2020-04-24, 06:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det finns bara 7 mänskliga coronavirus, så det är väldigt sällan det dyker upp något nytt.

Fel! Coronavirus har en ökänd förmåga att runda immunförsvaret:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution

https://www.nature.com/articles/srep11451

Man har hittills misslyckats med att ta fram ett vaccin mot coronavirus. En av anledningarna är riktigt obehagliga biverkningar:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/

Sitter och lyssnar nu på Nyhetsmorgon TV4 där KI:s försök diskuteras. I väldigt positiva ordalag. Så är inte läget ljust då? Ptja, det är också xxx antal miljoner ute i forskningsbidrag om inte mer. Det får man nog väga in i rapporteringen.
Citera
2020-04-24, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Varför 1%? Hur kommer ni fram till den?

New York City estimates 15,000 people have died, but acknowledges a backlog. This is not the state, but the city, to clear any confusion.

21% of the population is roughly 1,760,000 people. 15,000 / 1,760,000 gives us around 0.85% as an IFR. Adjusting for the backlog and deaths that haven’t made it into the backlog at all, we’ll land at around 1% in total.
Citera
2020-04-24, 06:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Cecilia Naucler har raderat sina tweets verkar det som. Om detta är rätt konto.

Synd tycker jag, hon behövs i debatten.

I landet där debatt är fult.

https://mobile.twitter.com/cecilia_naucIer
Hon blev påhoppad av en massa Sveavägssossar och LO troll förutom alla kulturjournalister.
Inte så konstigt att hon tröttnade.
Citera
2020-04-24, 07:00
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast finns det andra coronavirus som beter sig så? Herpes är inte ett coronavirus inte heller HIV?

Nej, det gör det inte. De vanligaste coronavirusen ger bara förkylning.

Jag vill inte måla fan på väggen, men man har hittat SARS-CoV-2 i många olika organ vid obduktion, bland annat i centrala nervsystemet (vilket förklarar varför man förlorar lukt etc) där Herpes gömmer sig. Man har sett att en del blir sjuka igen. Men förhoppningsvis är det undantag.

SARS-CoV (första) blev man immun mot i ungefär 2-3 år, och SARS-CoV och SARS-CoV-2 är genetiskt väldigt lika.
Citera
2020-04-24, 07:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fel! Coronavirus har en ökänd förmåga att runda immunförsvaret:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution

https://www.nature.com/articles/srep11451

Man har hittills misslyckats med att ta fram ett vaccin mot coronavirus. En av anledningarna är riktigt obehagliga biverkningar:

Sitter och lyssnar nu på Nyhetsmorgon TV4 där KI:s försök diskuteras. I väldigt positiva ordalag. Så är inte läget ljust då? Ptja, det är också xxx antal miljoner ute i forskningsbidrag om inte mer. Det får man nog väga in i rapporteringen.

Tack, skall läsa på!
Citera
2020-04-24, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fel! Coronavirus har en ökänd förmåga att runda immunförsvaret

Du hänvisar till en artikel från 2012, varför det ?
För att låtsas vara påläst och skrämma folk i onödan antar jag.

Kasst gjort.
Citera
2020-04-24, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Vad baserar du din teori på att civil-19 redan fanns 2017?

Ingen akademiskt grund men baserade på min egen upplevelse

Jag har många kollegor i Sverige som hade dåligt influensa redan från 2017. De influensa är inte samman som förut, inte så akut men svårt att få bort, typiskt dra ut 3-4 veckor, ganska lik c19 den här gången. Du kan kolla runt din kompis för att få bevis

Själv har jag också blivit smittad i 2017 av en virus i HongKong och tappade förmåga att lukta, det tog 3 år innan jag få tillbaka en del förmåga att lukta

Alla dessa konstiga symptom har jag aldrig upplevt sedan 80 talet, så jag är säker att det finns en ny variant av virus som muterar sig år efter år, tills en dag, blir c-19
Citera
2020-04-24, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Hmmm, Sverige ligger ca 750 mil från Wuhan... Din kompis får väl vara glad att han bor 1000 mil från Wuhan. USA någonstans?
100 mil*
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
New York City estimates 15,000 people have died, but acknowledges a backlog. This is not the state, but the city, to clear any confusion.

21% of the population is roughly 1,760,000 people. 15,000 / 1,760,000 gives us around 0.85% as an IFR. Adjusting for the backlog and deaths that haven’t made it into the backlog at all, we’ll land at around 1% in total.

Ok. Stämmer. Tror dock detta inte är möjligt att översätta till Sverige, men tanke på vilka riskfaktorerna är.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Åfan , det visste jag inte.
Vad visste du inte?
Citera
2020-04-24, 07:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Det får man hoppas, men journalisterna på PT verkar vara mer hovfolk än granskande journalister. Kanske Emanuel C kan ställa den frågan nån gång. Inte konstigt att de har IVA platser kvar, när de inte tar emot en del av patienterna, och låter de dö istället. I vilket annat land skulle detta inte leda till STORA RUBRIKER OCH SKANDAL??? Varför låter man detta pågå? I andra länder tillämpar man triaangulering eller vad det heter bara när det inte finns platser kvar. I andra länder behandlar man ALLA patienter, oavsett om de är 30 eller 100. Varför säger sossarna att "alla är lika värda" när det inte är så? Och varför har de ökat i popularitet, vill man verkligen ha detta? Vet folk vad som pågår, hur kan man acceptera det???

Varför montera de inte den anläggningen på Älvsjömässan nu går antagligen en hel del resurser åt att bara ha den i gång.
Det saknas ändå vårdpersonal dom går på knäna vid 80% beläggning på våra vanliga sjukhus så varifrån ska resurser komma till de oanvända platserna? All snabbutbildad extrapersonal utan erfarenhet var det en stor miss? Funkar dom inte i praktiken?
Vågar de inte erkänna att diskrepansen i budskapet från socialstyrelsen och sjukvårdspersonalen beror på att "dom där upp" överskattar vad "dem där nere" orkar med?

Många frågor ???? om man inte nöjer sig med det dagliga bort-förklaringarna utan vill ha svar som hänger ihop rent logiskt.
Citera
2020-04-24, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hon blev påhoppad av en massa Sveavägssossar och LO troll förutom alla kulturjournalister.
Inte så konstigt att hon tröttnade.

Olsen också tystnat.
Eller så frågas inte han längre.

Leder mina tankar till något Torbjörn Nilsson formulerar - om hur alla ska sluta upp bakom det gemensamma. Nåde den som är quisling. Folkhälsonationalismen:

”Varje avvikelse i hanteringen av coronaviruset riskerar att bli ett hot mot ett annat land. Det är också folkhälsonationalism: självgodheten i en del av världens länder nu, viljan att skylla ifrån sig på andra. Krig har inletts av småaktigare svepskäl.
Av bland annat den anledningen är internationella medier så fascinerade av Sverige nu. Inte bara för att vi gör annorlunda, men för att vi i deras värld utgör ett hot. Ett potentiellt yttre hot.
Folkhälsonationalismen kan framstå som beskedlig och mysig en stund, nostalgiskt nästan, men bär något mycket mörkare inom sig.”

https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/folkhalsonationalismen-kan-verka-mysig-men-ar-mork/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in