2020-05-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag bad inte om mer skitnack.

De siffor som du drar från din egna röv är inget än just skitsnack.

Så ge mig en källa tack?
Enligt EU:s prognos från 6:e maj så:

BNP tillväxt
2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf

Då får du meddela Aftonbladet att deras siffror stämmer.
Nu talade du enbart om Danmark men enligt artikeln så har Sveriges BNP sjunkit lägre än övriga länder.
Citera
2020-05-08, 13:04
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det finns två Coronavirus.

Ett coronavirus i världen och ett svenskt coronavirus I Sverige som är mycket mildare och som inte smittar asymptomatiskt, som inte kan reduceras med att alla bär mask, som blir introllat på äldreboenden av ren magi, som inte kommer märkas av på 98% som får det( Gisecke), som inte smittar barn och som egentligen inte är värre än en influensa.

Dan va tur vi har ändå, eller hur kära medborgare?

ett hittepåcoronavirus!

Glöm inte att det lever i princip högst en minut på plast och metallytor.
Citera
2020-05-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nej.
Corona kan ej kontrolleras som du skulle önska.
Därför det är så osäkert vad som nu sker med de länder som öppnar upp.

Vad är det jag önskar? Förstår du överhuvudtaget vad FHM försöker uppnå? De har satt rekommendationer för de vet att om folk slutas träffas så minskar spridningen, det fungerar uppenbarligen sämre och sämre för var dag som går och i synnerhet när idioter säger att det är bra nu vi klarade detta.

Nej det är inte ett dugg osäkert vad som sker, smittan kommer ta fart i dessa länder igen men frågan är hur mycket och om det kommer krävas nya restriktioner.
Citera
2020-05-08, 13:07
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Knappast brist på pengar som är skälet till brist på skyddsutrustning i Sverige. Snarare svår brist på planering, beslutsamhet och kompetenta politiker / myndighetsanställda.

Sverige har blivit så pinsamt värdelösa på det mesta. Man har nu haft två månader på sig att ordna storskalig produktion av skyddsutrustning. Knappt något händer, bristerna kvarstår. Detta i ett land med obegränsad tillgång till råvara och med företag som är världsledande inom tillverkning av snarlika produkter som blöjor, toalettpapper och mensskydd.
Bra inlägg, jag håller med vartenda ord som du skriver, Sveriges ovanligt tröga beslutsfattande visar på dåliga ledare som saknar kompetens att ta snabba och viktiga beslut.
Det har gått flera månader utan att man lyckats åstadkomma ett dugg och förmodligen kommer detta agerande att fortsätta? jag menar att man handlar när krisen redan är ett faktum och då är tvungna att göra något, jag tänker på skyddsutrustning till sjukvården och äldrevården.
Citera
2020-05-08, 13:08
Medlem
Alla länder kommer inte ha liknande dödstal per capita, men alla länder behöver gå igenom sjukdomen. Vissa länder i framför allt Asien har nog redan tagit sig igenom det värsta med väldigt få döda. Australien kan däremot inte sägas vara på den nivån, eftersom det där bara handlar om att sjukdomen inte brutit ut ännu.
Citera
2020-05-08, 13:08
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Någon som sett en genomsnittlig tid från smittotillfället till dödsdag ?

Jag har letat lite men inte hittat.
Inkubationstiden ska ju vara i snitt 5 dagar, kollar man här ( https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ ) så är det 10,8 dagar i snitt från sjukdom till IVA, kan man anta att det är ungefär då de avlider ?
Isåfall 5+10,8, c:a 16 dagar ?
Citera
2020-05-08, 13:09
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/Yo06TRVR7yc

23.00

Gillar den här snubbens syn på Sveriges hantering. Vi offrar våra äldre för ekonomin samtidigt som tillväxten går ner lika mycket som i Danmark. Som jag sagt länge så kommer ekonomin ändå skadas oavsett taktik, var det värt att offra alla dessa liv när ekonomin knappt påverkades?
Citera
2020-05-08, 13:10
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Stämmer det verkligen?
Inte vet jag. Hur ska jag kunna vara säker på det. Inte ens Tegnell eller övriga snillen är säker på något vad gäller ( SARS- CoV-2, COVID-19 )

Det jag vet med många andra coronavirus är att det finns vaccin som man ger till riskgrupper.
Och att jag tex kan välja om jag vill ta vaccinet.
Jag har tackat nej till sådant och ärligt talat brukar jag inte få svårare symtom utav vanliga influensor. Lite förkyld endast. Har väl rejält med antikroppar antar jag i de fallen.

