2020-04-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är väl säkrare att träffa på mig som redan varit sjuk och sedan varit helt frisk i över en vecka än att träffa på random person som kanske håller på att bli sjuk.
Ja det kanske är säkrare. Men vad har det med saken att göra? Hoppas alla inte tänker som dig.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det är så patetiskt att man fortsätter denna galenskap. I Sverige pekar vi med lillfingret men vi agerar inte förrän det är försent i sedvanlig ordning
Nej de är galet. Tomma ord som vanligt.
Man kunde vara betydligt hårdare. Statuera exempel i alla fall. Stäng ner ett par krogar som inte följt rekommendationerna.
Personligen tycker ja att man borde förbjuda serveringar helt just nu och bara godkänna avhämtning och hemkörning.
Men vädret kanske kommer att hjälpa till när politikerna är rädda att kränka någon.
Från och med i morgon ska de bli lite lägre temperaturer och mindre sol i större delarna av landet. Tyvärr (i de här fallet) inte så mycket nederbörd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad vet du om det? Jobbar du i covidvården? Du har ingen verklighetskooll om du kan skriva så lättvindigt och naivt. Personalen slits ju ut helt och 2000 människor har dött. Visst, inga problem ...
Vad som är katastrof och inte kommer att diskuteras när detta är över. Jag börjar själv få inblick i covidvården och det är ett h-e att vara personal, kan jag säga. Jag jobbar inte ens på de tyngasta avdelningarna och det är ändå riktigt tungt. Bland det värsta jag gjort. De här patienterna lider verkligen och personalbristen och schemakasoet är ständigt närvarande. Vården går ännu mer på knäna än vanligt, men det är ju lätt att sitta och keyboardkriga och dricka kaffe och slänga sig med åsikter, när man slipper vada i skiten. Keyboardkrig är svenskar bra på

Hej Eremona2 hur går det för dig? Låter som du haft en tung vecka.
Citera
2020-04-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Och du vet att barn smittar??

Tur att det finnes experter som kan så Mkt här på flashbak
Att du inte söker jobb hos FMH

Ah så du tycker det är helt ok att chansa med ett virus vars långsiktiga effekter på kroppen vi inget vet om. Idiot.
Citera
2020-04-23, 11:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vi har facit på vad de har haft för prognoser fram tills nu och de har kontinuerligt sedan dag 1 haft siffrorna så att de hela tiden ligger fel med cirka 24-48 timmar.

De hade beräknat fyrtiosextusen döda tills igår, men siffran landade på en bra bit över fyrtiosjutusen döda, i början av den här veckan eller i slutet av förra veckan så var det så att de prickade fel med en betydligt större marginal.

Det som är IHMEs problem är att de inte använder sig av någon av de två beprövade metoderna för att försöka skapa en analys av både pandemier och epidemier vilket är något som har lett till att deras modell har blivit kraftigt kritiserad och ifrågasatt att användas som ett mätverktyg för hur man ska agera.

https://www.statnews.com/2020/04/17/influential-covid-19-model-uses-flawed-methods-shouldnt-guide-policies-critics-say/

Om antal döda går upp och ner som en berg och dalbana från dag till dag är det svårare att propagera för att öppna gränserna. Om man vill ljuga för att öppna upp gränserna kan man väl framställa statistik som visar att dödstalen går ner varje dag.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej om vi inte gör det då. Så kan vi iallafall lyssna till deras logiska råd iallafall. Testa testa testa, isolera och hitta kluster så vi får mindre smittspridning.

Även en 5:e klassare klarar ju av att tänka den tanken, med tanke på hur lite vi vet om viruset.

Allt från WHO är inte fel. Det finns mycket bra från dem. Däremot har kritik riktats mot WHO pga. senfärdigheten i början av smittutbrottet och försöken att mildra staten Kinas ansvar.

Det finns säkert en hel drös med skickliga experter på WHO, men att organisationen leds av en marxist från en korrumperad diktatur ser jag ingen fördel av.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Rätt ruskig triangering i region Stockholm. Därför 80% klarar sig ur respirator.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andelen-aldre-covidpatienter-har-minskat-kraftigt

Uppdaterad idag 2020-04-23

Det går lite hand i hand med att antalet IVA beläggningar har varit konstant under typ en vecka nu. Eller till och med så har det gått ner, vilket känns oroväckande.
Senast redigerad av InOurNature 2020-04-23 kl. 11:11.
Citera
2020-04-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Man blir aldrig helt frisk från Corona. Corona är som luftburet HIV.

