2020-05-03, 08:36
Medlem
Det är blattarna som kommer att sänka oss.
https://www.expressen.se/gt/hojji-tvingades-stanga-krogen-var-for-trangt/

”Ne kompis inte fullt här”
Citera
2020-05-03, 08:36
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag förstår inte varför så många inte tror på munskydd när det kommer till att skydda sig emot COVID-19.

https://www.straitstimes.com/sites/d...amp=1588325883

Delas väl ut till befolkningen i Tyskland och nu Spanien?

Eller är det till självkostnadspris?

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vet inte om de delar ut dem men de har i alla fall i Tyskland köpt in en massa munskydd så jag antar att de säljs via apotek. Eller så delar man ut dem till samhällsarbetare och sjukvård.

Jajustja!

De har dem i automater (vending machines) i Tyskland,

för användning i lokaltrafiken,

såg bilden i nån artikel för några dar sen,

så jag antar till självkostnadspris då.

Man får alltså inte åka lokaltrafik utan munskydd. Punkt.

Man får inte åka lokaltrafik utan biljett heller.
Citera
2020-05-03, 08:37
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Och nyss sa du detta:

Det svåra med att ljuga det är att komma ihåg vad man sagt tidigare.

Från att i framtiden tillhöra till att i nuet tillhöra.
BUSTED!
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Munskydd kan vara effektiva mot de större partiklar som finns i luftföroreningar men det finns inget som tyder på att de hjälper mot luftburna virus."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta
Men de hjälper mot droppburna virus. End of discussion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Och nyss sa du detta:

Det svåra med att ljuga det är att komma ihåg vad man sagt tidigare.

Från att i framtiden tillhöra till att i nuet tillhöra.

Fast det är ju inte att ljuga?

Jag hoppas också tillhöra den gruppen och misstänker samtidigt att jag kan ha haft corona.
Citera
2020-05-03, 08:39
Medlem
Citat:
"Munskydd kan vara effektiva mot de större partiklar som finns i luftföroreningar men det finns inget som tyder på att de hjälper mot luftburna virus."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta
Jag skrev helmask i min tidigare post.

Sluta med din trollning, du förstör tråd efter tråd här på Flashback!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-03 kl. 08:50.
Citera
2020-05-03, 08:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Hej!

Du missade norska artikeln om att tre utav fyra svenskar vill ha mycket tyngre/fler restriktioner och åtgärder?

Ja , du och dina "89%" är så urgulliga att jag på riktigt vill ge dig en påse godis. Man blir glad på samma sätt som när man hör barn komma med roliga frågor eller kommentarer, där barnen är helt allvarliga och man själv bara skrattar till och ler men kan ändå inte riktigt förklara hur det egentligen ligger till så att barnet ska förstå

Tack för att du förgyllde min dag med den känslan åtminstone

Nej, vi är beredda att ta hårdare och tyngre restriktioner om det skulle behövas Men nu gör det ju det inte. R ligger, i värsta fall runt ett och guppar och i bästa fall bra under 1. Sjukvården har klarat av att skala upp Bekymret är äldreboendena. Men redan 2014 dog en femtedel av de som flyttat in där inom en månad

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende

Är de gamla på äldreboenden inte lika krassliga i våra nordiska grannländer så är det en delförklaring till varför deras dödlighet i covid-19 är tre gånger mindre än Sveriges. Då har jag tagit hänsyn till att andelen redan smittade i befolkningen som helhet är tre gånger större i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer.

Andra förklaringar är att våra äldreboenden är stora, att personalen har taskiga villkor, brist på skyddsutrustning och utbildning ibland personalen på svenska äldreboenden. Det finns, i dagsläget ingen juridisk möjlighet att hindra ev. smittade senildementa att röra sig fritt mellan olika avdelningar på äldreboenden.

