2020-04-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Har du lust att jobba 24/7???

Varför skulle man behöva jobba 24/7 ?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag tvivlar starkt på att de kommer att stänga de restauranger som fick anmärkning igår/idag. De får säkert endast ytterligare en varning trots att det nu skickats vidare till smittskyddsläkaren.

Vilken enorm skillnad mellan Sverige och Danmark där man nu delat ut dryga böter för personer som uppehåller sig där det är förbjudet.

”Flera personer har redan blivit bötfällda sedan de har brutit mot det nya så kallade uppehållsförbudet som Köpenhamns polis infört.

När det har blivit varmare ute har många köpenhamnare samlats utomhus. I lördags införde polisen ett uppehållsförbud vid hamnområdet i stadsdelen Islands Brygge för att förhindra spridning av coronaviruset.

Förbudet innebär att det går att röra sig genom området, men det är inte tillåtet att till exempel sätta sig ned. Köpenhamns polis skriver på Twitter att ett antal personer har blivit bötfällda.

En av dem är en kvinna med två barn som tog en paus på en bänk vid en lekplats. Hon berättar för DR att hon har svårt att förstå varför hon har fått böter och säger att hon inte gått in på lekplatsen om det funnits några andra där.

-Jag är faktiskt ganska chockad, säger hon.

Kvinnan säger att hon ska överklaga böterna, som är på 2 500 kronor (drygt 3 600 svenska kronor).

Förbudet i Islands Brygge gäller fram till och med midnatt 1 maj. (TT).”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Dagens mycket låga dödstal kan visa sig i realiteten betyda att personalen i vården nu är så överhopad med döende patienter att de inte har tid att sköta rapporteringen. Häromdagen rapporterade ju FHM att de nu ser en ökande eftersläpning i rapporteringen igen.
Dödstalen borde ju fortsätta stiga iallafall nån vecka till, om jag tolkat FHM korrekt.
Citera
2020-04-26, 18:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ja, det kan vara så jävla illa att det dör så mycket folk och så många ska vårdas samtidigt att under helgen blir räkningen det som prioriteras sist.

Isåfall borde FoHM åka dit och räkna på bårhuset etc, och låta vårdpersonalen jobba i fred.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Här är länk till videon på youtube där dotterna beklagar sig. De filmar även inne i ambulansplanet man ser mannen ligga med andningsskydd och hosta MEN varför får han ingen andningshjälp eller syrgas om han nu har problem med andningen.

Edit glömde länken
https://www.youtube.com/watch?v=fkjfzy7OF70

Svårt att veta, tyckte det såg ut som det där var en scen från hemmiljö, när han låg med ngt randigt täcke. Ingen aning, de kanske precis hade lastat in gubben och han hade fått syrgas på vägen? Jättesvårt att veta utifrån en kort video tycker jag. Men jag säger varken bu eller bä, såna här historier är svåra att verifiera. Personligt intryck av dottern är dock trovärdigt upplevde jag.

Vem vet men ju fler av den här typen av historier man ser, desto svårare blir det ju att avfärda. Men visst, det skulle ju kunna vara så att just dessa personer var lite väl oroliga av sig, svårt att veta. Dock kan jag tänka mig Löfvén hemma nu tänka: Oh No... Ser lite pinsamt ut för Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ja, det kan vara så jävla illa att det dör så mycket folk och så många ska vårdas samtidigt att under helgen blir räkningen det som prioriteras sist.
I andra länder då? Uhm, kan det vara så att det egentligen är det så otroligt illa här i Sverige med fall, iva och döda jmf resten av världen? Man är ju oftast bäst i världen på nåt här under coronatider. Kanske är man då bäst i världen men total kollaps också nu.
Ingen koll men tror det hackar i rapporteringen från äldreboendena på helgerna då cheferna arbetar mån-fre. Äldreboendena är ju plus 85 år och sjuka som inte klarar sövas ner så därför flyttar man inte på dom utan låter dom dö på hemmet. Inget fakta alls utan bara en tanke.
Citera
2020-04-26, 18:28
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
260 avlidna i Italien. Överlägset lägsta siffran sedan 14 mars!

Så skönt att det går neråt där! 260 låter mycket men i jämförelse med vad som varit, är det ju en stor skillnad.
Citera
2020-04-26, 18:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hade samma tanke först. Men helt fullt är de ju inte i hela landet och de saknas ju massor av siffror.
Har man slutat att rapportera in på helgerna då FHM tycker att de är accepterat med grova eftersläpningar?
Var ju bättre rapportering över påsk till och med mot nu.
Ja, det är mystiskt? Vi får se imorgon eller tisdag vad det blir. Det är ju många regioner som ännu inte rapporterat enligt vad jag såg på platz.se.
Citera
2020-04-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Önskedrömmande.

Tyvärr ser den ut att landa på 1% om man dömer utifrån New York City, Sydkorea med flera.

And those numbers are from countries that aren’t triaging the same way we are, which will likely drive up our death rate a little over 1%.
Citera
2020-04-26, 18:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
I och för sig kommer det förstås en korrigering av det här antalet framåt tisdag. Men antalet inlagda på IVA (eller sjukhus öht) är inte särskilt mycket högre än för en vecka sedan, så det borde inte behöva vara så mycket lägre av den orsaken.
Ja, vi får se.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Här är länk till videon på youtube där dotterna beklagar sig. De filmar även inne i ambulansplanet man ser mannen ligga med andningsskydd och hosta MEN varför får han ingen andningshjälp eller syrgas om han nu har problem med andningen.

Edit glömde länken
https://www.youtube.com/watch?v=fkjfzy7OF70

Därför att den sekvensen är filmad i lägenheten innan han flygs iväg.
Det finns inga Learjets som har Ikeasoffor ombord....
Men videon gav verkligen Goebbels vibbar, snacka om att redigera ihop snabbt...
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja vem vet. De skickade alltså ett ambulansflyg just för han. Efter han vägrats vård i Sverige. Om det hade varit just probs med andning så tror man väl inte svensk sjukvård hade prioriterat bort honom. Vi är inte i det läget ännu som det verkar att man prioriterar bort folk.

Hur vet du att "vi inte är där"?
Jag har sett flera artiklar där sjukvårdspersonalen larmar om svåra prioriteringar.

Till exempel den här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rosterna-inifran-hon-larmade-om-tuffa-prioriteringar-i-intensivvarden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in