Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag tror också att det är så resonemanget har förts. Jag ser det som djupt oetiskt och dessutom tror jag inte det kommer lyckas. Lösningen stavas att kväsa smittan så mycket det bara gå till vi har ett vaccin tillgängligt. Förhoppningsvis i slutet av detta år, eller redan till hösten. Det sociala priset i antal döda och inom vården är på tok för högt för denna smitta. Dessutom är immunitet, både vad gäller fullständighet och över tid något som är väldigt osäkert. Att förnya en vaccinationsspruta. (Görs årligen för exempelvis influensa och TBE), är ingen match. Att däremot smitta ned hela befolkningen årligen med något som är klassat som samhällsfarligt av WHO ser jag betydligt större problem med. Denna smitta är inget vi kan leva med. Denna smitta måste utrotas precis som böldpesten.
Ja, men det är precis som du säger. Folk som du och jag tycker att detta är oetiskt, orättvist och hemskt.
Dessutom är det inte så enkelt att bara låta folk smittas för det ok att andra dör.
Det finns massivs med negativa konsekvenser av allt detta.
Allt från psykiska till hälsokonsekvenser. Och ekonomi kan jag inte uttala mig om.
De som tycker att det som görs i Sverige är rätt kommer förstås säga att det kommer gå bra för ekonomi. Med det är främst wishful thinking. Ingen vet egentligen med säkerhet om det kommer bli katasatrofal, väldigt stor eller ok ekonomisk smäll. Vägen dit är lång. Framtiden får utvisa.
Vi som tycker likadan som jag och du är dock, enligt mig, en minoritet. Hur många vi är vet jag inte. Om jag skulle gissa skulle jag säga att vi är 30-40% av befolkningen. Hur jag kan man gissa fram till det är att en majoritet tycker att Sverige gör rätt.
Eftersom vi är många men inte är en majoritet så är det inte mycket vi kan göra. Man får alltid hoppas att fler och fler vaknar och ansluter sej. Är man en majoritet så blir det väldigt komplicerat för staten att fortsätta med denna oetiska och kanske på alla sätt katastrofal strategi.