla rookies lär sig av en erfaren användare som du själv? Tack.
Citera
2020-05-12, 19:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Okej så du hade inte släppt in person X till dig vid ett negativt test för att han bor i Stockholm eller Bergamo? Dvs områden där smittan finns?
Så summa summarum handlar det om att straffa ut Sverige och dess invånare för deras strategi snarare än oro för att smittan ska föras in i landet.

Jag har inte hälsat på mina nära och kära som är äldre som respekt för dem. Nu bor jag i Sverige men hade jag varit kvar på några mina ställen runt om världen där jag tillbringat min ledighet på så hade jag ej tagit emot några från Sverige i dagens läge. Bergamo vågar jag inte säga hur det ser ut just.

Sverige har straffat sig själva genom att man haft denna strategi man haft och man sympatisörer som går över lik för att bevisa sin tes att än idag med alla döda så gör vi rätt.
Tycker man ska se på de siffror som finns. Dom talar för sig själva och där är Sverige en av de sämsta länderna i världen att bekämpa covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Har besökt arbetsplatser inom SoL.
Och ja det är bristfälligt.
Inom SoL används munskydd och visir endast vid konstaterad smitta. Mycket konstigt kan jag tycka eftersom det är människor utan munskydd samt visir som kan smitta.
Det bästa vore under pandemin att på alla tänkbara sätt som finns skydda riskgrupperna.
Även personal skyddas när de boende skyddas.
Man skall inte få springa mellan olika avdelningar tex.
Förstår inte hur man tänker.

Ok, tack för info ... jag jobbar på sjukhus och har andra infallsvinklar.
Jag kan tänka mig att det är rörigt och dålig logistik där du har jobbat.
Utan att bryta sekretess eller skriva mkt om dig själv, kan du beskriva ditt arbete?
Det är förvisso nationell kris, det är inte lätt, men man kan anklaga regeringen, FHM, landstingen och kommunerna för att inte samarbeta och skapa en front. Olika instanser tolkar saker helt olika.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för en schematisk men troligen korrekt analys av Anders Tegnell.
Ja, Tegnell är väl ett exempel på intelligent byråkrat och akademiker som sas ruttnat.

Hur han kunnat bevara sitt förtroende är en gåta.

Han säger så j-a konstiga saker att tom en högstadieelev borde reagera.

Men nu är det inte bara Tegnell vi ska kasta skit på. Han företräder ju FHM och man undrar verkligen hur FHM mår, som skickar fram Tegnell och tillåter hans oneliners.

Sen kan man ju undra hur han var pro för Iran Airlines i början av Mars.
Citera
2020-05-12, 19:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Kanske, kanske inte?

Vem vet eller inte vet . Vi får hoppas att du har medicinsk kompetens för det kan hjälpa oss alla här på Flashback i dessa Coronatider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Fy fan man lär sig nåt nytt varje dag, visste inte att Tyskland var ett sånt U-Land som inte har några skyddsnät, Men då vet jag

Det där är inte sant, tyvärr far vissa skribenter med osanningar ibland, eller missuppfattningar om vi skall vara välvilliga. Tyskland har ett mycket gott välfärdssystem:

Germany’s system of social benefits is among the world’s most elaborate and all-embracing. (Mer läsning i artikel här: )
https://www.britannica.com/place/Germany/Health-and-welfare

Här kan du läsa lite om vilka typer av människor det var som protesterade mot Covid lockdowns och varför: bl.a. sådana som tror att Corona är en konspiration osv. Döm själv i artikeln:

Despite the gradual easing of Germany’s pandemic restrictions in recent weeks, protests against them have swelled, bringing together far-right groups, C-list celebrities, and people who believe the virus is harmless or part of a global conspiracy.

Vegan influencer Attila Hildmann and musician Xavier Naidoo are two of the many who have been spreading conspiracy theories in Germany.

Hildmann had written on his Facebook page that Germany will soon abandon democracy and that secret forces will install "a new world order." He also implicated Bill Gates in his theories. Hildmann said he will soon be going "underground."

https://www.euronews.com/2020/05/10/more-than-130-detained-after-protests-against-coronavirus-restrictions-in-germany
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nu talar du till mig som om jag vore en beslutsfattare med makt. Vad spelar det mig för roll vad internationella forskare tycker om försiktighet?

Jag säger ju att alla matematiska modeller har haft fel eftersom de INTE har tagit hänsyn till denna viktiga aspekt. (För en liten stund sedan postade jag en länk till en teoretisk studie av Tom Britton et al som kommer fram till samma sak.) Som vanligt går alarmisterna igång på minsta lilla sak som kan antyda att vi kanske inte får en harmagedon.

Det handlar inte om vad jag tycker. Det handlar om vad logiska resonemang leder oss till. I det här fallet: flockimmunitet vid lägre andelar av antikroppar i befolkningen än vad man vid första anblicken kan tro. Se gärna Tom Brittons arbete som jag postar en gång till: https://arxiv.org/abs/2005.03085
Tom Britton är matematiker och inte virolog samt har redan tidigare misslyckats i sina prediktioner.

Vi kommer hursomhelst att gå ur det här med en ny kunskap. Det är jag stensäker på. Det är att alla matematiska modeller kommer att misslyckas.

Av flera skäl men det viktigaste är att vi har att göra med ett helt nytt virus ur en familj som vi har väldigt dålig kunskap om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så bra Mike Ryan uttrycker sig

The term 'herd immunity' is meant to be used for vaccines, not illnesses — which can kill people

'humans are not herds' and old people are not disposable

Otroligt bra sagt.
Citera
2020-05-12, 19:47
Medlem
Sverige måste såklart alldeles snart bryta isoleringen av de äldre. Det är inte hållbart längre.

Att personer som inte har många år kvar i vilket fall, ska tvingas till isolering riskerar ju snart att få motsatt effekt hälsomässigt.

Det bör bli upp till var och en. Alla vet om riskerna, inga hemligheter där vad som gäller för de äldre.
Men jag är helt säker på att många äldre hellre umgås med barn barn sina sista år med en kalkylerad risk än tillbringar tiden i ensamhet.
Citera
2020-05-12, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Otroligt bra sagt.

Är ju enbart ett konstaterande. Sen stämmer det ju ej.
Citera
2020-05-12, 19:49
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Såg också det där. Är en uppenbar attack mot Sverige. Stora frågan är hur politiserad frågan är dock. Får man sätta på sig foliehatten så hela känns lavetten som en regelrätt beordring av nationer som valt att stänga ner.

Fast allra mest nog tänkt som en signal till bland annat Bolsonaro i Brasilien, Sydafrika, Indien och ett gäng andra länder (som bl a säger att de inte har ”råd” att ha några restriktioner längre).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in