2020-04-29, 11:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Vad har lockdown med det jag skrev att göra?
Om man stängde skolor och förskolor, hade barn och lärare gjort uppror?
Och polisen hade inte vetat hur man skulle stoppa dem?
Eller om man hade stängt restauranger, hade de öppnat ändå menar du?
Eller om man hade stängt frisörer och affärer? Hade alla expediter kommit ut på gatan och också gjort uppror menar du?
Att stänga i princip allt, som du beskriver, är inte det en typ av "lock down"? Ja, jag tror det hade blivit svårt. De klarar ju knappt att stänga fem restauranger i Stockholm. Polisen är vek, underbemannad och har inte ens koll på "utsatta områden". Så ja, jag tror det hade blivit väldigt svårt att i praktiken genomföra åtgärderna du beskriver.

Utegångsförbud som i Italien och Spanien ska vi bara inte tala om. Hade aldrig fungerat i Sverige. Vem skulle kontrollera att det följs? I Italien har de ju Carabinieri och i Spanien Guardia Civil. Vad har Sverige? Dialogpolisen?
Senast redigerad av Karman 2020-04-29 kl. 11:13.
Citera
2020-04-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det jättekonstigt, att Statsministern lämnade över hela makten till en grupp talanglösa tjänstemän, bara så där *knäpper med fingrarna*!

Vad är konstigt? Vi har aldrig haft ministerstyre. Det ska vi vara jävligt glada över. Varför skulle vi ha myndigheter med sakkunniga annars?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
I vilket land skulle en person som har gjort otaliga fel som han få behålla sin plats?
Jag skojar inte alls, men det kan eventuellt hända bara i Nordkorea i princip. I inget land skulle det vara möjligt.

Dock har Sverige alldeles för mycket som skiljer sig från Nordkorea. Trots att det finns flera spår av Nordkorea som man bl a sett under coronapandemin. Så frågan kvarstår: varför får han behålla sin post trots de ENORMA tjänstefel han begått?

Svaret är att han är huvudpersonen bakom en linje (den också felaktig i frågan om hur lyckad den är jämfört med andra länder) som gynnar den dumsnåle, icke empatiske och rädde svensken.

De går med på allt. De sopar under mattan alla hans tragiska fel. Han får gärna fortsätta göra fel så länge han också fortsätter gynna den dumsnåle, icke empatiske och rädde svensken.

Så ja. Trots att han är en total katastrof får han stöd av folk som ser honom som deras "räddare".
Så länge han fortsätter gynna dem så kommer de aldrig ifrågasätta honom. Snarare ska man tatuera hans fula ansikte på bröstet.
I Nordkorea kan hängas i Sverige får feta pension och avgångsvederlag. Varför inte statminister?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
https://covid19.healthdata.org/sweden

IHME Last updated April 28, 2020 (Pacific Time).

Prognos utan ATs trixande med siffror. IHME ligger bakom USAs prognoser som TASK force med Fauci och Birx använder sig av.

Siffrorna för Sverige skrivs upp igen!

8126 döda svenskar vid peak 24 maj.
35225 döda svenskar vid peak 24 maj (worst case scenario).

15625 döda svenskar 4 augusti.
67686 döda svenskar 4 augusti (worst case scenario).

Det ser mörkt ut för alla som värnar om äldre och svaga.

Flockimmunitet-gänget måste dräggla och få utlösning när de ser dessa siffror. Kanske går de ut och firar med bärs på nån uteservering?

Prognos för peak 24 maj
Sweden antal döda 24 maj: +2092 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 24 maj: +363 döda (projected)
Sweden antal döda 24 maj: +13 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 24 maj: 35225 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 24 maj: 8126 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 24 maj: 2368 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 67686 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 15625 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2811 döda (vid best case scenario)

Tidigare prognos (IHME Last updated April 27, 2020)

Prognos för peak 25 maj
Sweden antal döda 25 maj: +1507 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 25 maj: +299 döda (projected)
Sweden antal döda 25 maj: +15 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 25 maj: 33364 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 25 maj: 8067 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 25 maj: 2317 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 59993 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 14608 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2724 döda (vid best case scenario)

Tidigare prognos (IHME Last updated April 21, 2020)

Prognos för peak 19 maj
Sweden antal döda 19 maj: +1078 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 19 maj: +204 döda (projected)
Sweden antal döda 19 maj: +15 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 19 maj: 18605 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 19 maj: 5921 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 19 maj: 2237 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 35244 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 9191 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2472 döda (vid best case scenario)
Citera
2020-04-29, 11:12
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
https://www.nature.com/articles/s41423-020-0424-9#ref-CR9

Har läst den efter jag såg denna artikel

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3079443/coronavirus-could-target-immune-system-targeting-protective
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.

