2020-04-29, 11:03
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
AIDS är en sjukdom orsakad av HIV (inte nödvändigtvis bara detta virus). Det fullt möjligt att något annat virus skulle kunna ge upphov till samma sjukdom.

Det vet jag, viruset angriger T-celler (CD4) och sedan är förloppet ganska komplext hur det fortlöper. Tror dock inte SARS-CoV-2 fungerar på samma sätt som HIV. Finns inga studier för detta vad jag läst iaf? Men klart det är möjligt att fler virus kan orsaka AIDS.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag provade att Blast:a de fyra sekvenser de visar i tabell 1, och man ser ju för nummer 4 att det mest verkar handla om slump. Den finns (med 100% likhet) i Aspergillus versicolor, som är en svamp.

Den längsta av de fyra, RSYLTPGDSSSG, hade ju varit mer intressant. Ifall den hade funnits i HIV, vill säga. 67% identitet är inte mycket att komma med för en så kort sekvens.

Jag hann/orkade inte läsa artikeln: Har de jämfört även nukleotidsekvenserna?

Det är ju vad sekvenserna kodar för som är det intressanta. Hur dessa påverkar virusets beskaffenhet. Inte huruvida sekvenserna uppkommit av en slump eller inte. De är där av en slump. Det har nämligen skett genom mutation, d.v.s. evolutionärt. Troligen bidrar sekvenserna till att SARS-CoV-2 bland annat kan infektera T-cellerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
I vilket land skulle en person som har gjort otaliga fel som han få behålla sin plats?
Jag skojar inte alls, men det kan eventuellt hända bara i Nordkorea i princip. I inget land skulle det vara möjligt.

Dock har Sverige alldeles för mycket som skiljer sig från Nordkorea. Trots att det finns flera spår av Nordkorea som man bl a sett under coronapandemin. Så frågan kvarstår: varför får han behålla sin post trots de ENORMA tjänstefel han begått?

Svaret är att han är huvudpersonen bakom en linje (den också felaktig i frågan om hur lyckad den är jämfört med andra länder) som gynnar den dumsnåle, icke empatiske och rädde svensken.

De går med på allt. De sopar under mattan alla hans tragiska fel. Han får gärna fortsätta göra fel så länge han också fortsätter gynna den dumsnåle, icke empatiske och rädde svensken.

Så ja. Trots att han är en total katastrof får han stöd av folk som ser honom som deras "räddare".
Så länge han fortsätter gynna dem så kommer de aldrig ifrågasätta honom. Snarare ska man tatuera hans fula ansikte på bröstet.

Jag håller med om allt.

Tegnell har blivit en sjuk idol. Det handlar om identifikation.

Han tilltalar medelsvenskens känsloliv, så enkelt är det.
Citera
2020-04-29, 11:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Tittar man på enskilda kommuner och kommundelar så är smittan relativt ojämnt fördelad än så länge, det finns i det närmaste vita fläckar. Möjligen är de flesta smittade i de hårdast drabbade områdena, Sumpan mm.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/23-april-antal-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Fast i nuläget har man väl ingen aning om hur många i Stockholm som haft smittan eftersom man bara testat några tusen?

Om det stämmer att smittan är luftburen och smittsam många meter då borde typ 99 procent av Stockholmarna vara smittade vid det här laget. Skönt isf.
Citera
2020-04-29, 11:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att Sverige inte gjode någon lock-down beror nog främst på att vi helt enkelt inte kan. Sverige har en nedmonterad och svag polis som inte kan följa upp sådana åtgärder och vi har också en splittrad befolkning som förmodligen inte skulle följa ett sådant beslut. Det hade blivit kaos och det vågade sig regeringen inte in på.
Vi har inte ens lagutrymme för något sådant.

Och lycka till med karantän med alla papperslösa som springer omkring.
Citera
2020-04-29, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att Sverige inte gjode någon lock-down beror nog främst på att vi helt enkelt inte kan. Sverige har en nedmonterad och svag polis som inte kan följa upp sådana åtgärder och vi har också en splittrad befolkning som förmodligen inte skulle följa ett sådant beslut. Det hade blivit kaos och det vågade sig regeringen inte in på.

