2020-05-12, 07:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det där med uthålligheten är något jag börjat tänka på mer och mer. Inte så väldigt mycket för egen del, emedan jag är ganska asocial, men samhället i stort.

Något inlägg bak i tråden talades det om problemet med vården, att all normal vård blir satt på undantag.
(När det gäller detta börjar vi i Finland vara i en litet bättre position nu. Förra veckan meddelades att planerade barnlöshetsbehandlingar nu återupptas (men nya inleds inte ännu). Primärvården verkar iaf i Helsingfors ha fungerat ganska normalt hela tiden. Det som däremot nog behöver arbetas in är elektiv kirurgi - där är det nog inte bra, och har inte återgått ens till det normala.)

Normalisering i sjukvården är absolut något som måste ske relativt snabbt om inte följderna skall bli riktigt tråkiga. Eller kanske "normalisering" är fel ord? Många verksamheter har ju fått lägga om hur de arbetar (själv har jag mest sett positiva effekter av detta, mera distans-medicin, förstärkning av den medicinska sidan på min fars äldreboende), och det är möjligt att denna kreativitet kan komma till god användning för att minska problemen som epidemin orsakat.

Men det där med att folk bara tröttnar i allmänhet tror jag är en stor fara. För att man skall orka göra saker på litet besvärligare vis (handtvätt, munskydd, umgås utomhus och bara i små grupper) så måste det liksom hända något med jämna mellanrum. Någonting som gör att man märker att situationen lever, och att man som individ har en roll i det hela. Och att man kanske har något att se framemot, också om man inte ännu vet exakt vad, exakt när.

En sak som gjorde mig glad (för att jag tycker att det bidrar till just detta) är att alla skolor i Helsingfors beslöt att hålla dimission (skolavslutning för studenterna, detta är en högtidlig affär, inget "utspring") 29 augusti. Förhoppning är att smittan då skall vara så liten att studenterna då med gott samvete kan festa ihop hela klassen och föräldrarna kan ordna traditionella "studentkaffen" (också dessa kan vara av den blötare sorten...).

Andra saker som jag noga följer med är vad som händer på rese-fronten, speciellt i Baltikum. Jag har inte ännu börjat titta på inkvartering vid t.ex. lettiska stränder (mkt trevliga landskap norr om Riga, speciell natur och låååånga stränder med sand och kluster av stora stenar), men det finns nog i mina planer.

Jag läste förra veckan att efterfrågan på husbilar att hyra har ökat dramatiskt (stugor också) - det är ju ett bra tecken på att folk funderar på att pröva på något nytt. I vanliga fall kanske man rest utomlands eller tagit in på hotell eller varit ett par veckor tillsammans med släkten på sommarstugan. Jag gillar idén att man istället funderar på hur man vidgar sina vyer utan att vidga sin sociala exponering.

Om några dagar återgår skolorna här i Finland till närundervisning igen. På många sätt tycker jag det är helt onödigt, bara en massa stress för alla för bara två veckor kvar av läsåret. Många är också oroliga och rädda för smittspridning.
MEN: det här är just en sådan sak som gör att alla hålls vakna och engagerade. Det händer något. Det är annorlunda, det är nästan litet spännande. Skolorna kommer inte att fungera precis som tidigare. Och så blir det sommarlov nästan innan man kommit igång.

Alla vanliga festivaler är ju inställda den här sommaren. Men kanske de föreningar som haft sin verksamhet på is sedan mitten av mars nu istället kan hitta på att göra något småskaligt istället för att bara ta vanlig sommarpaus?

Men uthållighet är svårt. Redan nu har jag själv haft perioder när jag bara inte orkar med att hålla mig ajour med allt som händer på Sars-CoV-2 fronten. Och definitivt behövt ta mentalt ledigt från att fixa "karantänprogram" för en liten förening jag är aktiv i. Min man som är mycket socialare än jag börjar vara färdig för att tacka ja till mindre vältänkta bjudningar. Folk som är hypersociala (dvs normala) har det säkert ganska svårt - isynnerhet om de har familj/släkt/bekanta som inte alls ser idén med att försöka begränsa smittspridningen.

