2020-05-06, 21:40
Medlem
AndersTengells avatar
Aftonbladet/Expressen imorse: Viruset blir svagare med tiden
Aftonbladet/Expressen ikväll: NY DÖDLIGARE mutation, mycket mer aggressiv

hahahaha alltså vadfan
Citera
2020-05-06, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det märkliga är att samtidigt som någon påstår att viruset muterar till mer smittsamt och allvarligt, så sjunker alla siffror i Sverige, som vissa antyder inte gjort något för att stoppa viruset.
Det är ganska motsägelsefullt tycker jag.
Om det muterat åt något håll, så är det åt det lindrigare hållet.

Exakt min tanke.

Antingen har viruset muterats till någon snällare. Eller så ljuger myndigheterna om alla dödsfall och sjuka.

Hur som, nyheterna kanske menar på att den nyligen muterats till något värre.
Citera
2020-05-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Samma argument skulle ju kunna användas mot handsprit med.

Kan inge falsk trygghet, måste användas på rätt sätt, ger inte 100% skydd
och alla andra floskler.

Eller bilbälte, krockkuddar, ABS bromsar. Vad hjälper det om man kör rakt in i en bergvägg.
Citera
2020-05-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Precis vad jag menar. Äldreomsorg och hemtjänst jobbar inte efter basala hygienrutiner fast de ska göra det, alltid, precis som sjukvården. I sjukvården sitter basala hygienrutiner i ryggmärken, men på äldreboenden/hemtjänst finns knappt handsprit att tillgå, än mindre att rutiner finns eller efterlevs. Resultaten blir att sjukvården klarar sig utmärkt med fåtal incidenter av smittspridning på vårdavdelningar, medan det är en mindre katastrof på äldreboenden och hemtjänst.

Och detta borde ju ha åtgärdats mycket snabbare än det gjorts. Men visst, det är väl uppenbart att det är den största missen här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Njae. Dom borde väl använda sig av den korrekta datan kan man tycka? Visst att Britton har ett ganska stort spann men Healthdata har ett spann mellan 3474-37830 nu även om 10000 är deras prognos.

Jag utgår nu från vad jag hört i tråden och det är att c19-sidan inte redovisar döda på dödsdag utan på inrapporteringsdag. Vilket ju leder till en hackig kurva över de döda. Kanske det kan påverka prognosen, ingen aning, men tanken dök ju upp.

Ja alltså spannet är kanske mindre intressant, i min mening. '"Projected" är mest intressant. Där låter ju 10.000 "rimligt". Men bekymmersamt om det hackar upp och ner olika dagar, så klart.

Min förhoppning är att det blir mkt lägre pga att folk själva "gömmer sig" så gott de kan, just nu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

hahahaha alltså vadfan

Så är det alltid. Både med detta och forskning i övrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ni som öser hat mot Sverige och hyllar Norge t.ex för deras mycket lägre andel döda.

Vad säger ni om skillnaderna inom Sverige? Stockholm har 65 döda per 100 000 döda, Skåne har 6 per 100 000, och den väntade ökningen verkar utebli. Norge hårt din jämförelse alltså 4 per 100 000.

Själv undrar jag vad som händer i Stockholm egentligen. 0,65 promille av befolkningen avliden i detta virus alltså.

Det handlar om att det finns många faktorer som avgör.
Det är inte så att alla regioner drabbas samtidigt.
Det är inte så att nån har använt ett flyg över Sverige och langat ner lika mycket virus på varje region.

Lombardiet har typ 20 tusen döda. Där bor det 10 miljoner människor.
Lazio (där Rom ligger) har kanske ett par hundra döda, om ens det.

Hur förklarar man det då?
Det är ju samma land.
Det är ungefär lika stora regioner.
Det är ju samma folkslag.

Skillnaden är att Lombardiet hade oturen att vara först att drabbas.
Det hade inte hunnit ta fart i resten av landet.
Sen stängde man ner hela landet inklusive Lazio.
Och där har inte hänt nånting.

Det är inte omöjligt att Lazio hade klarat sig utan lockdown.
Att man haft lockdown där också har bara sett till att färre och färre smittades.

Det är samma i Sverige.
I skåne har det inte hunnit ta fart.
Det finns inget lockdown men samtidigt är alla medvetna om att det finns ett farligt virus som härjar.
De flesta är försiktiga.
Risken finns fortfarande att spridningen ta fart dock. Då man ej har så hårda restriktioner.
Speciellt om folk börjar bli trötta på att leva som man gör nu.
Man tycker att man har fått nog och fler och fler går ut.
Och då kan det smälla.
Citera
2020-05-06, 21:43
Medlem
Citat:

och alla andra floskler.

Samma med handtvätt, måste göras på rätt sätt, kan invagga i falsk trygghet...bla bla...
Citera
2020-05-06, 21:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

och alla andra floskler.

Jo men det var så vår boss sa. Anledningen till detta. Att inte reka munskydd. Som många andra läkare också sagt. Senast idag i artikel i Expressen. Gör mer skada än nytta. De är ju utbildade varför skulle de ljuga om detta? Deras tes är väl mer att länder som inför krav på detta där är det politik som styr. Man försöker med allt. Får att lugna folket.

Men vi får se. Kanske FHM kommer med råd om detta om ett tag. Det är ju inga svårigheter att få fram dessa skydd i miljontals. Det är inte raketer direkt utan väldigt enkla att framställa. Om man nu vill.
Citera
2020-05-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vår strategi förutsätter ju att sisådär 60% av Skåne kommer bli smittade tillslut. Varför ska vi acceptera denna dogm? Varför ska Skåne ha bortåt 2000 dödsoffer?

Nej, Skåne bevisar att vår strategi inte är "vetenskaplig", utan direkt felaktig.

Men förfan gräv bort Skåne då. Vad ska vi med det till egentligen? Det bor ju ändå bara en massa Skåningar där!
Citera
2020-05-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

hahahaha alltså vadfan

Jag hörde att 50 pers ska bort på Aftonhoran. Det är ju inte så konstigt med tanke på att få betalar låsta artiklar och företagen annonserar inte.
Citera
2020-05-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag hörde att 50 pers ska bort på Aftonhoran. Det är ju inte så konstigt med tanke på att få betalar låsta artiklar och företagen annonserar inte.

Det är väl ändå på tiden att de lägger ner snart. Särskilt när deras läsare dör som flugor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in