2020-02-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Sedan kan man väl inte bara extrapolera siffror från Hubei och applicera dem som en prediktion för hur en epidemi kommer att se ut i västvärlden eller Afrika samt Sydamerika.

Vi har ju blivit varnade i god tid och kan förbereda oss med antiviraler, utrustning och inte minst ett ökat informationsutbyte mellan forskare, kliniker och myndigheter.

Den lyxen hade inte Hubei i januari.

Det går också resonera från flera aspekter, exempelvis från WHOs situationsrapport

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200212-sitrep-23-ncov.pdf?sfvrsn=41e9fb78_2

Av de 441 som upptäckts utanför Kina så har en avlidit. Figur 2 i rapporten visar 155 patienter med datum för känd symptomdebut. Majoriteten av symptomdebuten ligger mellan 13-31 januari. Hade dödligheten varit hög, säg 10 %, så hade runt 10-15 av dessa avlidit vid det här laget, en siffra som alltså inte stämmer. Sannolikt är de flesta av dessa idag friska eller på bättringsvägen. Lite sporadiska mediarapporter rapporterar patienter som är friskförklarade, men finns så vitt jag vet något krav att rapportera (och har aldrig funnits) när någon är friskförklarad, varken till allmänheten eller till WHO.
Citera
2020-02-12, 22:49
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Här står lite: https://www.reuters.com/article/us-china-health-censorship/chinas-online-censors-tighten-grip-after-brief-coronavirus-respite-idUSKBN2051BP

Läste att det var mer ner släckt än detta någonstans men minns inte var...
Tackar!
Citera
2020-02-12, 22:51
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
South China Morning Post skriver en del om de som dör utan att räknas in i statistiken. Förvånas en del av deras artiklar då jag trodde de var hårdare styrda.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050311/its-pneumonia-everybody-china-knows-about-many-deaths-will-never

Intressant, antingen har man insett att den katten hoppat ur påsen och bygger upp för att skademinimera med att det är ett fåtal sådana fall. Andra alternativet är att styret ses som försvagat och tidningen, som tröttnat på mörkningen, tar chansen att beskriva situationen utan CCP-filter.

Jag tror på skademinimering och låtsastransparens, kalla mig cyniker om ni vill.
Senast redigerad av RealRoastBeef 2020-02-12 kl. 22:56.
Citera
2020-02-12, 22:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dödlighet i Hubei: 3,2 %
Dödlighet i Kina exkl Hubei: 0,4 %
Dödlighet utanför Kina+Hong Kong: 0,2 %
Dödlighet beräknad på smittade i evakuerade Japaner från Hubei och extrapolerat till det verkliga antalet smittade i Hubei: 0,3-0,6 %

Alltså dödligheten kommer att hamna under 1 % och sannolikt närmare 0,5 %.

En jämförelse över Dödlighet kanske inte vore helt fel.

Svininfluensan vs SARS vs Coronaviruset

https://imgur.com/a/do1mRfg

Jag har lite svårt att se att Coronaviruset skulle vara i klass med vanlig influensa. Kanske kan någon av Djävulens advokater övertyga mig om motsatsen. Ingen nämnd / glömd.
Citera
2020-02-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Den studien på 138 patienter visade att ~4 procent dog. Det är högt, väldigt högt med tanke på hur det smittar (vad vi vet än så länge).

Ebola har väl en siffra på 75% men det är lätt att inte röra döende/döda personer också blir man inte sjuk. Den ”turen” har vi inte nu.

Studien du hänvisar till visar inte att dödligheten är 4% av de som smittas. Den visar att 4% av de som blivit smittade OCH får lunginflammation OCH vårdas i Wuhan avlider.
Citera
2020-02-12, 22:55
Moderator
Chantres avatar
Finns ju mycket kinesiska projekt i Afrika. Men jag har inte läst om något utbrott på den kontinenten. Någon som har någon spekulation kring detta fenomen?
Citera
2020-02-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Såg en föreläsning innan Volvo såldes till Kina där de promotade att vi måste ha internationell handel eftersom Volvo plockades ihop av 72 länder. Utan frihandel skulle vi inte kunna bygga en bil i Sverige. Men på 70-talet så hade vi underleverantörer runt Göteborg och byggde de bästa bilarna i världen för den tiden.
Så detta Coronavirus kan ju leda oss tillbaka till den gamla goda tiden där vi tillverkar våra egna produkter i större utsträckning. Inget ont som inte har något gott med sig.