Däremot så har vi lyckats bra med att skydda de övriga äldre äldre, av vilka de som bor på äldreboenden är en liten minoritet Totalt finns det 1,6 miljoner svenskar som är 70 år eller äldre.

Sedan kan man, verkligen, fråga sig om skattesänkningar bör prioriteras framför t.ex bättre villkor för personalen inom äldreomsorgen, övrig omsorg samt sjukvården. Samma fråga bör ställas angående beredskapslagring av skyddsutrustning. Här har den fd partiledaren för KD Göran Hägglund ett direkt personligt ansvar. Men även t.ex SD bör fundera om det är så smart att ständigt förespråka skattesänkningar.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-03 kl. 08:45.
Citera
2020-05-03, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo, och man förstör stränder med klor för att minska smittan med. The way to hell is paved with good intentions.

Hej det var nämligen någon dumskalle från en liten kommun, Zahara de los Atunes, som blev direkt en skandal i hela Spanien. Inte direkt man kan generalisera. Däremot här stödjer 70% av befolkningen Tegnells strategi. Det kallar jag tragisk.
Senast redigerad av ppcc 2020-05-03 kl. 09:40.
Citera
2020-05-03, 08:45
Medlem
Månsans avatar
Lördagsintervjun med Tegnell igår underströk det många insett vid det här laget:
Anders Tegnell har noll koll. Nu lanserar han plötsligt den hemmagjorda åsikten att de sportlovsfirande alpresenanärerna inte har ett skvatt med smittspridningen i Sverige att göra. Helt utan grund i vanlig ordning.

Tegnell skyller ifrån sig, ett av hans oräkneligt många misstag var ju att han inte förstod vikten av att ha koll på de många tusen smittade skidåkarna från Italien. Under två veckor landade det 10-12 fullastade plan om dagen som kom från norra Italien. Smittade människor vällde in i Sverige, ingen testades, folk som inte kände sig svårt sjuka uppmanades gå till jobbet.

Löjeväckande att tomten Tegnell nu försöker sälja in idén att de smittade italienresenärerna saknar relevans för smittspridningen. Allt för att rädda sitt eget skinn, killen borde sättas bakom lås och bom.
Citera
2020-05-03, 08:45
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:

Om du istället läser utländsk media och vad dom säger om munskydd så blir det klart att någon ljuger.
Men om man ser till de länder som kräver att folket skall använda munskydd i lokaltrafiken, i butiker eller på platser där det rör sig mycket människor så kanske det är något att fundera över, varför gör dom det?

Andningsskydd av skyddsklass FFP3 hjälper även mot aerosol och luftburen smitta.
Men om du väljer att inte tro på detta faktum, tycker jag inte att du skall använda skydd, det är upp till dig och din hälsa och ditt liv. Men det du påstår är falsarium och saknar stöd av fakta.
Citera
2020-05-03, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det någon som tror att politiker bryr sig om människor? Jag tror att man gör åtgärder - som leder till en kraschad ekonomi - för att bli populär. Sossarna har ökat med 5%, så för sossarna är corona den bästa valarbetaren...

Dödligheten är 0.1%. Som en vanlig influensa. Öppna upp samhället, detta är patetiskt.

Vilka branscher och delar av samhället anser du att politikerna har "stängt ner" och som de måste "öppna upp" igen?

För jag har ganska svårt att se att de stängt ner särskilt mkt alls. Nästan ingenting faktiskt. Vilket ju kan vara en ledtråd till varför vi har 2669 döda (+ ev. mörkertal).
Citera
2020-05-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tvärtom, hade de mätt vanlig utandningsluft utan munskydd på 2 m avstånd kanske det inte hade varit någon nämnvärd skillnad. Avstånd fungerar i så fall lika bra.
Så personal i äldrevården befinner sig alltid på minst 2 m avstånd från de äldre, folk på bussar sitter aldrig mindre än 2 m från varandra, när du står i kön till kassan står du alltid minst 2 m från andra kunder och kassörskan, osv, osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in