(Ursäkta litet svamligt inlägg. Det där med uthållighet har bara varit mycket i mina tankar på sistone.)

Tycker inte ditt inlägg är svamligt utan väldigt väl uttryckt. Håller med om allt du skriver och vad jag förstår bor du i Finland. Det är bara att gratulera att viss sjukvård (förutom att ta hand om covid patienter) börjar återgå så smått till hur det var innan coronan. Även hur Finland i stort hanterat hela utbrottet.

Gläds med er som kan börja tänka på eventuella resor till utlandet, för oss Sverige är det nog inte aktuellt överhuvudtaget. Precis som du skriver är det positivt att människor börjar tänka i andra banor t ex semester i sitt egna land, semestra på ett nytt sätt som man aldrig tidigare gjort.
Men den isolering som smittan försatt människor i så har man inte så många val. Man kan antingen gå under totalt psykiskt eller acceptera att nu är situationen som den är och hur kan jag (vi) göra det bästa av den. Människan är ofta kreativ när det gäller uppkomna situationer.

Vi i Sverige har ju inte haft någon karantän alls men alla blir drabbade på ett eller annat sätt av olika anledningar. 70+ och alla andra riskgrupper är egentligen tillsagda att isolera sig helt men även yngre utan underliggande sjukdomar blir också drabbade, t ex inga konserter, inget barhäng utan enbart bordsservering osv. Många har uthålligheten men nu när solen börjar titta fram på våra breddgrader börjar folk hänga mer på uteställen och i grupper eller samlas i parker. Många har tröttnat.

Jag tillhör riskgrupp och själv valt att isolera mig och endast träffa några få personer utomhus med rejält avstånd. Arbetar hemifrån och umgås via telefon. Jag är social så vissa dagar är det fruktansvärt jobbigt speciellt när man inte vet hur länge detta skall pågå. Nu under sommaren funkar det ganska bra då man kan vara ute i trädgården, gå promenader utan att träffa folk, cykla. Har dragit igång flera projekt hemma med att förnya hemmet med färg och tapeter, byta ut vissa möbler. Fasar bara att detta skall fortsätta även till vintern när det inte är lika trevligt att vistas ute.

Tänker lite som dig, jag orkar inte varje dag hålla mig uppdaterad med smittan, antal nya fall, döda mm. Man behöver släppa det ibland och sysselsätta sig med andra saker annars tror jag det skulle påverka mig alldeles för mycket negativt.

Önskar er lycka till i Finland när ni nu börjar få igång landet igen.
Citera
2020-05-12, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så gick det med den flockimmuniteten.

https://omni.se/who-fa-i-varlden-har-antikroppar-mot-viruset/a/pL2Eao
Vad menar du?

"Asien, Europa och USA" är ju inte samma område som "Sverige".

Faktum är att jag tror bestämt att en mycket låg andel av dessa länder ens har försökt få flockimmunitet.
Citera
2020-05-12, 07:13
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Vad menar du?

"Världen" är inte samma område som "Sverige".
Är du helt bakom flötet? Tror du att vi är isolerade från omvärlden och viruset fungerar annorlunda här än på resten av planeten? Du kan nog börja fetglömma dina midsommarplaner som Tegnell lovade dig.
Citera
2020-05-12, 07:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Nya bud från MSM ang munskydd, nu säger man att det stoppar viruset.
Man jämför Corona med hiv som orsakar aids.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Är du säker på det? I alla länder i världen litar de till ansiktsmask men i Sverige har det bestämt att så inte är fallet. Börjar de se en ljusning när det gäller tillgången på masker, jätteleveranser från Kina eller egen produktion som kommit i gång.

