Citat:
Ursprungligen postat av
zanderman
Hej!
Du missade norska artikeln om att tre utav fyra svenskar vill ha mycket tyngre/fler restriktioner och åtgärder?
Ja , du och dina "89%" är så urgulliga att jag på riktigt vill ge dig en påse godis. Man blir glad på samma sätt som när man hör barn komma med roliga frågor eller kommentarer, där barnen är helt allvarliga och man själv bara skrattar till och ler men kan ändå inte riktigt förklara hur det egentligen ligger till så att barnet ska förstå
Tack för att du förgyllde min dag med den känslan åtminstone
Nej, vi är beredda att ta hårdare och tyngre restriktioner
om det skulle behövas Men nu gör det ju det inte. R ligger, i värsta fall runt ett och guppar och i bästa fall bra under 1. Sjukvården har klarat av att skala upp Bekymret är äldreboendena. Men redan 2014 dog
en femtedel av de som flyttat in där
inom en månad
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Är de gamla på äldreboenden inte lika krassliga i våra nordiska grannländer så är det en delförklaring till varför deras dödlighet i covid-19 är tre gånger mindre än Sveriges. Då har jag tagit hänsyn till att andelen redan smittade i befolkningen som helhet är tre gånger större i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer.
Andra förklaringar är att våra äldreboenden är stora, att personalen har taskiga villkor, brist på skyddsutrustning och utbildning ibland personalen på svenska äldreboenden. Det finns, i dagsläget ingen juridisk möjlighet att hindra ev. smittade senildementa att röra sig fritt mellan olika avdelningar på äldreboenden.
Däremot så har vi lyckats bra med att skydda de övriga äldre äldre, av vilka de som bor på äldreboenden är en liten minoritet Totalt finns det 1,6 miljoner svenskar som är 70 år eller äldre.
Sedan kan man, verkligen, fråga sig om skattesänkningar bör prioriteras framför t.ex bättre villkor för personalen inom äldreomsorgen, övrig omsorg samt sjukvården. Samma fråga bör ställas angående beredskapslagring av skyddsutrustning. Här har den fd partiledaren för KD Göran Hägglund ett direkt personligt ansvar. Men även t.ex SD bör fundera om det är så smart att ständigt förespråka skattesänkningar.