2020-04-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Än en gång så tydligt att Kina inte är helt ärliga med sina siffror. Min vän bor 1000 mil från Wuhan. Hela staden var i total lockdown i två månader. För tre veckor sedan släppte Kina på det, öppnade upp, folk gick tillbaka till jobbet och Kina var fria från viruset och skulle endast kontrollera och isolera inresande. Sedan har man ju inte hört ett ord och Kina har klappat sig själva på axeln men enligt min vän där så har de nu problem igen med massor med folk som är smittade och dör. Egentligen är jag inte förvånad.

Hmmm, Sverige ligger ca 750 mil från Wuhan... Din kompis får väl vara glad att han bor 1000 mil från Wuhan. USA någonstans?
Citera
2020-04-17, 10:17
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Donald Trump hade rätt. Ebolamedicin verkar fungera. Expressen, Aftonbladet mm hånade presidenten men nu ber dom inte om ursäkt för det minsann. Idioter!

Ja det var Trump som sa till världens forskare och läkare att det skulle funka. Han är en riktig landsfader. Trump är gud.
Citera
2020-04-17, 10:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja, Sverige är nu det stora hotet mot norra Europa.
Svenska pass kommer inte gå att resa på under lång tid.
Jag tror du är onödigt negativ. Anledningen är att en smittad inte bär på smitta särskilt länge, utan bara på några veckor. Varför skulle man inte kunna resa efter det? Snart finns nog bättre möjligheter att testa sig så att man kan visa att man inte bär på smitta. Dessutom finns möjlighet till karantän.

I slutändan kan det ju vara precis tvärtom, att många svenskar har antikroppar på grund av genomgången infektion och därför är overlag säkrare resenärer ur smittskyddssynpunkt.

Så jag tror inte vi kommer att behöva upplevas som ett hot. Inte för folk som tänker rationellt i alla fall. Jag kommer då att förnya mitt pass när det går ut.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Ingen som dött i Sverige på offentlig plats, Har hört historier från Kina där folk känt sig bättre så de bestämmer sig för att gå ut och köpa mat och så ramlar de ihop och kvävs till döds på vägen dit eller hem.

Vet inte sanningshalten i dessa historier men det är otäckt

Det är väl ingenting man hört från något annat land? Känns som det var nåt som spred sig i början av utbrottet och alla fick panik.
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
var det på nyheterna?
Ja på TV4 nu på morgonen. Borde gå att se på TV4 play..?
Artisten Pernilla Andersson måste vara en av alla hjältar.
Hon har via stiftelsenbhon arbetar för köpt in ca 8000 munskydd mm.
Vårdpersonalen hade behövt 80.000..
Men det är just agerandet som är berömvärt, samtidigt som samhället har svikit.
Min personliga åsikt efter att bevittnat denna Covid kris, är att man hade kunnat släppa en bomb över den stora FHM byggnaden. Och använt dessa pengar till att köpa skydd.
Där sitter alltså massor med avlönade personer, år in och år ut...
Men de är så djävla obegåvade så de har inte ens tagit höjd för munskydd mm. vid en ev. pandemi..
SKANDAL, SKANDAL....
Citera
2020-04-17, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Hur tycker du att andra länder gör som Sverige? Majoriteten av andra länder som har haft tid på sig som Sverige har stoppat smittan snabbt och resolut genom hårda restriktioner. Givetvis kan de inte hålla stängt för all tid utan öppnar nu försiktigt och successivt och utvärderar vilka effekter det får gradvis. De kontrollerar med andra ord smittspridningen till skillnad från Sverige där smittspridningen i princip är släppt lös från början och där det inte längre är möjligt att styra den. Vi är spelbrickor i ett pågående experiment.
Jag håller inte med dig riktigt om att vi inte längre har möjlighet att styra smittspridningen.
Vi har fortfarande möjlighet att göra saker. Visst skulle Sverige rent tekniskt (även om jag ser det som otroligt) kunna bli ett nytt Italien eller Spanien, men då blir det ju så klart en lockdown. Vi har liksom inte tagit bort möjligheten att använda dessa verktyg.

