Så otroligt trögt allting är i Sverige jämfört med i andra länder! Nu kan man göra ett snabbtest direkt på flygplatsen i Wien - de har inrättat ett labb där! - och få resultatet efter tre timmar! (Det handlar såklart om ett svabbtest som visar om man är sjuk just nu; det är inte ett antikroppstest - men vem vet, kanske flygplatser kan börja erbjuda det också när snabbare metoder tagits fram?) Är svaret negativt så får man ett intyg - och så slipper man ut i Wien och behöver inte sitta i karantän! SÅ smidigt kan det också vara!
Skulle vilja säga dom flesta under 60 klarar sej med hemvård
Jo men min poäng är att ju yngre personerna är desto färre andel av dom behöver söka vård. Att dra slutsatsen att färre är smittade för att färre har testats på sjukhus är faktiskt efterblivet.
Det finns det många 70 åringar som gör här med även 80 åringar som är ute i butikerna.
Ja. De kanske hamstrar mat? Ser många äldre med sådan där väska på hjul för att handla mat. Mina föräldrars föräldrar går och shoppar och träffar gärna barnbarnsbarnen och barnbarnen men dem tvättar händerna! Ironi.
Deras invändningar mot hemmagjorda ansiktsmasker i tyg är generellt:
* "i värsta fall leda till en felaktig känsla av trygghet"
* "Fel sorts tygmaterial i en hemmagjord mask kan försämra lunghälsan, t.ex. när mikrofibrer, damm eller tygpartiklar hamnar i luftvägarna"
Men de skriver:
Det är viktigt att komma ihåg att en ansiktsmask inte skyddar dess användare mot coronaviruset. Användning av mask kan däremot skydda andra, eftersom den kan minska spridning av droppar som hostningar och nysningar orsakar.
Alltså man vill framförallt skydda andra när man bär hemmagjord ansiktiksmask i tyg.
Samt informera andra "vi har skarp läge" skydda dig och din omgivvning - bär ansiktsmask.
Men visst tittas det här i Stockholm.
Gulligt när de går så långt för att skydda lunghälsan mot läskiga tygfibrer.
Ja det var den gruppen jag menade. Den absoluta lejonparten av folk mellan 70-457 år bor inte på ålderdomshem.
Via mitt jobb känner jag till runt ett 50-tal olika hushåll med pensionärer som självisolerat sig. Tveksamt om det finns så många 20-30 år ens i hela Sverige som gjort samma sak. 😄
Så sant. Faktum är att jag knappt har påträffat någon över 120 år som gör det ;-)