Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tror flockimmunitet kommer att dominera totalt, i alla fall i västvärlden.
Det betyder inte att 60% kommer vara smittade överallt, men lokalt så kommer man redan vid 40% smittade se en kraftfull inbromsning av virusspridningens hastighet. Jag är helt övertygad om att en stor del av den inbromsning man sett i hårt drabbade länder i Europa och New York förklaras av detta. I kombination med åtgärder, givetvis.
Då menar jag givetvis inte att hela Italien har 40% smittade, för det tror jag inte, men i Lombardiet exempelvis så kan det nog ligga mellan 20 och 60 procent beroende på var man tittar.
Guisecke bekräftade nyss exakt det jag skrev i morse. Att ha haft sjukdomen på riktigt ger ett mycket mer komplett skydd än ett medicinskt vaccin. Ett tidigt vaccin kanske hamnar under 50% skydd, ungefär som influensavaccin, och det kanske bara fungerar kortvarigt. Det är ju bättre än ingenting, men inget mirakel.
New York har haft en shelter-in-place ett långt tag, så mer rimligt är att det beror på det.
Senaste antikroppsundersökningarna visar på runt 20% smittade i staden.
Jag tror det är en klustersmitta, och att nedstängningar synnerligen effektivt dödar den, så länge man lyckas ringa in klustren. Därför det blir lugnt när man öppnar upp, vilket kan lura en att tro att flockimmunitet uppnåtts.
Man vet
i princip helt säkert att det inte var flockimmunitet som stoppade smittan i Wuhan nu.
Citat:
The good news is that the proportion of people with antibodies is considerably higher than that of confirmed cases, suggesting many people here were infected without realizing it, developed mild or no symptoms, and could now be immune.
The bad news is that the number of those with antibodies still falls far short of “herd immunity”—levels above 50% typically needed for the virus to die out. And there could still be thousands of unidentified asymptomatic cases in the city of 11 million, the results suggest.
Wuhan’s Zhongnan Hospital found that 2.4% of its employees and 2% to 3% of recent patients and other visitors, including people tested before returning to work, had developed antibodies, according to senior doctors there.
Antagandet att nedstängningar är verkningslösa är med all sannolikhet anledning till att
FHM gav absurda uppskattningar för mörkertal i början också.