Ja delvis iaf. Vi måste och har råd. Hela vår världsbild går ut på att främja demokrati, sedan gynnar vi i praktiken en stormakt som uttrycker att den vill ta över världen

Det finns många andra länder som kanske blivit lite mer demokratiska om väst hade förhandlat med investeringar och handel med dem, kanske inte lika stora med många länder, kanske 30-50 hade successivt börjat demokratiseras, om inte, då avbryter man processen...lite dadda över det, men bättre av att alltid buga inför Kina!
Citera
2020-02-12, 23:01
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har tittat på informationen och hittat, Reuters citat;

DUBAI (Reuters) - An Iranian woman has died of a suspected coronavirus infection, the state daily newspaper IRAN reported on Wednesday, without citing any sources.

Irans hälsomyndighet(motsv.) tillbakavisar påståendet, inga konstaterade fall i Iran, undersökning pågår, det är såvitt jag kan se läget.

EDIT; Inte osannolikt att man ett misstänkt fall , men inget tyder på att man har ett konstaterat fall.

Nej ni verkar ju inte så pålästa du och din polare.
Ibland krävs det lite allmänna kunskaper för att kunna se mer.
Ibland undrar jag om ni kommer smita ifrån alla som lyssnade på er, när det sedan kommer fram att de skulle varit försiktiga från början. Att få folk att ignorera varningar skulle då jag aldrig våga. Så ni är ju ganska modiga måste jag säga.
Citera
2020-02-12, 23:04
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Fortsätter det nedåt så här så får Wuhankines-sjukan kasta in handduken om 4-5 dagar, kommer in nya siffror om 2 timmar ska bli intressant o se.
Citera
2020-02-12, 23:06
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej ni verkar ju inte så pålästa du och din polare.
Ibland krävs det lite allmänna kunskaper för att kunna se mer.
Ibland undrar jag om ni kommer smita ifrån alla som lyssnade på er, när det sedan kommer fram att de skulle varit försiktiga från början. Att få folk att ignorera varningar skulle då jag aldrig våga. Så ni är ju ganska modiga måste jag säga.

Det dog en kines i Troy, USA häromdagen, folk trodde det var Corona eftersom människor i samma studentboende blev förkylda. CDC kopplades in, spreds massa rykten på Facebook och idag visade det sig att det inte var Corona och att han inte ens lämnat landet på 13 månader.

Rykten är farligt. Att människor dör är hemskt men alla dödsfall är inte pga Corona. Den här kvinnan i Iran kan ha dött av vanlig lunginflammation, vi vet inte.

Vem ska vi lita på tycker du? En artikel som inte meddelar källor, eller läkaren på sjukhuset?

Tänk logiskt snälla.
Citera
2020-02-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
South China Morning Post skriver en del om de som dör utan att räknas in i statistiken. Förvånas en del av deras artiklar då jag trodde de var hårdare styrda.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050311/its-pneumonia-everybody-china-knows-about-many-deaths-will-never
Tack för den, extremt intressant artikel.

Baserat på vad man hör där så kan man ju bara gissa, men en faktor 2x är nog i underkant...
Citera
2020-02-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En jämförelse över Dödlighet kanske inte vore helt fel.

Svininfluensan vs SARS vs Coronaviruset

https://imgur.com/a/do1mRfg

Jag har lite svårt att se att Coronaviruset skulle vara i klass med vanlig influensa. Kanske kan någon av Djävulens advokater övertyga mig om motsatsen. Ingen nämnd / glömd.

Går man efter statistiken för andra coronavirus som SARS och MERS så kommer detta nya coronavirus vara dödligare än influensa. Men hittills ser det ut som att det ligger under 1 %. Får man komplikationer som lunginflammation eller är en riskgrupp kommer dödligheten vara högre i de grupperna, vilket rapporterna från Hubei visar. Men det är som sagt selekterade grupper. Jag förväntar mig också en högre dödlighet från kryssningsfartyget om det är en majoritet äldre på fartyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in