Förr eller senare kommer alla svenskar bli smittade ändå. En andravåg i höst. Eller ska vi sitta i karantän i 1-2 år tills vaccin finns? Känns som att det är lika bra att dra av plåstret nu förutsatt att det inte gör att vi förblöder.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Genom lite ovetenskaplig matte som gissar lite på variabler, smittspridning och vilka åldersgrupper som vårdats i andra lände har äldre men vanlig vård en överlevnad på 20-25 % och i IVA 30-35 %. Beroende på om personen bodde inom ett äldreboende frisk och kunde koka kaffe till sig själv och gå promenader. Till skillnad från sjukhem som är sista anhalten. Det är två skilda saker. Men vi har inte hört att bara sjukhemsklienterna ska gurgla ill döds i sina sängar.

Vi har även inkluderat relativt raska på äldreboenden för att de kanske ha värk och inte orkar laga mat, men annars inte är i alltför skräpig hälsa. Vi har inkluderat de som klarar sig i sin lägenhet med hemhjälp.

Vissa vet nog alla att de inte har en chans. Men de får ändå inte palliativ vård. Man somnar in av en bakteriell lunginflammation, av covid dör man av massa kval, andnöd (som finns medicin mot, ja inte den riktiga andnöden men man kan stänga av nervbanorna så man inte är medveten om andnöden. Detta ges inte. Syrgas ges inte.

Om de starkaste 80 eller över inte får hjälp trots att de har 35 % överlevnadschanser, ska man inte då bara ta bort allt inom vården som har mindre än 50 %? Varför inte dra det ännu längre? De som inte klarar covid på egen hand är klena, varför ens behandla dem? Lika bra att släppa viruset fritt och se vilka hitlerjugends som klarar det.

Det skulle vara ungefär som nu men inga dolda kort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
De har lite andra regler och åtgärder i kraft:

"Sydkoreas invånare uppmanas anmäla om de ser sammankomster där människor inte håller avstånd till varandra, enligt ett utskick från regeringens hemsida.

En app har skapats för att sydkoreaner ska kunna skicka in bilder och information om var restriktionerna bryts till regeringen.

Den som inte följer reglerna kan tvingas böta upp till motsvarande 100000 kronor eller dömas till upp till sex månaders fängelse."

Tänk dig att t.ex. USA gör dubbelt så många test på en dag som vi gjort hittills. Sen har vi mage att stå och säga "titta där. USA har det jobbigt med mycket ökande fall". Eller SK som det tar 4 dagar för att gå igenom lika många test som Sverige gjort på månader. Kapaciteten i Sverige är pinsam.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nej, jag vet inte hur det är att ligga i respirator. Men jag har empati, jag kan till skillnad från dig leva mig in, föreställa mig hur det är att ligga i en respirator utan har varit där.
Det är inte så svårt då uppgifter förekommit många gånger i tråden att läkare ringt runt till riskgrupper och diskuterar hurvida de verkligen vill ha denna typ av behandling. Ja, inte svårt om man har empati vill säga och kan lägga ihop två och två.
Sedan förstår jag att låg IQ och noll empati är två tunga handikapp (minns att jag har empati).

Empati kan inte ersätta kunskaper. Förstår om du gråter krokodiltårar varje dag över att folk som ligger respirator. Jag vill bara ha bevis för att det inte är som att bestiga Mount Everest som en del döskallar påstår.

Inte en enda av de som lagts i respirator i det här landet skulle klarat en bestigning av Everest. Ta din falska empati och stoppa upp den någonstans. Det enda du vill är racka ner på andra.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du tror att en läkare eller sköterska snålar med morfin till en människa på dödsbädden, som har smärtor, för att det står i en bok att man inte ska ge mer än ett visst antal mg i timmen, så tror du fel.
Det tror jag inte alls det. Men försök ta in detta:

ATT DÖ I COVID19 ÄR ETT DRAMATISKT FÖRLOPPP SOM ÄR UTDRAGET DÄR DU I PRINCIP DRUKNAR INIFRÅN SAMTIDIGT SOM DU TRASAS SÖNDER TILL ATT BÖRJA MED I LUNGORNA. MAN KAN INTE SÖVA EN PATIENT UNDER TILLRÄCKLIG TID FÖR ATT EFFEKTIVT LINDRA PLÅGORNA UTAN ATT MAN HAR TILLGÅNG TILL RESPIRATOR.