Hade de redan i mars sagt att mask är bra, alla som rör sig ute ska bära det. Då hade det blivit jävligt pinsamt hur usel svensk beredskap är. Vi har ju inte ens haft till dem som jobbar inom äldrevården.
Citera
2020-05-12, 07:17
Medlem
Citat:
Är du helt bakom flötet? Tror du att vi är isolerade från omvärlden och viruset fungerar annorlunda här än på resten av planeten?
Nix, måste vara ditt flöte.

Varför i hela fridens namn skulle jag tro att viruset fungerar annorlunda här? Hur tänker du människa?

Studierna säger att färre än förväntat har smittats i snitt över hela världen.

Det är inte något som "talar emot" flockimmunitet.
Citera
2020-05-12, 07:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Nix, måste vara ditt flöte.

Varför i hela fridens namn skulle jag tro att viruset fungerar annorlunda här? Hur tänker du människa?

Studierna säger att färre än förväntat har smittats i snitt över hela världen.

Det är inte något som "talar emot" flockimmunitet.
Spela inte dummare än nödvändigt. Jag pratar om den svenska flockimmuniteten som påstås vara här till sommaren, senast hösten.
Jag är så jävla trött på er förnekare och ert lögnaktiga svammel. Ditt önsketänkande är inte facit.
Citat:
Han säger att det rent logiskt borde vara så, eftersom risken för större smittspridning minskas om fler har haft smittan. Det är däremot viktigt att komma ihåg att man inte riktigt vet hur många som haft smittan ännu, säger han.
– Risken finns att vi får tillbaka det här också, men förhoppningsvis i mindre omfattning då än andra länder.
https://omni.se/fhm-risken-inte-lika-stor-for-en-andra-vag-i-sverige/a/Vbv2Lp

Förhoppningsvis...
Citera
2020-05-12, 07:20
Medlem
Citat:
Så gick det med den flockimmuniteten.

https://omni.se/who-fa-i-varlden-har-antikroppar-mot-viruset/a/pL2Eao

Jobbigt för Sverige men 10 gånger jobbigare för alla andra om det ligger till som jag tror (att man inte kan gömma sig). Bara att kriga vidare
Citera
2020-05-12, 07:27
Medlem
Positiva effekter av Coronan är förstås att det redan pratas om att det kommer dröja länge innan vi kan börja resa igen. Okynnesresandet måste upphöra. Nu får folk inse att de inte behöver åka över hela världen för att gå en upplevelse. Allt behöver inte vara så jävla maxat. Man behöver inte åka till Thailand, Prag eller Los Angeles för att få ut något av livet.

Ett stort steg mot att göra Sverige mer självförsörjande.
Citera
2020-05-12, 07:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Färre än väntat antal smittade enligt nya flera studier i Europa, USA och Asien visar att endast mellan en och tio procent av personerna som testats hade antikroppar mot viruset.

Det fanns en uppfattning när viruset började spridas att vi bara såg de allvarliga fallen och att de flesta skulle smittas utan att märka det, men de här studierna visar på motsatsen. Antalet som smittats totalt är antagligen mycket lägre än vi trodde, sade WHO:s chef för krisberedskap Michael Ryan.

Detta skulle betyda att viruset är mer illavarslande och dödligt. Där grusades min förhoppning att Sverige redan kommit en bit på vägen. Vad innebär detta nu? Sverige måste oavsett på allvar börja testa befolkningen så vi får mer kontroll över denna smitta. Nu får regeringen vakna och börja testa allmänheten. Vi kan inte leva i denna ovisshet och gissningar hit och dit!
Citera
2020-05-12, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du har inte funderat över alternativen:

Desinficera lastbilshytten
och
Byta förare vid gränsen.

Eller varför inte tillåta endast frakt per båt (bra för miljön)

Merchant shipping is the lifeblood of the world economy, carrying 90% of international trade with 102,194 commercial ships worldwide.
https://en.wikipedia.org/wiki/Freight_transport

Jo visst det finns alternativ. Men hur länge hadde du tänkt att man ska hålla på så?
Citera
2020-05-12, 07:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tycker inte ditt inlägg är svamligt utan väldigt väl uttryckt. Håller med om allt du skriver och vad jag förstår bor du i Finland. Det är bara att gratulera att viss sjukvård (förutom att ta hand om covid patienter) börjar återgå så smått till hur det var innan coronan. Även hur Finland i stort hanterat hela utbrottet.

