2020-05-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Ursäkta men orkade inte läsa den bifogade rapporten just nu så här på lördagskvällen.. Men 1,7 % smittade innebär väl ca 100 000 smittade i landet. Danmark har 526 döda i nuläget. Ca 0,5 % dödlighet i nuläget alltså?

Enligt artikeln IFR <0,08 % upp till 70 år.
Citera
2020-05-10, 00:45
Medlem
Hej allesammans! Har följt denna tråden sedan start, skapade ett konto men först nu kännt lust att lägga in en kommentar. Det mesta är underhållande nog.
Jag kör nattbuss i Sthlm city och igår var det inte ens som en vanlig kväll ombord, det var lönehelgsnivå. Fullpackat på både fyran och ettan, flertalet resenärer hostade upprepat.
(Men stämningen var iof godare än lönehelgsläge, trevliga resenärer, högljudda glada kompisgäng, inget bråk att medla, ingripa i eller kalla på vakter för assistans vilket är normalfallet så här års då många 18-åringar gör krogdebut och försöker lära sig sina gränser. Tvärtom en mer ödmjuk ton från de mest fulla tonåringarna till den grad att de lyssnar och uppskattar att de får fortsätta resan om de följer mina uppmaningar att respektera medresenärerna och en riktigt trivsam anda ombord)
Att folk börjar ge upp karantän och social distansering är uppenbart, men vad beror det på tror ni?
Gammla tanter och gubbar i riskgrupp 2000UltraX luftar benen 01:50 natten till lördag och gnäller t o från på ungdomarna som att de själva var ute och gjorde samhällsnyttiga insatser.
Har folk redan gett upp, och beror det på social abstinens eller en tro på att allt är över nu?
Vi har ca600 förare på mitt garage, vi har nu en fjärde död kollega och en i respirator men merparten av oss verkar ha haft skiten nu inklusive undertecknad. Fullt frisk vältränad på motionärsnivå. För min del var det sju dagar i sängen med hög feber (40-40') som bara sänkte sig till 38/39' mha dubbel dos alvedon, lungor som kändes som tepåsar, ymniga svettningar, diarré i början; flera veckor utan luktsinne, brutal muskelvärk, yrsel, svår förvirring och tidvis dödsångest med frugan redo att ringa ambulans. När jag lyckades ställa mig upp för första gången på fem dygn brakade resten av familjen ihop. Barnen klarade sig ganska fint med några dagars feber, hosta och illamående.
Är folk så desperata efter samkväm så att de tar risken eller förstår de helt enkelt inte vad de leker med?
Jag är ju sannolikt immun nu så jag kan återgå till mitt folkilskna bittra jag, och jag önskar inte livet ur ngn, men väl en rejäl jävla resa för alla dem som för sin egen njutnings skull bidrar till smittspridningen som i slutändan kostar ngn livet.
Jag tror nog vi har valt rätt metod trots allt, men frivilligheten och folkvettet kan vi glömma. Det finns inte såvitt jag kan se.
Har jag fel? Vad är era iaktagelser? Är en fylla på stan livsviktig nog att kosta ett anonymt liv eller är allt som vanligt nu?
Citera
2020-05-10, 00:46
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Är det bara jag som är irriterad över att de flesta artiklar som verkar avhandla Corona inom msm är under betalvägg. Tänker aldrig sponsra msm med pengar genom att skaffa en prenumeration. Känns lite sniket av dem att lägga det mesta bakom betalvägg när det rör sig om en av de största katastroferna i modern tid. De kan väl lägga betalvägg på all annan skit men det här måste ju klassas samhällsviktig information och är extremt ruttet av dem.

Använd SVT eller SR som nyhetskälla istället. Det gör jag, i kombination med Flashback. Har inte besökt Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, TV4 eller liknande medier på flera månader, och hänger ändå med i svängarna.

