2020-05-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Vet någon hur många som bor på äldreboendena? Är det någon skillnad mellan vanligt och särskilt äldreboenden (SÄBO)? Jag har läst nånstans att man i snitt dör ett halvår efter ankomst, i alla fall på SÄBO.
Nä de lever flera år efter de kommer.

Finns olika avdelningar på SÄBO.
Finns tex serviceboende de ganska pigga och friska jämfört med personer som bor på vanligt äldreboende och behöver mindre hjälp.

Sen finns vanliga äldreboende avdelning.
Demens avd.
Kortisboende. För tex palliativ vård, avlastning hemifrån eller rehabilitering från sjukhuset.
Citera
2020-05-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nu är 65 år ingen ålder gällande överdödliget i covid.
Däremot är över 80 en stor överdödlighet.

Med 62 miljoner över 65 år finns nog fler 80+ i Indien än i Sverige.
Citera
2020-05-05, 23:58
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den du svarade pratade om europa i sitt påstående, men du läste väl inte hans inlägg innan du svarade...

Ja skitsamma egentligen, det var riktigt emot att ställa medellivslängd emot dödsfall, att det är betydligt mer komplext än så. Belgien har t ex samma medellivslängd som Portugal på 81.1. Säger absolut ingenting i sammanhanget.
Citera
2020-05-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag håller med.

Folk provoceras av hans lugn och misstolkar det för arrogans - man älskar att missförstå honom.
Nej, det skulle vara intressant att höra vilket alternativ till honom, alla Tegnell-hatare önskar se. Vilken bakgrund, utbildning och kunskap krävs liksom?
Vad spelar det för roll utbildning, bakgrund och kunskap?
Han har varit bakom den vägen som SVerige följer.
En väg som hittills bevisat sej vara sämst i världen.
Vad spelar det för roll hur bra/dålig utbildning/bakgrund/kunskap han har?

Det finns folk med utbildning, bakgrund och kunskap.
Än sen då? Räcker det för att göra rätt?

Det finns människor som är kompetenta i ett område men som ändå gör fel.
Han har gjort fel.
Punkt.
Citera
2020-05-06, 00:00
Medlem
HGs avatar
Hittade en artikel från Expressen för några veckor sedan som verkligen innehåller lite intressanta uttalanden från kungen Tegnell.
Läs och begrunda:

Tegnell: ”Vi hade gjort det vi normalt gör”

"När statsepidemiolog Anders Tegnell i Expressen TV får frågan om man inte borde ha gjort mer för att skydda de äldre, säger han att frågan ”inte är okomplicerad” och fortsätter:

– Vi var väldigt tydliga med att det här är en riskgrupp som skulle behöva skyddas på olika sätt, sedan är det diverse olika myndigheter som driver verksamheterna som kan göra något åt det. Vi hade verkligen gjort det vi normalt gör, gjort en analys och pekat på risker och vikten av att hantera dom. Vi har inget mandat att gå ut med något tvingande, det är andra myndigheter som har den rollen.

Borde ni inte ha rekommenderat att all personal skulle ha skyddsutrustning?

– Det är ingen okomplicerad fråga. Det är viktigt att man har en bra basal hygien, en välutbildad personal, en personal som kan stanna hemma när man är sjuk. Det finns många olika aspekter och det är hela paketet som ska slå i äldreboendet, inte bara biten som handlar om skyddsutrustning. Den måste vara adekvat för deras arbete. Man löser ingen komplex fråga genom att peka på ena många åtgärder, säger Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kraftig-okning-av-dodsfall-nar-aldreboenden-raknas-in/
Citera
2020-05-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Självklart. Nu när de visade sig att han har meriter.. ;-) Och personlig praktisk erfarenhet. Och nära kontakter i vården..

Men du missade att han även kritiserades stenhårt när han var i Afrika för att ta hand om Ebola-patienter. Detta av många skäl. Dels riskerade han ju sitt egna liv. Sen var det ju typ sådana om nu bor på Järvafältet som han räddade (där tycks de tro tvärtom att Anders försöker ta livet av dem..) och sen var det ju också så att han kunde inte presentera omedelbart resultat.

