2020-05-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Då bör man kunna hävda att deras nerstängning haft effekt. Tillsammans med inreseförbud.

Absolut, kurvan vände och gick neråt och neråt och efter en månad hade de eliminerat smittan.

Sen självklart finns alltid en oro att det kan blossa upp igen. Men jag håller tummarna för dem. Underbart land.
Citera
2020-05-05, 16:33
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag säger inte såna saker hela tiden, men tycker absolut att jag har sett ett spännande samband i synen på denna kris mellan främlingsfientliga/nationella och våra nysvenskar.

Om man tror att de styrande spelar rysk roulette med folket kan man ju förstå om folk hade varit arga. Nu är det ju dock inte så utan snarare att de har en långsiktigt strategisk krishantering som de och många andra (73%) tror kommer att bli bäst i längden.

Ja där ser du.

Men du höll ju just med om att båda sidorna borde avvakta i sina prognoser men verkar basera hela ditt tänk på en prognos att detta ska bli bäst i slutändan. Du svarade aldrig heller på om vad du skulle tycka om viruset började dö ut nu och vi stannar på denna massiva övervikt av döda i Sverige jämfört med övriga Norden.

Att släppa in ett virus man knappt vet något om i landet utan att ens försöka hindra det, och snarare förneka att spridning skulle ske när det kommit in i landet osv osv - det är att spela Rysk Roulette med befolkningen och jag förstår att många är irriterade och att du därför ser det här.
Citera
2020-05-05, 16:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Du har rätt. Det är en droppsmitta även enkel munskydd eller halsduk kan minska smittspridningen en del. De flesta är asymtomatiska smittbärare som smittar mest.
Om alla hade någon munskydd kunde minska smittspridningen . Den hindrar inte helt men minskar mycket. Samma som bilbälte. Den skyddar inte 100% från döden men minskar risken att dö.
De skujs ger ut virus droppar när de pratar .
Virus droppor kan nå upp till 2 meter. Därför
behövs hålla avstånd 2 meter. Efter nysning eller hosta når ännu längre. Hissen måste man
akta sig.
Det konstigt att FHM rekommenderar avstånd
på grund av detta fakta men förlöjligar munsyddens positiva effekt. Jag tror att de vill
inte hålla på att skaffa munskydd till folket.

Ja, jag tänkte väl att jag hade rätt! Men det är konstigt att ALLTID ha rätt, gentemot så lärda herrar som "experterna" på FHM...

Myndigheterna behöver ju inte skaffa fram munskydd åt hela befolkningen, bara för att de rekommenderar det. Jag upprepar det jag skrev förut, att tyska myndigheter har godkänt hemgjorda masker som folk kan sy enligt detta mönster:

https://www.sueddeutsche.de/kultur/corona-schnittmuster-maske-naehen-1.4867096

Alla har väl någon stuvbit eller kasserat klädesplagg som de kan offra?
Citera
2020-05-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men Hakelius krönika handlar ju inte ens om besluten att hålla grundskola och fritids öppna, och om det beslutet var politiskt motiverat. Du åberopar konstiga källor till vad du påstår.

Det är inte alls säkert att det försiktighetsprincipen innebär en total lockdown av samhället. Det sorgliga i Sveriges dödstal var att smittan lom in på så många äldreboenden, men det är ju inte alls klart att det berodde på att landets grundskolor var öppna. I längden kan det mycket väl visa sig att Sveriges folkhälsa tjänade på att skolor, affärer, caféer etc fick vara öppna.

Krönikan påvisar på en politiserad myndighet generellt.

Och ja, jag säger inte att utfallet behöver vara dåligt utan att metoden var experimentell när beslut fattades.

