2020-04-26, 17:44
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är dödligheten fortfarande 0.1%-0.2%? Eller har det kommit fler antikroppstester som visat något annat?

Region Sörmland har väl ungefär 297.000 invånare och på sjukhus rapporterar man 119 döda, tittar man på C19.se är det på 153 döda, och SCBs senaste antyder upp mot 200-225 så vi är väl nära 0,1% dödlighet nu. Men epidemin är inte över, 0,2-0,4% ter sig troligt i slutändan.
Men man ska ju komma ihåg att dödlighet är otroligt skev, dvs högre ju äldre man blir. I åldersgruppen 70+ är det ganska ovanliga siffror som vi inte brukar se i Sverige...
Senast redigerad av docentdisciplin 2020-04-26 kl. 17:49.
Citera
2020-04-26, 17:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det där har expressen tagit från mig :-) Jag skrev om det igår: https://www.flashback.org/sp71306646

Helt ok. Men lite credd kunde de ge haha

Håller helt med dig. Du skulle absolut ha fått lite credd
Citera
2020-04-26, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det vore extremt. Han är 47! I så fall är vi redan långt värre än både Italien som Spanien. Tror inte på det. Men sant. Jo att ha anhöriga som bryr sig om den och skriker åt ens vägnar. Det gör ofta susen. I denna grad att det blev ett helt jävla ambulansflyg alltså.

Fast nu är det ju faktiskt så att vi har hela 37 döda i hela Sverige som är under 50 år. Så självklart är det så att dödssjuka 47-åringar lämnas till sitt öde.... Eller kanske kanske kan det vara så att han inte var särskilt dålig?
Citera
2020-04-26, 17:47
Medlem
Citat:
Men är han död? Han klarade ambulansflyg till Turkiet. Klara en sådan sak gör man inte om man ligger inför döden. Sedan som sagts. Man får kolla på detta mera. Hade han saker som andningsproblem är det ju extremt illa. Då är vård desto tidigare desto bättre. Men verkar enligt andra skribenter att det inte var så. Men om så. Turkiet gjorde helt rätt även om det verkar som de sviker medborgare på hemmaplan.
Babbar från MENA brukar ofta överdriva, ojja sig, kvida och klaga för att bli inlagda trots att de av läkare bedöms som friska nog.
Citera
2020-04-26, 17:48
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag trodde att flockimmunitet innebar att de immuna skyddade de som ej var immuna. Tyvärr har jag fått lära mig i tråden och av Tegnell att riskgrupper och äldre inte kommer att vara skyddade, de får vänta på ett vaccin i värsta fall

Som jag förstått det vet man inte det säkert. Jag hoppas att det har en viss effekt.
Citera
2020-04-26, 17:49
Medlem
Citat:
Men är han död? Han klarade ambulansflyg till Turkiet. Klara en sådan sak gör man inte om man ligger inför döden. Sedan som sagts. Man får kolla på detta mera. Hade han saker som andningsproblem är det ju extremt illa. Då är vård desto tidigare desto bättre. Men verkar enligt andra skribenter att det inte var så. Men om så. Turkiet gjorde helt rätt även om det verkar som de sviker medborgare på hemmaplan.

Ok, det jag fetade i din förra text var att du skrev att vi i Sverige inte har hamnat i ett sånt läge att vi prioriterar bort patienter ifrån att få vård. Då var min poäng, (i all välmening) att jag tror det är bra att läsa lite mer nyheter. Om du är intresserad av att veta mer om läget. Det finns redan nu väldigt starka signaler om att folk dör i Sverige pga att de inte får vård. Bl.a. läkare på Karolinska som har gått ut i tidningen med det.

Sen gällande den turkiska mannen, (med både svenskt och turkiskt medborgarskap) man vet inte, då det är sekretess från vården. Det som uppgavs i Aftonbladet var att han hade andningsbesvär och hade blivit sämre. Dessa uppgifter kommer troligen från hans döttrar.
Citera
2020-04-26, 17:50
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Region Sörmland har väl ungefär 297.000 invånare och på sjukhus rapporterar man 119 döda, tittar man på C19.se är det på 153 döda, och SCBs senaste antyder upp mot 200-225 så vi är väl nära 0,1% dödlighet nu. Men epidemin är inte över, 0,2-0,4% ter sig troligt i slutändan.

Önskedrömmande.

Tyvärr ser den ut att landa på 1% om man dömer utifrån New York City, Sydkorea med flera.
Citera
Medlem
Kulturminister Amanda Lind (mp) borde ta över ansvaret för vården också. Då blir det homeopati och kristall-healing. Och cannabis. Mycket cannabis.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin

Och det är såklart hemskt, men fan så mycket bättre än dom där 3% som dom flesta av oss i tråden trodde på för ett par månader sedan.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var det här jag reagerade på:

Naturligtvis måste de vara öppna för äldre, det var aldrig under diskussion, men uppenbarligen måste de även hållas öppna för smitta. Det senare är vad jag reagerade mot.

De måste vara öppna för personal, som tar med sig smittan in. Om smittan finns i samhället. Enda sättet att undvika det, vore att personalen låstes in tillsammans med de boende under lång tid, och bara sällan byttes ut. Men vår svenska personal skulle inte acceptera det. Det finns dock klostersjukhus i andra länder, som är organiserade så. Sjuksköterskorna är samtidigt nunnor, och de går aldrig utanför sjukhusets område.
Citera
2020-04-26, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Som jag förstått det vet man inte det säkert. Jag hoppas att det har en viss effekt.

Dom blir ju skyddade så till vida att det är mindre spridning med fler immuna. Så risken att smittas är mindre men dom blir ju inte helt säkra.
Citera
2020-04-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Hur kommer det sig att inga dödsfall är rapporterade från Spanien, Italien, Frankrike eller Storbritannien?

Italien rapporterar in sina döda 18.00, vet inte med de övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in