2020-05-08, 08:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Om det är som du säger varför rekommenderar WHO masstestning som många länder idag genomför?
Om det vore så meningslöst som du påstår faller logiken i masstestning?

Har du källa till ditt påstående?
Rekommenderar verkligen WHO masstestning? Det tycks mer vara en åtgärd som tas till eller utlovas för att visa politisk handlingskraft.

Har du källa till ditt påstående?
Citera
2020-05-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan berätta vad som varit bra med Sveriges strategi.

Jag bor i Stockholm. Hela familjen har haft COVID-19. Här har så många varit sjuka nu, att Stockholms kurvor är fallande, fast vi inte behövt strama åt mer, och trots att restauranger börjat bli lite mer välbesökta. Solen skiner.

Det är så jävla skönt.

Istället för att fly stormen så red vi genom den, och kom ut på andra sidan.

Länder som Tyskland måste nu lära sig leva på ett nytt sätt, som virusets fånge. Det kan när som helst blossa upp, och trigga nya lockdowns. Vad gör det med ens psyke, att leva under virusets skräckvälde?

Skulle du våga starta ett företag, om företaget när som helst kan kvävas av en lockdown? Skulle du våga ha en provanställning, där du kan sparkas på dagen vid lockdown? Kommer du våga konsumera i dina medmänniskors butiker? Du måste spara spara spara, så att du överlever flera månader av lockdown, igen. Vågar du komma nära en annan människa? Barnens morföräldrar? Tänk om du är latent sjuk och smittar någon i din närhet som kan dö? Vågar du gå till frisören, eller tandläkaren? Du kan ju bli smittad. Även om du själv får små symptom, så kan det bli startskottet för en ny lockdown av ner din by/stad, när antalet smittade går över gränsvärdet. Du kan bli inlåst igen. Börja från början.

Allt det här är sånt som jag inte måste fucking oroa mig för längre. Och om ett par månader är förhoppningsvis samhällssmittan (och kunskapsläget) på en nivå här att barnbarnen kan träffa sina morföräldrar igen, med viss försiktighet.

Ni som gnäller på Sveriges strategi, ni måste bo ute i landet, eller leva i en bubbla i Stockholm, och befinner er fortfarande på fel sida av stormen. Eller så ser ni inte att det finns två sidor av stormen, där Stockholms sida är mycket bättre.

Att Sverige valt den enkla vägen är det nog ingen som ifrågasätter. Det vet tyskarna också. Alla Tysklands ansträngningar görs för att rädda så många liv som möjligt. Naturligtvis kommer det belasta ekonomin mer
Citera
2020-05-08, 08:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vilken ÄCKELARTIKEL!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/qLa7yO/sveriges-utskallda-vag-ar-det-nya-normala

Fy fan säger jag bara. Att sådan här smörja till propaganda får skrivas:

Vissa av scenerna påminner om ett kosläpp. Människor som suttit instängda i veckor och månader njuter av att successivt få återgå till ett normalt liv.

Så gott som alla länder slår nu in på Sveriges tidigare så utskällda väg.

Vilket svin och äckel, denna Hansson. Man "slår inte in" på Sveriges väg. Man har stängt ner förhållandevis kort och hårt, och därmed pressat tillbaka smittan så att man är nere på närmast smittspårningsnivå igen. Då kan man öppna upp.
Citera
2020-05-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att Sveriges taktik misslyckats totalt kan nu var och en se, men frågan är vad är det som smärtar mest i jämförelse med våra grannländer?

- Är det att vi har tusentals fler döda, mångdubbelt fler per capita?

- Är det att vår ekonomi kommer ta extrem skada av långvarig kräftgång, jämfört med omvärldens snabba och effektiva nedstängning och sen öppnande igen?

- Är det att folk snart kan börja resa mellan länderna i Europa igen, medan gränserna mot Sverige sannolikt måste hållas hermetiskt stänga?

