2020-05-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Finns/fanns en hypotes om att TBC vaccinet skulle kunna vara en viktig faktor i det hela men det finns inget som är bekräftat, men om något så bör det studeras närmre i framtiden för de nordeuropeiska länderna sticker ut
Hypotesen om TBC-vaccin kan dock inte stämma, för Sverige skulle i så fall ha minst dödsfall av alla.
Citera
2020-05-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Finns/fanns en hypotes om att TBC vaccinet skulle kunna vara en viktig faktor i det hela men det finns inget som är bekräftat, men om något så bör det studeras närmre i framtiden för de nordeuropeiska länderna sticker ut

Menar man så att det är bättre eller sämre att vara TBC vaccinerad ?
Citera
2020-05-08, 22:09
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hypotesen om TBC-vaccin kan dock inte stämma, för Sverige skulle i så fall ha minst dödsfall av alla.

nej. hypotesen om TBC-vaccin stämmer mycket bra. varför skulle den inte?

Tbc-vaccin är inte livslångt så dom som vaccinerades förr i tiden har nog inget skydd mot det, och idag vaccinerar sverige inte mot tbc om man inte börjat nyligen igen!?

länder som kontinuerligt vaccinerar mot tbc har mindre sjuka vad jag läst

stämmer inte det?

tbc-vaccin är ingen mirakelkur mot corona men just vid lungkomplikationer verkar den ha hjälpt en del.
Citera
2020-05-08, 22:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Hydroxiklorokin är fortfarande fullt tillräckligt för att göra Covid19 mindre dödlig än influensa.

Jaså? Forskning säger det motsatta
https://time.com/5833945/hydroxychloroquine-coronavirus-study/

Tidiga försök i Frankrike indikerade att det kunde hjälpa. Men vidare studier på ett större underlag säger det motsatta. Noll positiv effekt.
Citera
2020-05-08, 22:11
Avslutad
Grundaren av Twitter skänker visst en ovanligt stor del av sin förmögenhet till att bekämpa Corona. Större andel än jag någonsin sett i alla fall även om folk säkert hittar något dåligt med det med :-) 1 miljard dollar (Av 3,9)

Tvåa är Bill Gates/frugan som skänker 255 miljoner dollar.

”I’m moving $1B of my Square equity (~28% of my wealth) to #startsmall LLC to fund global COVID-19 relief. After we disarm this pandemic, the focus will shift to girl’s health and education, and UBI. It will operate transparently, all flows tracked here:”

https://mobile.twitter.com/jack/status/1247616214769086465

”The Biggest Private Coronavirus Donations”: https://www.statista.com/chart/21640/biggest-private-coronavirus-donations/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=c396c057d 8-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW19_2020_Fr&utm_ medium=email&utm_term=0_afecd219f5-c396c057d8-308363429
Citera
2020-05-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men din lilla otrevliga typ. Vi kommer att ha tester, skyddsutrustning och läkemedel som biter på sjukdomens förlopp under denna tid, så de länder som redan vunnit tid på att skjuta på spridningen kommer att kunna erbjuda detta vilket kommer minska dödligheten. Sen har alla länder olika förutsättningar beroende på en rad ting men om man utgår från länder med likvärdiga förutsättningar. I Sverige ska allting jämt utvärderas långt efter istället för att agera proaktivt.

Sverige reagerade proaktivt vid pesten och det gick åt helvete.

Vad som är rätt och fel vet inte jag. Jag tror Sverige gör fel. Men det är bara töntigt att sitta och dela ut medaljer när loppet knappt börjat.
Citera
2020-05-08, 22:13
Medlem
Pantheraduss avatar
Det finns hopp!
Någon som förstår artikeln om Israels framsteg....?
https://www.pharmacytimes.com/news/israel-isolates-coronavirus-monoclonal-antibody-in-potential-covid-19-antidote

Monoklonala antikroppar, är det sådana som härstammar från en specifik B-cell, och som man gör artificiellt på labb, via genetisk ingenjörskonst?

Vad jag fattar det som, man kan ge antikroppar från de personer (plasma) som besegrat Covid 19, men då kommer 100-tals andra antikroppar med.
Med monoklonala så får vi de specifika antikroppar som "flaggar" Corona vironens ytprotein?
Alltså, det är bättre att ge specifika antikroppar till den sjuke.... Än en blandning av 100-1000 andra som flaggar för allt möjligt?

Det är själva identifikationen, av just den antikroppen mot ytproteinet, och att man kan producera dessa på labb som är framsteget?

Problemet är att vi inte vet, enligt artikeln, om antikroppar verkligen är dom som ger immunitet.

Det pågår mycket forskning, och medans vi väntar in antivirala medel, är det ju bra att bromsa smittspridningen så mycket som möjligt.