Gläds med er som kan börja tänka på eventuella resor till utlandet, för oss Sverige är det nog inte aktuellt överhuvudtaget.

Precis som du skriver är det positivt att människor börjar tänka i andra banor t ex semester i sitt egna land, semestra på ett nytt sätt som man aldrig tidigare gjort.

Men den isolering som smittan försatt människor i så har man inte så många val. Man kan antingen gå under totalt psykiskt eller acceptera att nu är situationen som den är och hur kan jag (vi) göra det bästa av den. Människan är ofta kreativ när det gäller uppkomna situationer.

Vi i Sverige har ju inte haft någon karantän alls men alla blir drabbade på ett eller annat sätt av olika anledningar. 70+ och alla andra riskgrupper är egentligen tillsagda att isolera sig helt men även yngre utan underliggande sjukdomar blir också drabbade, t ex inga konserter, inget barhäng utan enbart bordsservering osv. Många har uthålligheten men nu när solen börjar titta fram på våra breddgrader börjar folk hänga mer på uteställen och i grupper eller samlas i parker. Många har tröttnat.

Jag tillhör riskgrupp och själv valt att isolera mig och endast träffa några få personer utomhus med rejält avstånd. Arbetar hemifrån och umgås via telefon. Jag är social så vissa dagar är det fruktansvärt jobbigt speciellt när man inte vet hur länge detta skall pågå. Nu under sommaren funkar det ganska bra då man kan vara ute i trädgården, gå promenader utan att träffa folk, cykla. Har dragit igång flera projekt hemma med att förnya hemmet med färg och tapeter, byta ut vissa möbler. Fasar bara att detta skall fortsätta även till vintern när det inte är lika trevligt att vistas ute.

Tänker lite som dig, jag orkar inte varje dag hålla mig uppdaterad med smittan, antal nya fall, döda mm. Man behöver släppa det ibland och sysselsätta sig med andra saker annars tror jag det skulle påverka mig alldeles för mycket negativt.

Önskar er lycka till i Finland när ni nu börjar få igång landet igen.

Det är säkert inte varifrån vi kommer som avgör vart vi kan resa utan dit vi ska. Om det känns trevligt att bo i en isolerad semesterby i Italien men bära munskydd vid badstranden. Sedan handlar det om vem vill/ vågar/ kan ordna resan och vad de kostar nu när flygbolagen står på marken!

Semestra inom landet är det säkert många som tänkt sig men i Juli brukar campingar vara överfulla och nu måste de införa säkerhetsavstånd. På hotellen kan de bara ta in hälften och trängas vid frukostbuffén blir ett högriskprojekt. Till och med i fjällstugorna ska de införa begränsningar inte ens hälften av det normala antalet platser kan brukas.

Har man inte egen stuga får man får ta kanoten och tältet leva i vår fria natur där lär det vara fritt från regleringar, pekpinnar och besservissrar
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-05-12 kl. 07:33.
Citera
2020-05-12, 07:30
Medlem
Citat:
Jag är så jävla trött på er förnekare och ert lögnaktiga svammel. Ditt önsketänkande är inte facit.

https://omni.se/fhm-risken-inte-lika-stor-for-en-andra-vag-i-sverige/a/Vbv2Lp

Förhoppningsvis...
Idiotcitat.

Det är väl klart som fan att smittan kommer att "komma tillbaka". Det kommer aldrig att försvinna.

Och även du är ju ruskigt dum i huvudet som tror det. Tror du att flockimmunitet innebär utrotning av viruset?

Smittspridningen kommer självfallet att sjunka i proportion till hur många som utvecklat antikroppar.

Artikeln du länkar till visar ju bara att smittspridningen sker i en ännu lägre takt än förväntat.

Men 60% förblir 60% hur du än vrider och vänder på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in