Allt ovanstående är givetvis fruktansvärt. Men undrar om det inte är situationen för våra äldre som är värst. Dessa kommer att tvingas sitta inne i sina lägenheter hela sommaren utan att träffa en enda en från släkten, på grund av att smittan i det svenska samhället är så utbredd. Jämför med Norge (och snart Danmark och Finland) där man nu säger att äldre får träffa barn och barnbarn igen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOervq/hur-ska-sveriges-aldre-klara-sommaren

Artikelförfattaren beskriver situationen för de äldre bra, men kan naturligtvis inte gå så långt som att beskriva själva grundorsaken till skillnaden: Att smittan är tillbakatryckt i Norge men grasserar fritt i Sverige.
Har du facit- redan?
Citera
2020-05-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ta restaurangerna, i Stockholm kan man ju snart öppna dem. Men man kanske inte ska göra det på Gotland för att ta ett exempel. Men tydligen är det juridiskt oerhört svårt. Riksdagen kan inte stifta lagar som inte gäller hela riket, säger han till SR.
Det handlar inte om riksdagen i detta fall utan om FHM:s rekommendationer/beslut som implementeras av olika regioner.

Smittskyddslagen
7 § Folkhälsomyndigheten ansvarar för samordning av smittskyddet på nationell nivå och ska ta de initiativ som krävs för att upprätthålla ett effektivt smittskydd.

8 § Varje region ansvarar för att behövliga smittskyddsåtgärder vidtas inom regionens område, i den utsträckning annat inte följer av denna lag.

Det som sägs i denna lag om region gäller också en kommun som inte ingår i en region. Lag (2019:915)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Ja olika regioner eller lokala områden kan ha olika regler. Vilket indirekt framkom av artikeln ifråga.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-08 kl. 08:16.
Citera
2020-05-08, 08:09
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Exakt så, avsaknad av intresse för att vidta åtgärder mot Corona är väldigt lätt att se, varför det är såhär kommer vi aldrig att få svar på.
Men det är ett skandalöst förhållningssätt i en pandemi.

Ja jag har ett inflammerat svalg sedan 6 veckor som även påverkar öronen. Det är oklart om det är Covid då andningsvägarna är bra. Jag får ingen undersökning eller testning eller vård av typ ta sänkan, kolla om det är virus eller bakterier och annat eftersom vårdcentralen inte tar emot mig. De tar bara emot bokade besök om jag har stukat foten.

Rådet är att stanna hemma och ringa 1177 om jag får andningsproblem. Det är vad som erbjuds mig. Min husläkare påstår att inte han heller erbjuds testning. Ja man kan misstänka att FHM vill se det som en vanlig influensa vilket det ju inte är. Alldeles för många blir alldeles för sjuka. Även om det bara handlar om enstaka procenttal av de insjuknade. Men det vill epidemiologerna som Tegnell och Giesecke med flera inte inse utan de kör med sina skolboksmodeller som inte passar på det här viruset. Skådespelet är sorgligt att se.
Senast redigerad av stevenstills 2020-05-08 kl. 08:21.
Citera
2020-05-08, 08:09
Avstängd
sherms avatar
Vi måste döda fler unga för att rädda fler gamla! Allt är Trumps fel som strypt tillgången på unga likdelar.

Researchers demand aborted babies’ bodies for coronavirus experiments
Citat:
Scientists are claiming that the Trump administration's ban on fetal tissue usage is blocking coronavirus treatment research.
https://www.lifesitenews.com/news/researchers-demand-aborted-babies-bodies-for-coronavirus-experiments
Citera
2020-05-08, 08:12
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vilken ÄCKELARTIKEL!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/qLa7yO/sveriges-utskallda-vag-ar-det-nya-normala

Fy fan säger jag bara. Att sådan här smörja till propaganda får skrivas:

Vissa av scenerna påminner om ett kosläpp. Människor som suttit instängda i veckor och månader njuter av att successivt få återgå till ett normalt liv.

