2020-02-13, 13:26
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Så både jag och Glennongoteborg räknar fel? Hur skulle du räkna ut dödligheten då?

CFR är med avseende på tid. När man räknar som du gör har man indirekt satt t till när utbrottet är över. Med andra ord kommer ingen mer dö eller bli smittad. D/(D+R) = 18% har andra problem, bland annat att man räknar på delmängder och antar att ett liknande förhållande skulle gälla för alla när utbrottet är över. Båda har ingen parameterskattning gällande okända fall.

D/(D+R) kan man använda när utbrottet är över som ett statistiskt underlag. När smittan är över är urvalet (av kända fall) tillräckligt stor och varierande att man kan göra adekvata statistiska beräkningar för hela befolkningen.
Citera
2020-02-13, 13:27
Medlem
Vår sjukvård kommer INTE klara ett Corona utbrott
Kolla detta:

Citat:
Tusentals läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal har samlats i Vårduppropet i sociala medier.
Nu berättar några av dem om hur det ser ut för de som jobbar på huvudstadens vårdinrättningar i en serie intervjuer.
I en trailer som släpps i dag, torsdag, läser de upp kollegers anonyma vittnesmål inifrån Stockholms sjukhuskaos.

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-tvingades-valja-bort-patienter-pa-akuten-en-dog/
Citera
2020-02-13, 13:29
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Kolla detta:

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-tvingades-valja-bort-patienter-pa-akuten-en-dog/

Ja, får vi ett coronautbrott kommer många att dö, kvävda till döds i sina hem eller på sjukhus.
Citera
2020-02-13, 13:33
Medlem
Kan ni sluta diskutera dödlighetens procent? Inse att ni aldrig kommer fram till något! Ingen av er.. suck
Citera
2020-02-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
...
- människor har en inbyggd rädsla för människor som de inte känner samhörighet med (andra kulturer, människor som ser annorlunda ut osv). Detta beror på att främmande människor som inte var som en själv förr i tiden var ett tecken på fara. Skulle man bli angripen?
...
De mest rasistiska människor jag känner råkar förresten vara kineser, men det är en helt annan fråga...

Kineserna är således de mest rädda människorna, du känner.
Citera
2020-02-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Okej. Men på ett halvår kommer detta virus skördat fler liv med råge

Kan ju komma ett revolutionerande vaccin eller läkemedel imorgon som ändrar allt. Som sagt den som lever får se vi har ingen aning.
Citera
2020-02-13, 13:37
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det är ju precis det jag säger. SARS var en liten epidemi jämförelsevis, med få antal smittade men relativt hög dödlighet där de insjuknade smittade mest i senare delen av sjukdomsförloppet. För SARS kan metoden möjligen ha varit mer rättvisande i ett tidigt skede.

För SARS låg CFR på ca 4% i motsvarande läge som vi är nu, och steg sedan till 9.6%.

Att då COVID-19 från dagens ca 2,5% skulle landa på 18-20% i slutändan är osannolikt. Metoden är med andra ord inte rättvisande och av den anledningen används den inte. Förutom av idioter.

Tanken med CFR är ju att det skall ge en någorlunda bild av verkligheten, varken överskatta eller underskatta för mycket. Att det inte är sanningen vet vi.

Vad du hittar på. CFR är en vedertagen metod och COVID-19 är ett liknande virus som både SARS och MERS. Har redan påtalat att 2,5% inte är dödligheten utan CFR med ett kort tidsintervall (och parameterskattning).
Citera
2020-02-13, 13:38
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Kolla detta:

Speciellt inte i de större städerna. Definitivt inte i Göteborg. Vi har typ 4000 vårdplatser på 1,3 miljoner människor. Och alla av dom vårdplatserna är självklart inte till för smittspridare.
Citera
2020-02-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
CFR är med avseende på tid. När man räknar som du gör har man indirekt satt t till när utbrottet är över. Med andra ord kommer ingen mer dö eller bli smittad. D/(D+R) = 18% har andra problem, bland annat att man räknar på delmängder och antar att ett liknande förhållande skulle gälla för alla när utbrottet är över. Båda har ingen parameterskattning gällande okända fall.

D/(D+R) kan man använda när utbrottet är över som ett statistiskt underlag. När smittan är över är urvalet (av kända fall) tillräckligt stor och varierande att man kan göra adekvata statistiska beräkningar för hela befolkningen.

D+R är ju i praktiken samma som "antal smittade" (de man har koll på) så det är en rätt meningslös formel när epidemin är över.

Formeln D/(D+R) funkar dåligt som tidig skattning när smittspridningen är snabb och dödligheten "låg". Alltså det vi verkar ha nu med COVID-19. För SARS hade den kanske funkat bättre.
Citera
2020-02-13, 13:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Min sambo tog vaccinet och blev dålig av det. Han fick en månad senare även svininfluensan (topsad på sjukhus) och var extremt sjuk. Jag tog inget vaccin och levde under samma tak under hela sjukdomsförloppet och fick inte minsta lilla förkylningssymptom. Läkarna var förbryllade och ganska irriterade att jag inte tagit vaccin då jag var riskgrupp. 🐷

Vaccin i all ära men just snabbt uppkomna sjukdomar verkar vara så där effektiva är min egen erfarenhet.
Märkligt. Både jag och min fru tog vaccinet, ingen av oss blev sjuk. Frun kände till skillnad mot mig inget av vaccinet, men hon är också väldigt sällan sjuk och blir hon sjuk brukar det gå över väldigt snabbt, medans jag kan gå och dra på en förkylning i veckor... vi är olika.

Dock tror jag att ett vaccin kan förhindra att det blir en pandemi, vilket talar för att Covid-19 kommer fortsätta sprida sig.
Citera
2020-02-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Kineserna är således de mest rädda människorna, du känner.

Så kan man uttrycka det, ja.
Citera
2020-02-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Vad du hittar på. CFR är en vedertagen metod och COVID-19 är ett liknande virus som både SARS och MERS. Har redan påtalat att 2,5% inte är dödligheten utan CFR med ett kort tidsintervall (och parameterskattning).

Hittar på? Har inte påstått att CFR inte är en vedertagen metod. Tvärtom.

Men det finns inget som heter "dödlighet", det är vardagsspråk.
CFR är det begrepp man använder. Mortalitet är för övrigt något helt annat.

Att det är liknande virus säger inget om CFR som ju skiljer rejält på SARS och MERS (ca 10% vs ca 30% ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in