Och hoppas att det uppfinns nya metoder att behandla. Monoklonala antikroppar har jag tolkat som är mer specifika då de kommer från samma cell (B-cell?), och har använts vid cancer behandling, för att flagga de celler som gått över styr.
Det läggs mycket resurser på det här, det är ju ganska självklart.... Och blir som en tävling, vi får se hur det går?
Citera
2020-05-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Min fetning.

.... jemendu....detta lär bli efter valet, utfört av de som inte vill själpa regeringen (finns i alla partier). I dagens Sverige finns de regeringstrogna överallt.

Varför då?
För att få svart på vitt att det inte finns nåt at klaga på, eller synas i sömmarna, allt är bra, inga fel eller misstag har begåtts............ sen stängs skiten ner och vi är tebaks på ruta ett.

Det som behövs är att alternativmedia gör uppror och stryker upp A-pressen såpas att dessa kommer ur koman och börjar jobba.

Jag delar dina tvivel om coronakommissionen.

Alternativmedia som du säger, kan vara en väg, dock har vi inte så många sådana som kan nå fram, tror jag.

Utländsk granskning av oberoende rättsväsende vore det bästa. Typ domstol i Haag.
Citera
2020-05-08, 22:16
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Det finns hopp!
Någon som förstår artikeln om Israels framsteg....?
https://www.pharmacytimes.com/news/israel-isolates-coronavirus-monoclonal-antibody-in-potential-covid-19-antidote

Monoklonala antikroppar, är det sådana som härstammar från en specifik B-cell, och som man gör artificiellt på labb, via genetisk ingenjörskonst?

Vad jag fattar det som, man kan ge antikroppar från de personer (plasma) som besegrat Covid 19, men då kommer 100-tals andra antikroppar med.
Med monoklonala så får vi de specifika antikroppar som "flaggar" Corona vironens ytprotein?
Alltså, det är bättre att ge specifika antikroppar till den sjuke.... Än en blandning av 100-1000 andra som flaggar för allt möjligt?

Det är själva identifikationen, av just den antikroppen mot ytproteinet, och att man kan producera dessa på labb som är framsteget?

Problemet är att vi inte vet, enligt artikeln, om antikroppar verkligen är dom som ger immunitet.

Det pågår mycket forskning, och medans vi väntar in antivirala medel, är det ju bra att bromsa smittspridningen så mycket som möjligt.

Och hoppas att det uppfinns nya metoder att behandla. Monoklonala antikroppar har jag tolkat som är mer specifika då de kommer från samma cell (B-cell?), och har använts vid cancer behandling, för att flagga de celler som gått över styr.
Det läggs mycket resurser på det här, det är ju ganska självklart.... Och blir som en tävling, vi får se hur det går?

Man försökte väl med detta på svenska universitetssjukhus också har jag för mig men får hoppas israelerna har bättre tur. Fungerar teorin så borde den kunna appliceras på fler virus.
Citera
2020-05-08, 22:16
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Bortsett från att Nederländerna missat att registrera 49% av sina döda i COVID-19, menar du:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html?referringSource=articleShare&fbclid=Iw AR346Gl79T1h8GmqBN6WHiBUGzP9C2h6NBVRTiq84_4stv2XBT Xiox-HWh8
Jag utgick enbart från de officiella siffrorna i nuläget, vilka förstås kommer behöva justeras i framtiden. Intressant att Sverige verkar ha ett så lågt mörkertal (relativt sett) enligt New York Times uppskattning.
Citera
2020-05-08, 22:17
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Som de flesta antivirala medel så fungerar det dåligt på intensivvårdspatienter. Fokuset på att sjuka skall stanna hemma tills de är dödssjuka är idiotiskt. Snabb screening och medicinering med hydroxiklorokin (+zink & ev. antibiotika) så är problemet löst. Visa mig på en enda studie som motsäger detta.

Hydroxiklorokin dödade fler än det hjälpte;
https://edition.cnn.com/2020/04/21/health/hydroxychloroquine-veterans-study/index.html

Nästa, FDA varnar allmänheten för Hydroxiklorokin;
https://www.cnbc.com/2020/04/24/fda-issues-warnings-on-chloroquine-and-hydroxychloroquine-after-serious-poisoning-and-death-reported .html

Studien där det visade sig döda fler än det hjälpte;
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.16.20065920v2

Du frågade...
Citera
2020-05-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
nej. hypotesen om TBC-vaccin stämmer mycket bra. varför skulle den inte?

Tbc-vaccin är inte livslångt så dom som vaccinerades förr i tiden har nog inget skydd mot det, och idag vaccinerar sverige inte mot tbc om man inte börjat nyligen igen!?

länder som kontinuerligt vaccinerar mot tbc har mindre sjuka vad jag läst

stämmer inte det?
Nej, den stämmer inte, tyvärr.

Finland har vaccinerat många fler än Sverige mot TBC, för deras vaccinationsprogram har fortsatt ända till 2000-talet.

Men Sverige var först med TBC-vaccin. Så vi är det enda landet i Norden som har vaccinerat 70+ gruppen. Det är det som är viktigt här, för det är de gamla som dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in