2020-02-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tittar man på historiska resemönster så borde England riskera att få många fler fall än Sverige.

Japan, Thailand, Singapore har också många fall och kom högt upp på listan när man tittar på historiska resemönster.
Ja absolut. Men jag tänker att deras storlek också spelar in?
Citera
2020-02-12, 21:47
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Den där sidan uppdaterades uppenbarligen inte tillräckligt ofta för att vara relevant då antalet döda har varit 1118 hela dagen i världen. Siffrorna uppdateras vid 23:00 (Hubei) och runt 01:00 (Övriga Kina).

Vi ser början på positiva trender i Hubei liksom övriga Kina. Varför ska vi inte uppmärksamma det? För att du inte får leva ut din domedagsfetish ostört?

Ta din domedagsbånge och försvinn är du snäll.

Jag är inte snäll, sorry för att du fick slösa tid på att skriva det där. Jo jag har sett dig skriva om positiva trender sedan det här började. Någon gång får du väl rätt, hoppas jag.
Det enda du sysslar med här är att vara som en "spindoctor" och förminska katastrofen i Kina. Vet inte varför du har ett intresse för min bånge heller, men din läggning intresserar mig inte.
Tiotusentals tragedier utspelar sig just nu i Kina och du snackar om positiva trender, fy fan, stick och brinn istället jävla regimtrogna dönick.
Citera
2020-02-12, 21:49
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
det viktigaste är procentuell antal döda! Optimism har ingen plats i denna tragedi - jämför man antalet tillfrisknade och döda är dödlighet nästan 20% och det är SKRÄMMANDE!

Den studien på 138 patienter visade att ~4 procent dog. Det är högt, väldigt högt med tanke på hur det smittar (vad vi vet än så länge).

Ebola har väl en siffra på 75% men det är lätt att inte röra döende/döda personer också blir man inte sjuk. Den ”turen” har vi inte nu.
Citera
2020-02-12, 21:54
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Jag följer det här notoriskt. Wuhan verkar stängas ner ytterligare? Det kanske är sedan gammalt men jag har letat i tråden men inte hittat att det nämnts. Någon som vet mer om det här?

Citat:
Nu stramar det åt ytterligare i Wuhan. Johan som är kvar i sin lägenhet och har inte varit utomhus på över 14 dagar. Under måndagen uppmanade man invånarna att inte vistas utomhus, och hålla fönster och altandörrar stängda så mkt som möjligt. Idag stängdes hela stadsdelen helt av, absolut ingen får vistas utomhus överhuvudtaget. 😷🤧

Källa: https://www.facebook.com/johanbjornfot/

(Hockeykille som verkar vara fast i Wuhan)
Citera
2020-02-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har jag motiverat flera gånger. Andelen smittade i Hubei är långt större än de rapporterade fallen som är sjukhusvårdade. En korrekt epidemiologisk uträkning måste basera sig på ett slumpmässigt urval av de smittade. Därför är siffrorna utanför Hubei säkrare.
Sedan kan man väl inte bara extrapolera siffror från Hubei och applicera dem som en prediktion för hur en epidemi kommer att se ut i västvärlden eller Afrika samt Sydamerika.

Vi har ju blivit varnade i god tid och kan förbereda oss med antiviraler, utrustning och inte minst ett ökat informationsutbyte mellan forskare, kliniker och myndigheter.

Den lyxen hade inte Hubei i januari.
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet man hur den underliggande hälsostatusen ser ut på de som får sjukhusvård?

Exempel

Vårda hundra konstaterat smittade varav flertalet eller hälften tillhör en riskgrupp.

Vårda hundra konstaterat smittade som inte tillhör en riskgrupp.

Bör inte det sannolika utfallet bli olika i de här två fallen vad gäller antal dödsfall?

Såklart det gör, det spelar också roll var de får vård och om vården är i kaos. Vill du veta om det finns studier som ger svar på det du efterfrågar så kan du ju börja med att googla. Då skulle du på ett bra sätt kunna bemöta det du egentligen vill ifrågasätta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langkille
Är detta trovärdig källa? https://www.youtube.com/watch?v=eYYV1B1lRKY
Minst 15 tusen döda i så fall.

Jag tycker det är sådana här videos som ger en trovärdig bild, ca 10 ggr högre än den officiella siffran, som dock inte kan avfärdas helt. Men oberoende källor blir ju alltid misskrediterade, så vi får vänta, tills det visar sig då Kina inte kan komma att återstarta sin ekonomi fullt ut inom någon månad, då talar det för sig självt...vi får se

Ett nedstängt Kina är ett nedsmittat Kina. Exakta siffror spelar annan roll...
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Här är en intressant sida som fokuserar på möjliga spridningsvägar från Wuhan och ut i världen.

This site compiles results obtained from a computational / mathematical model for the expected global spread of the novel coronavirus that originated in the Chinese province of Hubei in December 2019. The foundation of the model is the worldwide air transporation network (WAN) that connects over 4000 airports with more than 50000 flight routes.

http://rocs.hu-berlin.de/corona/
Citera
2020-02-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Nä others är den samlade statistiken för alla icke-kinesesiska invånare

Hej igen, ursäkta jag har haft tydligen haft fullt upp med jobb idag. Det stämmer att det är fallen från Diamond Princess som nu kategoriserar som Others. Det är lite svårt att hitta men om du öppnar vyn över länderna så ser du en tab längst ner som kallas City, St/Prov. Klicka på den så ser du att Cruise Ship Diamond Princess är enda mätpunkten i kategorin Others. Bloggen som beskriver dashboarden är inte uppdaterad på 12 dgr men det hade varit fint om de gjorde en postning när de ändrar rapporteringsformatet men vad jag förstår har de haft fullt upp med att automatisera rapporteringen från regionerna i Mainland China så de är nog förlåtna.

Problem solved .
Citera
2020-02-12, 22:04
Medlem
Grollarens avatar
Kanske, kanske inte dödsfall i Iran i Corona.
Beror lite på vem man frågar.

https://nypost.com/2020/02/12/iranian-woman-reportedly-dies-of-suspected-coronavirus/

Detta skrivs av många tidingar. Så istället för att börja gapa över denna tidning, googla.
Citera
2020-02-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Jag följer det här notoriskt. Wuhan verkar stängas ner ytterligare? Det kanske är sedan gammalt men jag har letat i tråden men inte hittat att det nämnts. Någon som vet mer om det här?

Källa: https://www.facebook.com/johanbjornfot/

(Hockeykille som verkar vara fast i Wuhan)

Läste att de börjat stänga ner internet också , för att förhindra ryktesspridning som kunde skada Kina...
Citera
2020-02-12, 22:08
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Läste att de börjat stänga ner internet också , för att förhindra ryktesspridning som kunde skada Kina...
Var hittade du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in