Det tråkiga resultat på äldreboenden ser jag inte kopplat till skolan utan till brist på agerande for strikta rutiner och skyddsutrustning redan när första fallen dök upp i Sverige.
Citera
2020-05-05, 16:35
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Alarmister eller inte när ska ni som håller på Tegnell och hans flockimmunitet erkänna att han har gjort fel och att många människor har dött i onödan.
Hade Sverige agerat snabbt och haft lockdown och rustat upp sjukvård och säbo så hade vi haft max 300 döda och öppnat upp igen med bra skydd inom sjukvård och säbo. De har misslyckats och därför heter det flockimmunitet nu. My ass. Klappa er själva på bröstet och säg att vi har gjort rätt,när ni innerst inne vet att vi har misslyckats. Jag hoppas att de döda börjar bli riktigt få framöver men det betyder inte att vi har lyckats utan att vi har misslyckats skydda de äldre.
Fast att vi har misslyckats (grovt) att skydda våra gamla säger ju precis alla. Ingen som säger emot det alltså. Ordet misslyckats är vad de använder för att beskriva det.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Paniken undergrävs hela tiden av Politisk irrationella beslut. Jag undrar hur svårt bakslaget kommer att bli om det visar sig att alla lockdowns har helt meningslösa och krävde mer dödsoffer än det räddande och drog ner länderna i en djup ekonomisk depression. Det riskerar blir en politiskt blodbad framöver I USA, England m fl länder.

Exakt! Dessutom tror jag att Ferguson på Imperial college, och nuvarande chef för UK:s smittspridning, samt hans medarbetare bakom den fabulösa 30 sidiga sk "forskningsrapport", kommer att få löpa gatlopp när politiker i lockdown länderna skall försöka förklara varför de föll offer, inte för flockimmunitet, utan för flocktänkande
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Det är oerhört komplext det här.
Påverkar så mycket mer än bara det som sker akut nu.
Japp, men om man nu struntar i att det är komplext och bara fokuserar på dödstal så är det vrickat att tro att de som är på plats 14, 20 och 21 inte har precis lika stor anledning som de som är på plats att fundera på om de kunde ha skyddat sina medborgare bättre.
Citera
2020-05-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Många asiatiska länder, för att inte tala om Australien och NZ, kommer ha inreseförbud för svenskar under överskådlig tid. Thailand diskuterar detta.

De kommer ju i stort behöva inreseförbud från hela världen om de ska hålla viruset stången, och där gick deras ekonomi sönder, smart, långsiktigt tänkt.
Citera
2020-05-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Kubanska läkare. Faktiskt ganska bra också. Om de sedan kör med testkit eller sållar grovt och går på symptom vet jag inte. Kubanska läkare är bättre än man tror och är en exportvara för Kuba

Ja kubanerna är skitbra doktorer, då förstår jag
Citera
2020-05-05, 16:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nej eftersom man vinner tid vilket hade gett oss adekvat skyddsutrustning, antivirala läkemedlet remdisivir samt välfungerande antikroppstester och information hade hunnit nå ut. Givetvis hade kraftigare restriktioner i ett tidigt skede bromsat spridningen och vi hade nu kunnat skydda och spara liv genom att allt ovan som finns på plats först nu.

Folk verkar inte fatta detta att man måste skjuta på smittan när man har att göra med en helt ny pandemi. Tyvärr förstod inte heller vår kändis epidemiolog Corona-Bob Tegnell detta när smittan drabbade Sverige.
Man måste naturligtvis frysa smittan så att man kan forska och se vad man har att göra och hitta eventuella botemedel.
Citera
2020-05-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag håller med. Det är väldigt cyniskt att hävda att vården "håller", när man vet att man kör slut på personalen och att säkert många av dem kommer att bli utbrända osv. Det är inte alls hållbart, många kommer bli totalt slut och kanske inte kunna jobba på länge efter coronakrisen. Då står vi med en helt ny, ytterligare kris i vården...

Tegnell är läkare, dessutom, eller har jag fel?
Han startade väl som läkare... Han vet mycket väl hur tungt det är på golvet.

Vården är dessutom kvinnodominerad.

Det finns en absolut gräns för personalens styrka och hälsa. Det är ju långvariga helskötningar vi pratar om.

Det krävs armstyrka.

Immobiliserade patienter ska tvättas, vändas, flyttas osv. Vissa ligger tre veckor i respirator och är ibland överviktiga.

På de tyngsta avdelningarna ligger 15 orörliga patienter, med respiratorer eller bara trackar.

När en medelålders kvinna flyttat, medicinerat och skött om överviktiga coronapatienter i två månader, då är hon sliten.
Citera
2020-05-05, 16:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, men om man nu struntar i att det är komplext och bara fokuserar på dödstal så är det vrickat att tro att de som är på plats 14, 20 och 21 inte har precis lika stor anledning som de som är på plats att fundera på om de kunde ha skyddat sina medborgare bättre.

Varför, i hela friden, skall man sluta tänka komplext för att lösa ett komplext problem? Bara för att du är oförmögen till ett sådant tänkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in