2020-01-26, 20:58
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Helt ärlligt nu, vad komme ni göra framöver, t.ex imorgon? Kommer ni vara vaksamma eller gå all in?

Preppa som fan. Har haft det här på känn sedan planen flög in i tornen.
Men man känner sig aldrig redo, ungefär som julklappar.
Citera
2020-01-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag borde naturligtvis skrivit att det inte skadar med handsprit men man ska inte invaggas i en falsk säkerhet av att man använder handsprit mot virus.
När jag var på apoteket för att bland annat köpa handsprit så blev jag informerad om att det inte är bara att köpa den med mest alkohol i, det är tydligen så en handsprit med lägre alkoholhalt är bättre mot vissa bakterier/virus så jag köpte flera varianter!!
Citera
2020-01-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Folkhälsomyndigheten har lite mer tyngd än dig. I de sammanhang där möjlighet till handtvätt är begränsad kan handsprit kan vara ett alternativ.
Javisst men det är väl självklart?

EDIT: Sedan är väl inte jag någon guru. Jag har bara 15 poäng mikrobiologi i min fil kand. Men utöver det får vi ju fortlöpande vidareutbildning i vårdhygien på jobbet.

Skönt att myndigheterna inger förtroende, f.ö.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-01-26 kl. 21:05.
Citera
2020-01-26, 20:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Tydligen fick jag svar här:

Så att 12 läkare har botats säger inte så mycket. Det ändrar med andra ord ingenting.

Tamiflu hjälper alltså? Det har stått i svenska tidningar att antivirus inte hjälper.
Citera
2020-01-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Läste i går att Kina förbjuder gruppresor utomlands from måndag. Kan nån hitta nån länk ? Iallafall en tröst.Men som du skrev , varför gör inte vi något på tex Arlanda när många länder gör nån slags check ?

Därför att Sverige vill vara världsledande på globalism. Öppna gränser är ledordet. Om så halva Kina skulle vara smittade kommer det inga restriktioner. Man måste undvika panik och ekonomin får inte skadas.
Citera
2020-01-26, 21:00
Medlem
Donald Trump har nu uttalat sig. Låter ganska vettigt faktiskt:

https://i.ibb.co/gyKdKm0/1579809736065.png
Citera
2020-01-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Relaterat, angående vårt så kallade skyddsarbete här i Sverige, hoppas det inte är postat redan:

Om det är sant, så tycker jag det är bra att de inte överdriver. Det är bara influensa.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
En teori

1. De som påträffats ute i världen har alla smittats i Wuhan.
2. Det krävs rejäla doser av smittan för att ge effekt.

Därför har vi inte sett allvarliga fall smittade av de som man påträffat ute i världen.

De läkare som smittats har friskförklarats och troligen inte smittats av primärsmittan.

Alltså i min teori så krävs det att man smittats i primärområdet för att det ska ge allvarlig effekt.

Givetvis kan jag ha fel men en teori.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Preppa som fan. Har haft det här på känn sedan planen flög in i tornen.
Men man känner sig aldrig redo, ungefär som julklappar.

Hur blir det med jobb och sådant?

Ni andra som peppar, ska man riskera att bli sparkad?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Många svenska åker till thailand så det finns risk det kommer hit

Ja, och folk är dumsnåla! Jag har hört från flera (svenskar), att eftersom de inte får pengarna tillbaka (det får man bara om UD avråder från att åka till en plats), så "måste" de åka...

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om det är sant, så tycker jag det är bra att de inte överdriver. Det är bara influensa.

Det är INTE influensa. Sluta!
Citera
2020-01-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
När jag var på apoteket för att bland annat köpa handsprit så blev jag informerad om att det inte är bara att köpa den med mest alkohol i, det är tydligen så en handsprit med lägre alkoholhalt är bättre mot vissa bakterier/virus så jag köpte flera varianter!!
Ja jag vill minnas att den bästa ligger på 50-60 %.

Det beror på att bakterier sluter sig i ett hölje när de exponeras för starkare sprit.
Citera
2020-01-26, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Var ju en svensk som varit i en av dem drabbade städerna, svenska staten bad ju honom komma hem utan några so helst kontroller

Ligger helt i linje med hur det brukar fungera, res in i Sverige utan kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in