Dessutom så har bevisligen även äldre tillfrisknat efter respiratorbehandling i andra länder.

Så idag står vi i följande situation p.g.a. FHM:s icke-agerande. Noll beredskap, explosiv smittspridning på äldreboenden, i hemtjänsten med ASIH samt nu också på LSS-boenden.

En Anders Tegnell som står där som en fårskalle och inte vill förstå hur detta kan ha hänt.

Jag har full förståelse för belastningen på våra sjukhus och att man måste prioritera. Men det är nivåerna på detta jag vänder mig emot. Detta hade kunnat mildrats med resoluta åtgärder tidigt och inte hålla på tjafsa om saker som flockimmunitet.

Och varför man ska bromsa förloppet med alla till buds stående medel även om det innebär ingrepp i folks frihet och stora ekonomiska förluster för samhället kanske man kan förstå här:

Ebolamedicin ser ut att funka mot corona – nu ska svenskar testas

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ebolamedicin-ser-ut-att-funka-mot-corona-nu-ska-svenskar-testas/

Jag vet också att det inom närmaste tiden kommer att publiceras fler studier kring hur man behandlar mot denna fruktansvärda sjukdom och som kommer att leda till att fler räddas. Varje dag man kan undertrycka spridning kommer att betala sig rejält i människoliv och lidande.
Citera
2020-04-17, 10:20
Medlem
santos_devilles avatar
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-17/enighet-om-oppning-av-danmark

Citat:
I den vardagen ska man i nästa vecka till exempel åter kunna få håret klippt, ta körlektioner, eller för den delen skaffa sig en tatuering. Det är verksamheter som varit stoppade med hänvisning till att de innebär automatisk närhet – och därmed risk för smittspridning – mellan människor. Från och med måndag går de an igen, men statsminister Mette Frederiksen betonar samtidigt att danskarna måste vara så försiktiga som omständigheterna tillåter.
”Allt – allt!– hänger fortsatt på det beteende som vi alla uppvisar. Vi ska hålla ihop genom att hålla avstånd”, skriver hon på sin Facebook-sida.

Fan vad skönt för Danskarna att kunna återgå till ett halv-normalt liv igen, sossarna har fått backa då de andra partierna har pressat på att öppna Danmark igen.

Men för den delen bör vi stänga den Danska gränsen och inte låta danskar komma hit och shoppa loss i Malmös köpcentrum.
Citera
2020-04-17, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så här har jag bara sett kvinnor resonera i grupp när dom saknat agument.

Du har varit med och diskuterat i tråden länge men har inte hört talas om att Tegnell har sagt 3 helger på raken nu att kurvan har plattats ut? Du har aldrig hört tegnell säga att masker är verkningslösa? Att man inte smittar under inkubationstiden eller utan symptom?

Jag tycker du skall söka jobb inom omsorgen. Där hittar du människor med samma intellektuella kapacitet som dig själv. Sedan förstår jag att det är roligare att vara med oss vuxna som är pålästa och kan agumentera.

Du kanske skulle läsa på vad som utbytts i en diskussion i stället för att likt kvinnor i grupp komma in med substanslösa påståenden.

Vad det rörde sig om var en fråga om skolorna skulle öppna snart. Jag skrev att jag inte tror det. Svaret på det var att personen som frågade började svamla på med argument om att Tegnell sagt att samhället ska öppnas.

Jag kan väl för fan inte ta ansvar för vad Tegnell sagt eller inte sagt. Men där kommer du in som en hysterisk kvinna och påstår då. Gå tillbaka till kafferepet. Där passar du bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in