Citat:
Ursprungligen postat av
Covid
Du länkar till en artikel som hävdar att viruset kom från Wuhan. Var det inte exakt det jag påstod med?
”Researchers from Cambridge, UK, and Germany have reconstructed the early 'evolutionary paths' of COVID-19 in humans – as infection spread from Wuhan out to Europe and North America – using genetic network techniques.'”
——
Filmen som du ignorerat påvisar att forskning pågått i ca 10 år i syfte att hitta vägar att smitta däggdjur med coronavirus från fladdermöss infångade i norvästra Kina. Dessa studier har genererat framgångsrika resultat i form av nedsmittade råttor och primater och finns tillgängliga publikt, se wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SHC014-CoV
Som wikipedia visar är det ingen konspiration att det i P4-labbet forskades med mål att göra coronavirus transfererbart till mänskliga kroppar. Varför det gjordes vet vi däremot inte, det kan ha varit fredligt för att utveckla vaccin, men att det gjordes framgångsrikt är klart.
Det intressanta som forskare i filmen hävdar ligger i virusets ”spikar” som består i aminosyror som till 100% överensstämmer med de spikar som HIV-viruset byggs upp av. Detta menar de, kan inte vara en naturlig framkomst, utan medvetet framställt i ett laboratorium.
Huruvida detta stämmer eller inte låter jag de mer insatta dividera om, men jag bara konstaterar som lekman att det ser väldigt suspekt ut med ett epicenter för ett globalt utbrott från just samma plats där Kinas enda P4-klassade laboratorium ligger där forskning bevisligen bedrivs på att överföra coronavirus till människor. I min värld står jag tyvärr böjd att anta den obekväma tesen att det har ett samband tills någon annan bevisar något annat.