Det här viruset vet man inte om ger immunitet, antikroppar eller skador efteråt. Inte så att de med säkerhet kan fastställa det i allafall.
Så uppfattar jag det.
Citera
2020-05-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du får tolka in "lika högt antal smittade" bäst du vill. Han har inte sagt det, i alla fall. Vanlig läsförståelse av att läsa artikeln ger, att det att han säger att smittan kommer ebba ut, innebär att det inte kommer drabba lika många.

Om det han "egentligen" menar är att "det kommer ändå drabba lika många", är han oerhört oärlig i sitt uttalande och inger en bild av falsk trygghet, för befolkningen. Det är extremt oseriöst i så fall och djupt oärligt.
”Lika många” är ju ett relativt begrepp. FHM har aldrig gett ut någon prognos över hur många som kommer drabbas.

Men klart är att om man hade fått en mycket explosiv puckel, så kan man slå över den nivå som behövs för fullgod flockimmunitet. Men det har aldrig varit en målsättning för FHM. Det här är i linje med deras ursprungsscenario. I alla fall som jag har uppfattat det.
Citera
2020-05-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Kyrkklockorna ringer titt som tätt. Jag bor nära så jag kan se att det är begravningar när det ringer på förmiddagen. Detta är i en liten liten by långt ut på småländska vishan. I kommunen finns sex församlingskyrkor.
I länet finns ytterligare sex kommuner.
Mina grannar säger att det är folk "dör som flugor".
Dom säger att tidningarna är fulla av dödsannonser, imorgon kommer det vara flera sidor med dödsannonser.

Men när man går in på coronakartan, så är det bara 34 coronadöda i hela länet hittills. Detta går ju inte ihop!
Nån som har koll på detta - stämmer inte kartan med verkligheten?

Hur ser det ut där ni bor?

Kanske är det så att vissa inte upptäcks/missas att det är Corona. Sveriges Radio pratade om det och hade Kalmar som ett exempel.

Vi har tyvärr begränsade möjligheter att provta i vårt län. Vi måste prioritera hårt vilka vi provtar. Om du pratar bara dödsfall så har vi fem bekräftade och jag känner till lika många till som kan ha avlidit och samtidigt kan ha haft covid-19-infektion, så jag hoppas att provtagningskapaciteten ökar så att diskrepansen minskar, säger Lisa Labbé Sandelin smittskyddsläkare i Kalmar län.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

Förhoppningsvis är det i alla fall uppmärksammat i er ort/kommun om det är oväntat många äldre som dör, så att äldrevårdspersonalen och läkarna har koll på situationen och arbetar aktivt med det.
Citera
2020-05-08, 13:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det finns två Coronavirus.

Ett coronavirus i världen och ett svenskt coronavirus I Sverige som är mycket mildare och som inte smittar asymptomatiskt, som inte kan reduceras med att alla bär mask, som blir introllat på äldreboenden av ren magi, som inte kommer märkas av på 98% som får det( Gisecke), som inte smittar barn och som egentligen inte är värre än en influensa.

Dan va tur vi har ändå, eller hur kära medborgare?

Den va bra!

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
ett hittepåcoronavirus!

Glöm inte att det lever i princip högst en minut på plast och metallytor.

– 99 procent, eller mer, vet inte om att de har haft det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9xVdR/experten-99-procent-vet-inte-om-att-de-haft-corona

mer än 99% det är typ allihop det!
Citera
2020-05-08, 13:14
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tänkte mest på Italien och Spanien.
Skulle ha skrivit det.

Vaccin mot övriga coronavirus finns redan och det ger man till riskgrupper varenda år för att skydda dem.
Övriga kan överleva med det som årliga influensor om de väljer bort vaccinet. Bygger upp immunförsvaret. Jag är immun mot caliciviruset tex ( spydde varenda vår och höst som liten och upp i tonåren)

Är väl mest farligt om det här viruset muterar gång efter gång så att vaccinet inte verkar efter varje mutering.
Troligt att det inte blir så, tror man.
Jag tror du har fel ang vaccin mot Coronavirus, som jag har förstått det finns det inget vaccin mot något Coronavirus ännu, dock höll man på och försökte ta fram ett vaccin mot ett Coronavirus men man lyckades inte med det.
"There is no vaccine to protect you against human coronaviruses and there are no specific treatments for illnesses caused by human coronaviruses."
https://www.cdc.gov/coronavirus/general-information.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in