2020-05-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Blir det lite klarare här? Gäller naturligtvis alla länder:

WHO says concept of herd immunity is a "dangerous calculation"
Dr. Mike Ryan, the executive director of the World Health Organization (WHO) health emergencies program, said the concept of herd immunity is “dangerous.”
“This idea that maybe countries that had lax measures and haven’t done anything will all of a sudden magically reach some herd immunity – and so what if we lose a few old people along the way? This is a really dangerous, dangerous calculation," Ryan said at a news briefing on Monday.
The term herd immunity is taken from veterinary epidemiology, where people are “concerned with the overall health of the herd, and individual animals in that sense, doesn’t matter,” Ryan said. “Humans are not herds.”

Ryan said the world needs to be careful using the term, as it “can lead to a very brutal arithmetic which does not put people and life and suffering at the center of that equation.”
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-05-11-20-intl/h_15f81e322ab9925b18772fc7f10cf926
Öh, nej?!

Citatet du länkar till handlar om något helt annat. Personen talar om psykologisk social risk ac hur man använder begreppet.

Vi andra talar om chanserna att uppnå folkimmunitet.
Citera
2020-05-12, 07:42
Medlem
Klart oroväckande med dessa studier Dock funkar det ju inte för de länder som kört lock-down heller, de lyckas inte få bort viruset, trots strikt lock-down i ett par månader. Detta säger inte på något sätt att Sveriges strategi är fel, bara att det antagligen kommer ta längre tid än vi hoppats att nå flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Har du ens läst artikeln? Det handlar ju inte om att färre har smittats, det handlar om att färre av de smittade har antikroppar.

Berätta, om man tar och testar 10000 tex i USA som har haft covid-19, och resultatet visar att 5% har antikroppar, tror du det spelar någon roll om hur många som är smittade?
Fuck yes!

Jag klarade till och med hela vägen! Till den sista meningen:
Citat:
– Antalet som smittats totalt är antagligen mycket lägre än vi trodde, säger han vid pressträffen i går.

Det låter som att jag klarade längst då. Det ska firas med frukost
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. Du har fel. Läs artikeln en gång till.

En låg andel människor världen över har testats positivt för antikroppar mot coronaviruset, enligt världshälsoorganisationen WHO. Det visar tester som gjorts i tre världsdelar.

Studier som gjorts i USA och länder i Europa och Asien visar att mellan en och tio procent har utvecklat antikroppar mot viruset

Berätta, hur har jag fel? Om du smittar ner 10 miljoner svenskar och bara 10% utvecklar antikroppar, hur i helvete ska du få flockimmunitet?
Citera
2020-05-12, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Fuck yes!

Jag klarade till och med hela vägen! Till den sista meningen:

Om du smittar ner 10 miljoner svenskar och i bästa fall har 10% utvecklat antikroppar, har du flockimmunitet då?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Kunskapen ökar om det här viruset. WHO har uttalat sig utifrån ett antal gjorda studier. Flockimmuniteten fungerar inte när bara upp till 10% av de smittade får antikroppar mot det. Det är ett ett hårt slag mot epidemiologerna som haft fel ända från början när de utgått från äldre studier. Som jag sagt: se upp för akademiker. Sveriges modell framstår nu i ännu sämre dager. Så blir det när man är bekväm och vill smyga igenom Covid-19 som i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden

Akademiker måste vara pålästa annars är det inte så mycket bevänt men deras akademiska status. Nu har de inte kunnat läsa på. Viruset är nytt, forskningen har inte ens tagit fart, därför har de inte gissat bättre än kvarteret spågumma.
Trots det har de känt sig manade att låta käften gå. Vad de har sagt bygger på erfarenheter från andra virus och är inte relevant den här gången.

Jag tror inte vi har någon annan modell än låt gå, sedan tittar vi på och ser vad som händer. Man har inte infört skarpa förbud det är jag tacksam för som kan uppföra mig och som vet att skydda mig själv.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Öh, nej?!

Citatet du länkar till handlar om något helt annat. Personen talar om psykologisk social risk ac hur man använder begreppet.

Vi andra talar om chanserna att uppnå folkimmunitet.
Men vad säger du? Förklara hur du kan få till den tolkningen.
Citera
2020-05-12, 07:47
Medlem
Citat:
En låg andel människor världen över har testats positivt för antikroppar mot coronaviruset, enligt världshälsoorganisationen WHO. Det visar tester som gjorts i tre världsdelar.

Studier som gjorts i USA och länder i Europa och Asien visar att mellan en och tio procent har utvecklat antikroppar mot viruset

Berätta, hur har jag fel? Om du smittar ner 10 miljoner svenskar och bara 10% utvecklar antikroppar, hur i helvete ska du få flockimmunitet?

Är du trög eller trollar du?

10% max har antikroppar av befolkningen. Om bara 10% av alla sjuka skulle utveckla antikroppar skulle det innebära att varenda svensk just nu har varit smittad.

De pratar om slumpmässiga test, inte om test på bekräftat smittade. Det är uppenbart. Läs artikeln igen, och kanske igen och igen så du fattar.
Citera
2020-05-12, 07:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Om du smittar ner 10 miljoner svenskar och i bästa fall har 10% utvecklat antikroppar, har du flockimmunitet då?
De upp! Vederbörande gör sig själv lustig och vantolkar artikeln. Eller så är hen allmänt korkad.
Citera
2020-05-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De säger specifikt att: Herd immunity is a dangerous conception.

Hur mycket klarare än så kan det bli?

Menar de att det är svårt att stoppa en viruspandemi?

Nä nu jävlar blommar löken
Citera
2020-05-12, 07:49
Medlem
Citat:

Hur fan är det med läsförståelsen i svenska befolkningen? Verkar vara ännu lägre än immuniteten.

Det enda som sägs i artikeln är att färre än man ”trodde” har varit smittade.
Ingenting annat
Citera
2020-05-12, 07:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Är du trög eller trollar du?

10% max har antikroppar av befolkningen. Om bara 10% av alla sjuka skulle utveckla antikroppar skulle det innebära att varenda svensk just nu har varit smittad.

De pratar om slumpmässiga test, inte om test på bekräftat smittade. Det är uppenbart. Läs artikeln igen, och kanske igen och igen så du fattar.
Nej, man använder begreppet antikroppar för att visa hur många som varit smittade. Hur annars skulle man kunna räkna ut det. Och slumpmässigt urval är en av de statistiska verktyg man har för att mäta hela befolkning. Men man säger utifrån detta att flockimmunitet är livsfarligt att ha som strategi då det kommer att leda till ett högt antal döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in