Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Så både jag och Glennongoteborg räknar fel? Hur skulle du räkna ut dödligheten då?
Den går inte räkna ut förrän smittan är över. Vill ni ha en metod som åtminstonde under pågående smitta har en chans att vara nära sanningen så titta i mitt tidigare
inlägg om detta.
Men det enda som går att göra nu under pågående smitta är bättre eller sämre uppskattningar. Sedan kan ni tjafsa om detta hur mycket som helst.
Om någon orkar sätta sig och göra ett excelark och ta fram en sannolik dödlighet utifrån detta så vore det bra, jag orkar dock inte göra detta själv då siffran ändå bara är giltig under de förutsättningar som gäller just där och då.
Hubei kommer per definition att vara mycket värre drabbat än världen utanför så länge som sjukvårdsresurserna utanför Hubei inte är totalt överbelastade som de är inom Hubei. Övriga världen kommer kanske aldrig att nå upp till dessa siffror då man har en större medvetenhet redan från början. Den verkliga dödligheten kommer i olika områden att bero på olika saker!
De vettiga bedömningar som gjorts hittills lägger nivån på 0,6-1%, vilket är mycket.
Det är fortfarande inte dödligheten som är det stora problemet, det är att Covid-19 kräver så mycket sjukvårdsresurser för så lång tid från de som blir allvarligt sjuka och inte dör. Detta är inte ett problem utanför Hubei i någon större utsträckning än.