De är ju kommersiella medier med huvudsyfte att tjäna pengar. De har ingen skyldighet att informera om nånting över huvud taget, lika lite som om du eller jag skulle starta en nyhetssajt som vi vill tjäna pengar på.
Citera
2020-05-10, 00:49
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Sen har vi ju allt det som pandemin ställt till med i samhället. Även när vi är över på andra sidan (höll jag på att säga) så har vi ju åratal framför oss med ett söndertrasat samhälle. Så ja, helvetet har bara börjat.

Nä där har du fel, grunden finns där och är solid. Ett söndertrasat samhälle får man när man inte har kontroll, lite här och där och öppna dörrar.

Kontroll är när alla har en regel att lyssna inför, må vara obligatoriskt munskydd eller 2m avstånd men likt förbannat så överlever samhället om man ger tydliga regler så alla vet vad som gäller. Nu är det inte så utan företagare prövar sin grej och ser sedan om det fungerar.
Det som behövs är tydliga regler om avstånd, osv det är inte så svårt att få direktiv men de kommer inte tydliga nog ?
Citera
2020-05-10, 00:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag vet men det ska inte bli en vana. Just idag kände hon sig lite nere.
Jobbigt detta för en gammal människa.

Om man nu använder huvudet.., så kan man minimera riskerna långt.

Skippa kaffe ute, utan ta det hemma hos henne som du gjorde. Undvika risker/platser som med massa folk och annat "basic"..

(kanske ha med sig en plunta med handsprit, om man är på farten..)
Citera
2020-05-10, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
SARS-CoV-1 och SARS-CoV-2 är mycket lika.

Lika hur då?
Citera
2020-05-10, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Min iaktagelse är att 80% av en population är idioter.
Jag menar allvar.

Det är dom övriga 20% som bär upp hela samhället.
Tycker det är dags att vi revolterar så dom övriga får klara sig bäst fan dom kan.

Jag vet bara inte hur det skall gå till.

Får la flytta till skogs och skriva ett manifest.

Gött att det gick bra för dig ändå!

Tack! Jo jag är inne på ditt spår där med..
Citera
2020-05-10, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Lika hur då?
De har stora genetiska likheter.
Citera
2020-05-10, 01:05
Medlem
Vad skönt! Vi är på väg ut ur den svåra tiden. Kurvorna pekar ned och sommaren är snart här. Vi går alltså mot bättre tider?
Citera
2020-05-10, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Enligt artikeln IFR <0,08 % upp till 70 år.

OK Tack!
Citera
2020-05-10, 01:09
Avslutad
Hyffsad skillnad i antal rapporterade fall jämfört med Svininfluensan efter ungefär lika lång tid...

Svininfluensan 2009 efter cirka 5 månader globalt sett: (april - september)

Minst 227 607 bekräftat smittade
Minst 3 200 rapporterade dödsfall

Covid-19 efter cirka 4-5 månader globalt sett:

Drygt 4 miljoner bekräftat smittade.
Drygt 280 000 rapporterade dödsfall.

= Cirka 18 gånger fler rapporterade fall (smittade). Cirka 90 gånger fler rapporterade dödsfall.

Baserat på WHOs rapportering september 2009: https://www.who.int/csr/don/2009_09_11/en/

Givetvis med stor osäkerhet gällande exakta antalet, men det gäller ju båda så jag tycker ändå att det säger något om att det här är på en helt annan nivå. (Vilket vissa fortfarande inte verkar se).
Citera
2020-05-10, 01:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Vad skönt! Vi är på väg ut ur den svåra tiden. Kurvorna pekar ned och sommaren är snart här. Vi går alltså mot bättre tider?

Tyvärr så har du fel, den svåra tiden består, låt dig inte bli lurad av vad media säger.

Verkligheten är att givetvis håll avstånd men inse att det är ett virus som man inte vet så mycket om även efter 3 månader, det bästa är att vara utan smitta.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-05-10 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in