2020-04-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Märkligt det här med Turken som försvann. Hade han haft andningsproblem så har jag otroligt svårt att se att han inte skulle få någon vård här utan precis som dom flesta andra bara konstateras han smittad och troligen kommer han klara sig självmant utan hjälp från vården. Kostar väl inte så stora summor att flyga till Turkiet heller så familjen kanske betalade själva och då oddsen troligen är väldigt goda så är det ju enkla popularitetspoäng att tjäna här för Erdogan till en väldigt billig peng. Inget jag bryr mig om och familjen fick ju som dom ville så vart väl bra för alla antar jag.
Flög det inte in ett litet plan bara för honom?
Citera
2020-04-26, 18:18
Avslutad
260 avlidna i Italien. Överlägset lägsta siffran sedan 14 mars!
Citera
2020-04-26, 18:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Spanska sjukan fick man aldrig något vaccin emot och frågan är om man kommer att få det mot COVID-19.

Nu får någon rätta mig om jag har fel men spanska sjukan är typ AH1N1 det är samma betäckning som svininfluensan AH1N1
Citera
2020-04-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja eftersom +80% av de +70 som hamnar på IVA klarar sig och väldigt, väldigt många +70 blir ju inte så sjuka att de hamnar där heller. De allra flesta får ju milda symptom även här.

Så kan du ju göra nån lite enkel matematikövning och inse att väldigt, väldigt många skulle klara sig av ca 1,5 miljoner människor.
Anledningen till att 80% klarar sig från IVA betyder att de inte tar in patienter på IVA som har en högre sannolikhet att dö än 20 %. Detta är en ganska hög gräns och Sverige har blivit kritiserat för det.
Många äldre uppvisar coronasymptom på äldreboenden och "dör som vanligt" utan någon utredning efteråt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu får någon rätta mig om jag har fel men spanska sjukan är typ AH1N1 det är samma betäckning som svininfluensan AH1N1
Iofs OT i denna tråd men ja, det var samma virustyp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Flög det inte in ett litet plan bara för honom?
Jo verkar väl så men antar inte Erdogan hämtar folk bara sådär för att han har lust?

Scenario ett familjen betalar och resurser finns tillgängliga.

Scenario två läget är stabilt för Turken och kostnaden för reklamkampanjen låg.

Vinn/vinn trots allt för samtliga inklusive oss. Hoppas dom hämtar alla så frigörs ju resurser här.
Citera
2020-04-26, 18:21
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
260 avlidna i Italien. Överlägset lägsta siffran sedan 14 mars!
Härligt! Skönt att höra lite positiva siffror.
//Skalman
Citera
2020-04-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Spanska sjukan fick man aldrig något vaccin emot och frågan är om man kommer att få det mot COVID-19.

Spanska sjukan klarade man med penicillin, problemet var att det inte fanns då. Det var bakteriell lunginflammaton man fick, covid-19 ger virus lunginflammation...
Citera
2020-04-26, 18:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

Det kallas "pre-triage", något som Sverige pysslat med i många år. Man väljer ut vilka som får komma till IVA-avdelningar, på det sättet finns det alltid plats kvar eftersom man alltid sparar några platser för nya prioritetsfall som bilolyckor och dylikt.

Tyvärr har du fel där. Innan COVID-19 fick alla som behövde plats på IVA. Fanns det inte plats på ett landsting så sände man dessa med helikopter till ett annat.

Så det fanns inget pre-triage i Sverige innan COVID-19. Som du också har märkt var man tvungen att göra om bestämmelserna när COVID-19 var en uppenbar katastrof i mars.

Däremot har det alltid funnits dödshjälp med morfin för dödssjuka i cancer.
Citera
Medlem
Jag gissar +270 döda i morgon eller alt tisdag då siffrorna från helgen kommit in.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Så du menar att genetiska sekvenser av ett virus från afrika från djur tar sig över till Asien och även där hamnar i ett djur..båda dessa djur smittar som av en slump människor..Det ena i afrika (HIV) och det andra i Kina (Sars Cov-2). Vi har ju många statistiker här som borde kunna få fram en sannorlikhets kalkyl för att något sådant skall kunna hänga. Man får även tänka på att en fladdermus knappast orkar flyga från Afrika till Wuhan i kina och smitta sina släktingar där..Den stackars fladdermusen vet ju inte VART i kina hans släktingar bor..

Att denna sekvens som av en SLUMP skulle uppstå på två helst skilda kontineter är minst lika omöjligt som jag ser det.. men räkna gärna på detta också..

Med 15 slumpmässiga baser så är 1/4 slumpmässigt rätt från början.

Så då borde det bli en chans på 4^(15*.75) ~ 6 miljoner.

Den som kan mer om proteiner kan ju kolla ifall det finns funktionella likheter, och saker som om dessa baser ens kan mutera alls i något av virusen (utan att de går sönder).
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Dagens mycket låga dödstal kan visa sig i realiteten betyda att personalen i vården nu är så överhopad med döende patienter att de inte har tid att sköta rapporteringen. Häromdagen rapporterade ju FHM att de nu ser en ökande eftersläpning i rapporteringen igen.

Ja, det kan vara så jävla illa att det dör så mycket folk och så många ska vårdas samtidigt att under helgen blir räkningen det som prioriteras sist.
I andra länder då? Uhm, kan det vara så att det egentligen är det så otroligt illa här i Sverige med fall, iva och döda jmf resten av världen? Man är ju oftast bäst i världen på nåt här under coronatider. Kanske är man då bäst i världen men total kollaps också nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in