Så gott som alla länder slår nu in på Sveriges tidigare så utskällda väg.

Vilket svin och äckel, denna Hansson. Man "slår inte in" på Sveriges väg. Man har stängt ner förhållandevis kort och hårt, och därmed pressat tillbaka smittan så att man är nere på närmast smittspårningsnivå igen. Då kan man öppna upp.

Fast i sak har han ju helt rätt. Och nu när de öppnar upp till Sveriges standard utan att ha utrotat smittan, kommer naturligtvis samma sak hända där som i Sverige. Det behöver man inte vara Einstein för att fatta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ta restaurangerna, i Stockholm kan man ju snart öppna dem. Men man kanske inte ska göra det på Gotland för att ta ett exempel. Men tydligen är det juridiskt oerhört svårt. Riksdagen kan inte stifta lagar som inte gäller hela riket, säger han till SR.
Restaurangerna i Stockholm har aldrig varit stängda däremot har en del fått stänga pga att gästerna uteblivit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan berätta vad som varit bra med Sveriges strategi.

Jag bor i Stockholm. Hela familjen har haft COVID-19. Här har så många varit sjuka nu, att Stockholms kurvor är fallande, fast vi inte behövt strama åt mer, och trots att restauranger börjat bli lite mer välbesökta. Solen skiner.

Det är så jävla skönt.

Istället för att fly stormen så red vi genom den, och kom ut på andra sidan.

Länder som Tyskland måste nu lära sig leva på ett nytt sätt, som virusets fånge. Det kan när som helst blossa upp, och trigga nya lockdowns. Vad gör det med ens psyke, att leva under virusets skräckvälde?

Skulle du våga starta ett företag, om företaget när som helst kan kvävas av en lockdown? Skulle du våga ha en provanställning, där du kan sparkas på dagen vid lockdown? Kommer du våga konsumera i dina medmänniskors butiker? Du måste spara spara spara, så att du överlever flera månader av lockdown, igen. Vågar du komma nära en annan människa? Barnens morföräldrar? Tänk om du är latent sjuk och smittar någon i din närhet som kan dö? Vågar du gå till frisören, eller tandläkaren? Du kan ju bli smittad. Även om du själv får små symptom, så kan det bli startskottet för en ny lockdown av ner din by/stad, när antalet smittade går över gränsvärdet. Du kan bli inlåst igen. Börja från början.

Allt det här är sånt som jag inte måste fucking oroa mig för längre. Och om ett par månader är förhoppningsvis samhällssmittan (och kunskapsläget) på en nivå här att barnbarnen kan träffa sina morföräldrar igen, med viss försiktighet.

Ni som gnäller på Sveriges strategi, ni måste bo ute i landet, eller leva i en bubbla i Stockholm, och befinner er fortfarande på fel sida av stormen. Eller så ser ni inte att det finns två sidor av stormen, där Stockholms sida är mycket bättre.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/0ndkW6/svensk-oekonomi-rammes-hardt-kan-bli-verre-enn-danmark-og-norge

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip125_en.pdf

EU tror att Sverige rent ekonomiskt (och mänskligt, min anmärkning) kommer att göra det sämre än sina grannländer (som stängde ner).
Citera
2020-05-08, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Fast i sak har han ju helt rätt. Och nu när de öppnar upp till Sveriges standard utan att ha utrotat smittan, kommer naturligtvis samma sak hända där som i Sverige. Det behöver man inte vara Einstein för att fatta.

Nej nej nej. Det löses såklart med smittspårning! Att 80% av dom smittade är asymptomatiska spelar ju såklart ingen roll!
Citera
2020-05-08, 08:14
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Restaurangerna i Stockholm har aldrig varit stängda däremot har en del fått stänga pga att gästerna uteblivit.
Man har stängt restauranter som inte följt de restriktioner som satts upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in