2020-05-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det tänkte man väl, tänk en gång innan du förolämpar folk som gett allt för att bygga upp landet och vilket svek dom får sedan av tegnell
Har väl inte förolämpat nån.
Du tycker ju att mina barn ska växa upp i depression, det tycker jag är ett svinaktigt beteende av dig.
Citera
2020-05-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Är det 33 miljoner fler arbetslösa nu än före Corona? Shit. 10% av befolkningen arbetslösa till följd av lockdown.
Pga. av lockdown men försvann behov och marknader också nu då dom öppnar upp senare?
Citera
2020-05-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men i Norge, och i många delar av världen lyssnar inte politikerna på sina smittskyddsmyndigheter. I stället så försöker dessa politiker att visa sk. "handlingkraft" och blir dessutom lätta offer för grupptryck ifrån politiker inom och utom landet. Dessa "glada amatörer" på folkhälsa i allmänhet har nu ställt till en global ekonomisk, social och psykologisk kris som vi inte sett maken till sedan den stora depressionen på 30-talet.

Norge - 218 döda totalt
Sverige - 234 döda .... senaste två dagarna

Kanske svenska politiker borde sluta lyssna på "experterna" också, och rädda sina medborgares liv
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Före Corona var US arbetslösa 3,5 procent.
Nu säger officiella siffror 14,7..men de är underskattade eftersom en del arbetslösa inte syns i statistiken än på grund av olika karantärer.

Blir "intressant" att se vad Maj månads siffror kommer att säga.

Hela världen är på gång att krascha.

Låter rätt jävla kaosigt att 11-12% av Amerikanarna blivit arbetslösa på några månader. När deras pengar är slut kommer dom gå och ta det dom vill ha med sina rifles, upplopp i städer. Vapenförsäljningen ökar ju samtidigt lavinartat där läste jag.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Du kanske skäms när mina barn blir arbetslösa och får hela sin ungdom förstörd?
Barn som blir arbetslösa och får sin ungdom förstörd? Får inte riktigt ihop det ...

Hursomhelst, ungdomar studerar väl? Det är ju snudd på omöjligt att få jobb utan högskola. I vilket fall så får du ta ditt ansvar som förälder och skjuta till lite pengar till den arbetslöshetsersättning de torde få (om de nu behöver tillskott, de får väl helt enkelt rätta mun efter matsäcken).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Well duh!

Självklart inte, men det är ett Coronavirus och tillhör således samma virusfamilj.

Poängen är inte att man skall trycka i sin djurvaccin.

Poängen är att man redan har vaccin mot en typ av Coronavirus och då är nog steget till ett vaccin mot detta virus inom samma familj nog inte så extremt långt bort.

Speciellt inte när några ton med stålar väntar på den som blir först...

Du drar för långtgående slutsatser utifrån ett vaccin för ett virus inom samma familj - för hundar. Det fungerar inte så. Det är poängen.
Citera
2020-05-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det har du helt rätt i. UK spelar åtminstone i samma liga som Sverige (de spelar dessutom i samma liga som Sverige när det gäller att ha särskilda helgsiffror). Men UKs trend eller väl ändå tydligt nedåtgående och inte bara FHM-nedåtgående som i Sverige? Men för stunden får vi nog erkänna att UK åtminstone delar förstaplatsen med Sverige. Det skulle fortfarande vara intressant att se en pedagogisk lista över döda per dag per capita.

UK ligger på 6:e plats, vi ligger på 9:e plats strax följt av Holland.
Citera
2020-05-08, 23:36
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Vi ligger på 9:e plats nu enligt worldometer.

Enligt listan där så är det ju verkligen bara UK som kan konkurrera med Sverige. Om vi inte har världens just nu värsta coronautbrott så har vi åtminstone världens just nu näst värsta coronautbrott. Inte illa oavsett vilket.

Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
UK ligger på 6:e plats, vi ligger på 9:e plats strax följt av Holland.

Jag förstår inte vad du listar här. Det är bara dödsfall per capita som är intressant. Men det antar jag att vi är överens om.
Citera
2020-05-08, 23:38
Medlem
Citat:
Enligt listan där så är det ju verkligen bara UK som kan konkurrera med Sverige. Om vi inte har världens just nu värsta coronautbrott så har vi åtminstone världens just nu näst värsta coronautbrott. Inte illa oavsett vilket.

Vad sorterar du efter? Jag sorterar efter döda per 1000000 invånare.
Citera
2020-05-08, 23:39
Medlem
Citat:

Jag förstår inte vad du listar här. Det är bara dödsfall per capita som är intressant. Men det antar jag att vi är överens om.

Ja det är det jag tittar på, var får du dina placeringar ifrån?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Samtidigt har beläggningen av covid19 patienter gått ned på Karolinska från 700 av 1200 tillgängliga platser, till 300 av 1200.

Enorm minskning. Men vi måste vänta ut eftersläpningen ett tag, innan vi ser detta i dödssiffrorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
September säger Oxford. Till 80% sannolikhet. Enligt dom som kan det här med vaccin.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittisk-forskare-vaccin-kan-finnas-i-september/

Ja hoppas! Men det är tydligen tyvärr mycket osannolikt att de blir klara redan till dess. Men jag blir överlycklig om de lyckas. Sen ska det dessutom produceras i massiva volymer också. Inga enkla saker.
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-05-08 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in