Hur vet du det om man får fråga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad vet du om det? Jobbar du i covidvården? Du har ingen verklighetskooll om du kan skriva så lättvindigt och naivt. Personalen slits ju ut helt och 2000 människor har dött. Visst, inga problem ...
Vad som är katastrof och inte kommer att diskuteras när detta är över. Jag börjar själv få inblick i covidvården och det är ett h-e att vara personal, kan jag säga. Jag jobbar inte ens på de tyngasta avdelningarna och det är ändå riktigt tungt. Bland det värsta jag gjort. De här patienterna lider verkligen och personalbristen och schemakasoet är ständigt närvarande. Vården går ännu mer på knäna än vanligt, men det är ju lätt att sitta och keyboardkriga och dricka kaffe och slänga sig med åsikter, när man slipper vada i skiten. Keyboardkrig är svenskar bra på

Ja detta är ju en väldigt viktig faktor. Nu verkar ju FHM vara nöjda med det fina flödet av patienter till sjukhusen. Men det verkar inte alls bry sig om vilken helvetisk situation det är där. Personalen är ju helt slut och frågan är hur länge de orkar.
Skall man rekrytera mer folk till vården så kostar det en fruktansvärd massa pengar. Alternativet blir naturligtvis att låta patienterna dö och det är väl det troligaste att det blir så i praktiken.
Citera
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är väl säkrare att träffa på mig som redan varit sjuk och sedan varit helt frisk i över en vecka än att träffa på random person som kanske håller på att bli sjuk.

Du bär på viruset i 2 veckor innan symptom ens börjar visar sig. En vecka efter insjuknandet är INGENTING!
Folk blir ju dessutom sjuka igen efter att det har blivit "friska" för man blir inte frisk från coronavirus. Acceptera läget. Viruset bor i din kropp nu och du fortsätter att sprida smittan.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3dad2/kroggasten-svenskar-ar-dumma-i-huvudet

Ska det vara så satans jävla svårt?

Inte ens de få restriktioner vi har följs.

Blir galen!

Tragiskt, konsekvenserna kommer någon annanstans ...

... har flera vänner och bekanta i riskgrupper och med anhöriga i riskgrupper i alla tre storstäderna ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Enligt den informationen så verkar det ju då inte vara så gott om lediga platser. Sen är ledig plats också svårt att veta vad det innebär, om man inte har personal kanske. Sköterskorna arbetar redan på krislägesavtalet vad det verkar 48h / vecka (en sköterska berättade att i verkligheten kan det bli 60h/ vecka).

Så även om de har platser tror jag det är svårt att kanske få fram mer personal?

Det verkar som att i media vill Svenonius moderata politikern i Stockholm, ge en bild av att vården funkar bra osv:

Svenonius (M), finansregionråd:
Vi har vårdplatser, i övriga vården, i en överkapacitet. Vi har hela tiden sett till att vi ska ligga före smittan. Därför har vi i dag en överkapacitet, säger hon och tillägger att ett fältsjukhus satts upp på en vecka för att ha en "reserv".

Men SvT pratar med personer inom vården som upplever en oro att bortsortering görs..

slutet av mars kom nya riktlinjer för prioriteringar inom intensivvården under coronapandemin. Sedan dess har andelen covidpatienter över 70 år mer än halverats i region Stockholm. SVT Nyheter har pratat med oroade läkare som menar att det hänger ihop.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andelen-aldre-covidpatienter-har-minskat-kraftigt

Av allt man läst, så tror jag det är en rimlig slutsats att anta att intensivvården "håller 'därför att man tar in färre äldre. Sorgligt.

In my honest opinion, I believe the bottleneck is in the staff, and always will be. I don’t believe half of the countries IVA-trained doctors were sitting around unemployed before this crisis, and that while IVA care is defined by multiple patients, one doctor — there are simply limits to how much care one can give and how many patients can be adequately taken of.

I think a large number of beds are empty due to this, either because they are margins left for younger or important patients, or because the staff cannot handle more patients regardless — and this talk of capacity is a play to keep the public calm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in