2020-02-13, 13:14
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, så kan man inte heller räkna.
Så både jag och Glennongoteborg räknar fel? Hur skulle du räkna ut dödligheten då?
Citera
2020-02-13, 13:15
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lite märkligt detta. Är det nån form av experiment?

Lite svårt att tro att den typen av åtgärder skulle få att sätta in i större omfattning...

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-stanger-del-av-stad-krigsliknande-tillstand/

Kina kan nog göra det!
Citera
2020-02-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är visst en erkänd metod. Artikeln beskriver olika problem och hur man ska uppskatta okända parametrar. D/(D+R) har följande "problem":

Men är utbrottet över kan man räkna D/(D+R). Man kan bara sätta t = till dags dato. De använder Kaplan-Meier för att se hur bra den metoden stämmer med kända SARS fall 2003.

Ja, det är ju precis det jag säger. SARS var en liten epidemi jämförelsevis, med få antal smittade men relativt hög dödlighet där de insjuknade smittade mest i senare delen av sjukdomsförloppet. För SARS kan metoden möjligen ha varit mer rättvisande i ett tidigt skede.

För SARS låg CFR på ca 4% i motsvarande läge som vi är nu, och steg sedan till 9.6%.

Att då COVID-19 från dagens ca 2,5% skulle landa på 18-20% i slutändan är osannolikt. Metoden är med andra ord inte rättvisande och av den anledningen används den inte. Förutom av idioter.

Tanken med CFR är ju att det skall ge en någorlunda bild av verkligheten, varken överskatta eller underskatta för mycket. Att det inte är sanningen vet vi.
Citera
2020-02-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Under loppet av flera år ju? Det här viruset har smittat och dödat fler på kortare tid.

Nej 80% avled mellan april 2009 till december 2009.
Citera
2020-02-13, 13:19
Medlem
Angående detta med receptorer i lungorna ; är detta någon grund till hosta i allmänt? Jag är själv av utländsk härkomst (ej Asien) och upplever att jag aldrig har hosta som symptom och det samma med mitt barn. Kan detta ha med receptorernas mängd att göra? Eller är det bara specifikt för just detta virus? Har nämligen tidigare funderat på varför jag aldrig får hosta medan andra verkar hosta ihjäl sig vid förkylningar/influensor, även innan denna sjukdom florerade. Någon som vet?
Citera
2020-02-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vilket inte är så konstigt. Epidemi som epidemi. Dock så verkar experter, myndigheter, WHO mfl vara betydligt mer oroade denna gång.

Svårt att bedöma än hur allvarligt det kommer att bli, men att vi inte skulle åka på omfattande smittspridning i Sverige känns osannolikt.

En avgörande skillnad är vaccin. Kontrollerar att samhällsbärande funktioner inte rasar ihop.
En annan skillnad är profilen på döda. 55+. Inte som spanska sjukan och svinisen, yngre.

Det gör att arbetsplatser snabbt kommer att rensas på äldre erfarna medans dom unga tar över.
Citera
2020-02-13, 13:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Under loppet av flera år ju? Det här viruset har smittat och dödat fler på kortare tid.
Och mot svininfluensan fanns vaccin, även om det hade vissa biverkningar. Tog själv vaccinet och blev inte sjuk i "svinet". Däremot blev jag lite hängig av vaccinet någon dag...
Citera
2020-02-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Angående detta med receptorer i lungorna ; är detta någon grund till hosta i allmänt? Jag är själv av utländsk härkomst (ej Asien) och upplever att jag aldrig har hosta som symptom och det samma med mitt barn. Kan detta ha med receptorernas mängd att göra? Eller är det bara specifikt för just detta virus? Har nämligen tidigare funderat på varför jag aldrig får hosta medan andra verkar hosta ihjäl sig vid förkylningar/influensor, även innan denna sjukdom florerade. Någon som vet?

Nej.
Citera
2020-02-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Så både jag och Glennongoteborg räknar fel? Hur skulle du räkna ut dödligheten då?
Den går inte räkna ut förrän smittan är över. Vill ni ha en metod som åtminstonde under pågående smitta har en chans att vara nära sanningen så titta i mitt tidigare inlägg om detta.

Men det enda som går att göra nu under pågående smitta är bättre eller sämre uppskattningar. Sedan kan ni tjafsa om detta hur mycket som helst.

Om någon orkar sätta sig och göra ett excelark och ta fram en sannolik dödlighet utifrån detta så vore det bra, jag orkar dock inte göra detta själv då siffran ändå bara är giltig under de förutsättningar som gäller just där och då.

Hubei kommer per definition att vara mycket värre drabbat än världen utanför så länge som sjukvårdsresurserna utanför Hubei inte är totalt överbelastade som de är inom Hubei. Övriga världen kommer kanske aldrig att nå upp till dessa siffror då man har en större medvetenhet redan från början. Den verkliga dödligheten kommer i olika områden att bero på olika saker!

De vettiga bedömningar som gjorts hittills lägger nivån på 0,6-1%, vilket är mycket.

Det är fortfarande inte dödligheten som är det stora problemet, det är att Covid-19 kräver så mycket sjukvårdsresurser för så lång tid från de som blir allvarligt sjuka och inte dör. Detta är inte ett problem utanför Hubei i någon större utsträckning än.
Citera
2020-02-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och mot svininfluensan fanns vaccin, även om det hade vissa biverkningar. Tog själv vaccinet och blev inte sjuk i "svinet". Däremot blev jag lite hängig av vaccinet någon dag...

Min sambo tog vaccinet och blev dålig av det. Han fick en månad senare även svininfluensan (topsad på sjukhus) och var extremt sjuk. Jag tog inget vaccin och levde under samma tak under hela sjukdomsförloppet och fick inte minsta lilla förkylningssymptom. Läkarna var förbryllade och ganska irriterade att jag inte tagit vaccin då jag var riskgrupp. 🐷

Vaccin i all ära men just snabbt uppkomna sjukdomar verkar vara så där effektiva är min egen erfarenhet.
Citera
2020-02-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos

Antalet döda dividerat med antalet som smittats, vid en given tidpunkt.

"Case fatality rate, also called case fatality ratio, in epidemiology, the proportion of people who die from a specified disease among all individuals diagnosed with the disease over a certain period of time."

https://www.britannica.com/science/case-fatality-rate
Citera
2020-02-13, 13:26
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Nej 80% avled mellan april 2009 till december 2009.

Okej. Men på ett halvår kommer detta virus skördat fler liv med råge.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Jag tog också vaccinet och blev aldrig sjuk. Fick heller aldrig några biverkningar vad jag kan minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in