Wow! Du är verkligen mitt i epicentrum.

Det du berättar låter ju jättekonstigt.

Läkaren hade redan haft covid-19 själv men tänkte inte på spridningsrisk vía t ex kläder?
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Bra info. Tackar för den. Hittade allt jag ville ha där förutom vilka yrken som drabbats. Vet någon om lärare drabbats hårdare än andra?

Det finns ingen statistik över yrken på de som dött i Covid-19. Det är rimligt att anta att det är några lärare som dött rent statistiskt.

Sverige har runt 160000 lärare.
Sveriges arbetsföra befolkning är runt 5,7 miljoner, så runt 2.8% av arbetsför befolkning är lärare.
Sverige har runt 200 döda i Covid-19 i arbetsför ålder. Det ger att i genomsnitt har 5-6 av de döda varit lärare.

Nästa gång ni ser en artikel om att en sjuksköterska eller lärare dött i sjukdomen, kom ihåg att det är fullt förväntat att människor i de stora yrkesgrupperna dör. Det dog garanterat sjuksköterskor och lärare i tsunamin 2004 också. Det betyder inte att de dog i Covid-19 för att de var sjuksköterskor eller lärare. De kan ha fått viruset så som de flesta andra får det, i kontakt med familj och vänner , i en butik eller i kollektivtrafiken.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.

Hon kanske är immun, så det drabbar inte henne. Bara alla andra när hon går runt.

Men Johan Giesecke har ju sagt att viruset försvinner på några minuter. Ännu en fantasiåsikt som han är helt ensam om.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Jag återkommer till tråden när det blir mainstream att Coronaviruset innehåller en sekvens av HIV, resultatet ser vi idag på de som insjuknar i Covid19, även om de flesta här inte klarar av att se den verkligheten så ligger det inte långt bort innan den blir allmänt känd.
På återseende bästa FBackare!
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tycker inte man borde behöva lite insyn utan det borde vara allmän vetskap.

Testpinne. Är inte det i princip en steriliserad tops? Borde inte vara så svårt att fixa. Glasrör låter också som löjligt enkelt att fixa mer av och något man redan borde ha drivar av. Man kan ju återanvända dessa.

Reagenser låter som något mer avancerat att framställa. Men vad är det som förhindrar ökad produktion? Det tillverkas redan många avancerade biokemiska preparat i Sverige så kapaciteten borde existera inom landet.
Socialstyrelsen verkar vara bromsklossen.
Citera
2020-04-29, 11:13
Medlem
Jag såg Tegnell blev intervjuad av Aktuellt igår.
Frågan ställdes , varför har Sverige många flera dödsfall jämfört med de andra nordiska länderna tillsammans ?
( Igår hade Sverige 2355 och Norge,Finland och Danmark tillsammans 839 döda, alltså snart har det dött 3 ggr så många i Sverige !! )
Tegnell slingrar sig, han är hal som en ål. Det bubblar upp en massa saker , främst hur mycket kontakter han har med utländska kollegor (=sant? Bara han vet ).
Han svarar inte på den konkreta frågan utan pratar runt med långa meningar, för att ta bort laddningen från frågan.
Sedan sade han att flesta dött på äldreboenden och det är inte hans ansvar !

Just det, då man inte har en krisorganisation, då kan man vid behov skylla på någon annan, framhäva det positiva som man för tillfälligt anser att man är ansvarig för.

Vem är högst ansvarig när det inte finns en krisorganisation uppgjord ? Löfven, Tegnell, Tegnells chef, Hallongren, Kungen, ÖB ?

När skall detta vansinne upphöra ??
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-04-29 kl. 11:17.
Citera
2020-04-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet med det resonemanget är att man betraktar WHO som en absolut auktoritet vad gäller kunskap. De kan inte ha fel! Visst, de tycker man ska testa, testa, testa och isolera de som var på smitta, helst utanför hemmet, men om man inte har tillförlitliga tester då?

Jag tror faktiskt man kan ta FHM i försvar genom att säga att de är experter på lokala, svenska förhållanden medan WHO uttalar sig generellt för hela världen. Är det verkligen så underligt, är det ens en nackdel, om varje land gör sin egen bedömning utifrån lokala förhållanden och resurser? Och med resurser menar jag både tillgångar och brister. Sverige är trots allt i många avseenden ett bra land.

WHO är inte heller perfekta. WHO är inte gud. Klart vi är bäst. Och vi tror inte på gud.

Dessutom är WHO bevisligen korrupta. Men det kanske inte är så viktigt i sammanhanget..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in