Så han är van. Han kommer att stå ut. Stenhård kille - gillar honom skarpt :-)

Jo jag märker att han är något av en idol för dig. Idealiseringen verkar närmast total.

För mig finns det 2854 anledningar att ej gilla honom eller FHM. Imorgon blir det.nog några till. Och nästa dag. Och nästa...
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Aktuellt 1 mars. Huvudnyheten är "Barn smittar inte" (inom citattecken).

"Inget tyder på att barn sprider smittan enligt FHM"

"Det finns inga uppgifter på att barn sprider smittan vidare"

"Det kan vara sådana små molekyler som vi har på cellytor som inte är riktigt utmognade. Någon annan rimligt förklaring kan jag inte tänka mig. Det måste vara så att viruset helt enkelt inte är så effektivt att binda in till barns celler. För annars hade det absolut kunnat smitta."

Vessleordsparad..

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=AqcpYZMcX80

Men smittar verkligen barn då? Var det fel av FHM att säga att barn troligen inte smittar? Det var ju nån unge med viruset som träffat 127(?) människor och ingen av dom hade blivit sjuk.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

"Det kan vara sådana små molekyler som vi har på cellytor som inte är riktigt utmognade. Någon annan rimligt förklaring kan jag inte tänka mig. Det måste vara så att viruset helt enkelt inte är så effektivt att binda in till barns celler. För annars hade det absolut kunnat smitta."

Vessleordsparad..

FHM har fortfarande inte sagt att barn inte smittar och ej heller sagt att personer utan symptom inte smittar. Antagligen gör du dig dummare än du är eller så är du dummare än du verkar.
Citera
2020-05-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag håller med.

Folk provoceras av hans lugn och misstolkar det för arrogans - man älskar att missförstå honom.
Nej, det skulle vara intressant att höra vilket alternativ till honom, alla Tegnell-hatare önskar se. Vilken bakgrund, utbildning och kunskap krävs liksom?

Vi har ju precis fått besked av en representant här i tråden. Plötsligt var meriter inte viktiga. Inte nu längre. Men innan dess ville man veta huruvida Anders - verkligen - hade tagit läkarexamen. Tänkt om han bara låtsades!
Citera
2020-05-06, 00:03
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Med 62 miljoner över 65 år finns nog fler 80+ i Indien än i Sverige.

Synd att medellivslängden bara är 69 då. 62 miljoner som dör en alldeles för tidig död jämfört med svenskarna. Men det är klart, de slipper ju covid och åldersdemens. Ytterligare ett område som Sverige suger på - demens - opropotioneligt många med åldersdemens i Sverige jämfört med föregångslandet Indien.
Citera
2020-05-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men fortfarande är 65 inte en avsevärd ålder gällande detta virus.
80 plus och ålderdomshem däremot.

Jag hittar ingen statistik på 80+ i varken Indien eller Mexiko men med 62 miljoner 65+ i Indien och 8 miljoner 65+ i Mexiko kan man nog med hyfsad säkerhet hävda att antalet 80 åringar säkert överstiger det svenska antalet.
Citera
2020-05-06, 00:04
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:

Vessleordsparad..

Ajaj, ridå för han du svarade Varit en tydlig trend i den här tråden av vad jag sett att "förnekarna" kommer med såna uttalanden bara för att få en länk i ansiktet som visar motsatsen. Troligen därför jag har svårt att undvika att ta "alarmisternas" parti i den här tråden.

Tycker även att förnekarna i regel är mer otrevliga här i inläggen.

Är rätt mycket FHM spelat ner riskerna av som de sedan fått fel om nu. Tråkigt men sant. Önskar att även de som gillar deras jobb hittills borde kunna vara kritiska mot vissa saker med och inte verka vara just 100% förnekare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in