2020-04-25, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Då kan vi känna oss trygga, det känns som goda nyheter.

Konstigt att det inte slåt så hårt i Afrika och Asien än.

Har du nå andra nuffror så släng fram dom...

Tiger-Scandinavia-DNA
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varforarniidioter
Ja men nu är detta generella riktlinjer och inga specifikt framplockade i relation till covid-19. Just detta virus verkar inte vara särskilt smittsamt när det kommer till barn.

Möjligt men de svenska (icke-)insatserna jämförs givetvis med andra länders åtgärder. Vi får hoppas för Svetsarn och Hallengrens del att de gör rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
All världens samlade erfarenhet kring hur virus återkommer i våg efter våg tills dess att flockimmunitet uppnås, talar för att vi kommer inte bli av med Covid-19, förrns den har fått gå ett par varv genom befolkningen, om det nu inte uppnås redan i första vågen, men det tycks osannolikt givet hur många som isolerar sig hårt.

Vi har inte blivit av med många förkylningsvirus och kräksjukor trots att det gått många varv.
Citera
2020-04-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Att du har lite koll? Bra!, inte så mycket att tillägga till det i så fall.

Nej, att du räknat ut att 7000 ska dö, utan att i ett ord förklara hur.
Citera
2020-04-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varforarniidioter
Ja men nu är detta generella riktlinjer och inga specifikt framplockade i relation till covid-19. Just detta virus verkar inte vara särskilt smittsamt när det kommer till barn.

Det smittar alla men är mest dödligt för äldre och riskgrupper.

Anledningen de inte stängt grundskolor var för att vårdpersonal, som det är brist på, då stannar hemma med barnen.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Stämmer rätt bra för influensa där barn driver epidemin.

Det är inte bara är barn i skolor, utan också föräldrar som ska lämna barnen 5 minuter innan skolan börjar, alla (nåja nästan) på en gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Mina föräldrar trodde inte innan detta att det fanns skillnader i vården. De var som alla andra, de trodde det var som förr. Men de vet vad som gäller nu, vet inte hur de fattat, men vi pratar inte om det. Det är en konstig tystnad kring det. Men jag vet att de fattat. Vi är inte så känslosamma i min familj så vi fortsätter att bara undvika ämnet. Och vi pratar om sådant som mer går att kontrollera.

Nej, det är sannerligen ett bryskt uppvaknande för många... Jag och mamma har inte pratat så mkt heller, men hon är ju vårdpersonal så hennes instinkt var att stanna på arbetsplatsen (utan skydd). Jag blev till slut tvungen att vara en b*tch nästan och säga: men är det värt att jobba kommande månaden och sen kanske missa hela din pensionstid, för att du avlider i en onödig sjukdom... Nu har hon förstått och hon blir rädd när hon hör från kollegor i vården. Så nu isolerar hon sig totalt äntligen.

Jag får nästan lite ångest när jag tänkte på att det var bara en marginal om några dar, att jag fick bort henne i rätt tid. Annars hade hon troligen legat på IVA nu... Ja, bra att vi ser efter våra föräldrar iaf. Hoppas dina isolerar sig eller är så försiktiga de kan!
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Trosset advarsler mot barbesøk.
- Folk over hele landet må skjerpe seg, sier statsminister Stefan Löfven."
https://www.dagbladet.no/nyheter/trosset-advarsler-mot-barbesok/72400180

Kan noen spørre Stefan Löfven om hvorfor det ikke er innført noen forbud som kan hindre smittespredningen?

"Bare noen timer før barinspeksjonene skjedde kom også innenriksminister Mikael Damberg med en sterk advarsel til folket.
- La meg være ekstremt tydelig. Jeg vil ikke se noen overfylte uteserveringer i Stockholm eller andre steder. Det er ikke tips vi kommer med. Det er regler som dere må følge. Om dere ikke gjør det blir barene stengt, sa han til avisa."

Ok. Betyr dette at barene kommer til å bli stengt nå?
De lägger ansvaret på krögaren och gästerna att hålla avstånd, Sverige kör på att lita på folket istället för förbud. De har även uppmanat att vi medborgare ska anmäla restauranger/barer som har mycket trängsel. Blir inte bättre av att det är studentfirande nu så många unga kommer ge sig ut och supa.

Enda förbuden gällande barer är att man inte får hänga vid bardisken, nu är endast bordsservering tillåtet. Vi får se nu efter helgen om någon restaurang/bar får stänga eller om det rullar på som vanligt.
//Skalman
Citera
2020-04-25, 22:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Fel. Det finns pacemakers med inbygd hjärtstartare )jag har en sådan) Denna hjärtstartare måste kopplas bort om en patient förmodas avlida. Detta togs upp då jag fick min IDC (som denna variant heter). insatt. Om den inte kopplas ur kommer hjörtstarts funktionen att försöka återupplva patienten om och om igen tills ett förinställt värde på försök uppnås eller batteriet tar slut.

Har hänt tydligen en del sen jag jobbade på "first line of defence"...

Hur som, tack för klargörande/svar och "take care" !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Möjligt men de svenska (icke-)insatserna jämförs givetvis med andra länders åtgärder. Vi får hoppas för Svetsarn och Hallengrens del att de gör rätt.

Så länge de inte rekommenderar munskydd och fortfarande inte begriper att symptomfria smittar ner riskgrupper så gör de fel oavsett de andra åtgärderna.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det kan vara så att kriser ger fler självmord men det är långt ifrån självklart när man tittar på trenden de senaste 30 åren. Har du någon källa?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/suicidprevention/statistik-om-suicid/utvecklingen-over-tid/

I USA har man noterat att unga som haft en lindrig covid-19 infektion tycks drabbas av Stroke icg eller hjärtinfarkter på grund av att blodet koagulerar lättare. Läkarna larmar också om att blodförtunnande preparat inte tycks hjälpa speciellt bra på dessa patienter.

Finns mer att läsa om detta i tidskriften "Sience´s " webdel om Corina ("After the unfektion delen)

Väldigt märkligt virus eftersom det tycks ha en hel del effekter på flera av kroppens system
Allt ifrån lymfsystem. Nu blodet, Andningsorganen och även hjärnan och nervsystemet. Det liknar därför inget annat känt virus. Detta är en av anledningarna till att en del forskare misstänker att viruset är påverkat av människan.
Citera
2020-04-25, 22:33
Medlem
flytandelyckas avatar
Påverkar mängden virus man får i dig hur sjuk man blir?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in