Vad har lockdown med det jag skrev att göra?
Om man stängde skolor och förskolor, hade barn och lärare gjort uppror?
Och polisen hade inte vetat hur man skulle stoppa dem?
Eller om man hade stängt restauranger, hade de öppnat ändå menar du?
Eller om man hade stängt frisörer och affärer? Hade alla expediter kommit ut på gatan och också gjort uppror menar du?
Citera
2020-04-29, 11:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nu får du ta och ge dig.
Stäng av datorn eller mobilen en stund och besök ditt närmaste sjukhus och skapa dig en egen bild.
Livet är som vanligt på både på sjukhus och begravningsplatser, och inget diesel används för att döda virus från kroppar i Sverige.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/se-videon-som-sprider-sig-visar-kaoset-i-varden-inifran-vi-racker-inte-till/

Vill du förklara dig varför du medvetet försöker lura folk i denna tråd? Hoppas dessa bevis räcker för det kommer komma mer.
Citera
2020-04-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kommer inte bli nån lockdown. Studenterna håller nu på att omlokalisera sig inför nedstängningen av ex.vis stadsparken i Lund. Den är inhängnad nu, hönsgödsel skall spridas ut över gräsmattorna (för att det skall stinka rejält) och polis skall finnas på plats över valborg. Detta kommer hjälpa föga. Det kommer bli 30 000 studenter som firar på andra platser i Lund istället.

Samma sak kommer hända i Uppsala, Umeå och andra universitet. Om en månad har vi en spridning som kommer få april månads covid-19-utbrott att se ut som rena västanfläkten. Det är vad jag befarar.

Ja, huga...... Tror också studenterna är en riktigt stor risk. Dom verkar borra ner huvudet i sanden och köra på. Till viss del förstår jag att dom känner sig snuvade på något de sett fram mot under lång tid. Hoppas, hoppas att dom ändå inser vikten av att ta ansvar. Annars håller jag med dig, då riskerar vi en riktigt härdsmälta. Framförallt om vi dessutom ska ha "släkt och vänner" som inte vill missa denna stora händelse. Vi får se om inte myndigheterna och regeringen gör en rejäl risk- och konsekvensanalys av detta och kommer med nya, hårdare riktlinjer.
Citera
2020-04-29, 11:07
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det vet jag, viruset angriger T-celler (CD4) och sedan är förloppet ganska komplext hur det fortlöper. Tror dock inte SARS-CoV-2 fungerar på samma sätt som HIV. Finns inga studier för detta vad jag läst iaf? Men klart det är möjligt att fler virus kan orsaka AIDS.

https://www.nature.com/articles/s41423-020-0424-9#ref-CR9
Citera
2020-04-29, 11:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det råder inte brist på kapacitet i labb. Den trånga sektorn är testpinnar, reagenser och glasrör.
Detta vet alla med lite insyn. Och Nej, man kan inte ta vilken pinne som helst..
Tycker inte man borde behöva lite insyn utan det borde vara allmän vetskap.

Testpinne. Är inte det i princip en steriliserad tops? Borde inte vara så svårt att fixa. Glasrör låter också som löjligt enkelt att fixa mer av och något man redan borde ha drivar av. Man kan ju återanvända dessa.

Reagenser låter som något mer avancerat att framställa. Men vad är det som förhindrar ökad produktion? Det tillverkas redan många avancerade biokemiska preparat i Sverige så kapaciteten borde existera inom landet.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.
Låter som en riktigt superspridare det.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Finns bara ett sätt att minska skadan av detta virus, total lockdown.
Det finns bara ett sätt att utrota detta virus, total lockdown

Ändå sitter nästan hela det här forumet och diskuterar halvmesyrer på bekostnad av gamla och svaga.

Ni är bara varianter av Tegnells cyniska dödsspel, där gambling med människoliv och människooffer är legio!

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kommer inte bli nån lockdown. Studenterna håller nu på att omlokalisera sig inför nedstängningen av ex.vis stadsparken i Lund. Den är inhängnad nu, hönsgödsel skall spridas ut över gräsmattorna (för att det skall stinka rejält) och polis skall finnas på plats över valborg. Detta kommer hjälpa föga. Det kommer bli 30 000 studenter som firar på andra platser i Lund istället.

Samma sak kommer hända i Uppsala, Umeå och andra universitet. Om en månad har vi en spridning som kommer få april månads covid-19-utbrott att se ut som rena västanfläkten. Det är vad jag befarar.

Nejdå.

Klart studenterna hjälper till som alla andra, varför skulle de inte göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in