2020-04-18, 22:59
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Aha. Men att hosta på någon tar ju inte en kvart... Det låter jobbigt att tvinga folk i karantän sådär men så länge det är få fall går det väl an kanske.

Det är frivilligt.
Citera
2020-04-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Pridefestivaler och liknande slipper vi också.
Allt ont har nåt gott med sig.

Någon som vet hur det ser ut med bilbränder och sprängningar i covid19s spår?

Någon här som är blodgivare som kan tänka sig lämna plasma om man bör antikroppar?
Citera
2020-04-18, 23:00
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast just TBC verkar man inte vilja ge till vuxna för det fungerar inte. Fast det är klart, visar det sig ha effekt mot coronaviruset kanske man tänker om.

Vaccination rekommenderas inte till vuxna eftersom effekten av BCG-vaccination inte är tillräckligt god hos dem.

Skyddseffekten vid vaccination av vuxna är begränsad.

Någon påfyllnadsos av BCG-vaccin rekommenderas inte då en sådan inte har kunnat visas ha någon effekt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/tuberkulos-tb/

Men förr gjorda man det.
Citera
2020-04-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror det är smittkoppor som ger ett sånt ärr, men jag är inte säker.

Nä det vaccinet vet jag att jag inte har fått, och definitivt inte mina barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyskland har inte kontroll på någonting, utom hastigheten på spridningen.

Det dör ju 300 personer om dagen i Tyskland, och diagnosticeras tio gånger så många. Det finns ingen uppenbar fallande trend. Det går bara lite långsammare än tidigare.

Det är visserligen hälften så fort som Sverige, räknat per capita, men det finns i dagsläget inget som tyder på att de kommer kväva viruset. Tyskarna gör samma sak som vi, fast hälften så snabbt.

De som dog i Tyskland idag blev inte smittade idag, fast att Tyskland fått ner R0 under 1 kommer inte smittspridningen avta direkt.

Räknat per capita har Tyskland klarat sig bra jämfört med Sverige som hanterat det katastrofalt.
Citera
Medlem
Salming "fördes akut till sjukhus med ambulans, men kunde åka hem igen redan dagen därpå. Han har varit i karantän sedan dess.
– Det var läskigt. De sa aldrig om jag fått coronaviruset eller inte."

Här har de en som kommer in akut med ambulans och har uppenbara Covid-19 symptom, men blir inte testad. Någon som tror att Salming var ett undantag?
Citera
2020-04-18, 23:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men förr gjorda man det.
OK, visste inte det. Vet du mer om det? Antar att det var mer angeläget då TBC var vanligt, vilket de var in på 50-talet åtminstone.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Är tbc-vaccinet det som lämnar ett litet ärr på överarmen? Isåfall har jag fått det efter 1975 och även mina barn.

Jag är så gammal att jag vaccinerades både mot TBC, smittkoppor och polio plus en del annat.

TBC slutade man vaccinera allmänt som skrivits 1975 och smittkoppor tror jag 1976.

Kan det ha varit polio-vaccinering om dina barn fick det senare?

Körs väl denna kombo fortfarande:

"I det nuvarande vaccinationsprogrammet ges vaccin mot polio tillsammans med de andra vaccinationerna som rekommenderas vid 3, 5 och 12 månaders ålder. Påfyllnadsdos vid 5 års ålder ges tillsammans med vaccin mot difteri, stelkramp och kikhosta."
Senast redigerad av heavydutybody 2020-04-18 kl. 23:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
-- Ja. Är det någon skillad mellan nutidens folkvandring till Europa, jämfört med äldre tiders kolonialisering av Afrika?

Ett folk expanerar sina domäner på bekostnad av ett annat folk. Idag är det Europas ursprungsbefolkning som trängs undan. Kolonisatörernas pigmentering skiljer sig jämfört med äldre tider. Annars är det samma fenomen.

Afrikas fattigdom hade kunnat förebyggas genom att reducera dom astronomiska födelsetalen. Men afrikanerna struntade i att vara ansvarstagande föräldrar. Afrikanerna dumpar istället sin växande överbefolkning i Europa.

Covid-19 blir en jackpott för bosättarna. Kolonisatörer står beredda att genast suga upp det utrymme som uppstår när ursprungsbefolkningen dör bort.
Italienarna älskar barn och skulle ha många om de hade möjlighet. Problemet är att det bara är de verkligt välbärgade som har råd att skaffa familj.

Detta före CoVID-krisen. Efter den kommer antalet människor som kan tillåta sig att ha barn minska till ett minimum, vilket innebär att världens främsta kulturfolk försvinner, utrotas.

Detta pga dessa förbannade landsförrädare som styr landet just nu. Lockdown var deras mordvapen, och det droppar ännu blod från det.
Senast redigerad av Krillolero 2020-04-18 kl. 23:05.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Jag är inte rädd för covid-19 och därmed är jag för tillfället inte styrd av rädsla. Jag är därför inte heller dömande mot andra och kallar er för imbiciller eller liknande, vilket för övrigt är ett tydligt tecken på att man inte har något att komma med.

Nu får du dock hemskt gärna kalla mig för imbicill, för jag vet nämligen med säkerhet att Sverige valde rätt metod. Det kommer som sagt att bli tydligt ju mer tiden lider. Däremot har Sverige klantat sig på många andra punkter vilket även mannen som intervjuas medger. Men vad gäller det aktiva valet att inte gå in i lockdown gjorde vi helt rätt, tack och lov.

För er som missat videon:
https://www.youtube.com/watch?v=zh4tGKTHBD0
Du vet att Sverige valt rätt väg, kul för dig! Dock, av ren nyfikenhet bygger du ditt ställningstagande på tro, eller baserar du detta på fakta som vi andra inte känner till?

Idag 111 döda i Sverige samtidigt 3 döda i Norge. Är det det du menar med rätt väg
Citera
2020-04-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Jo fast nu är det inte riktigt så. Tanken med kartläggningen är att se hur smittan rör sig i samhället och över regionen för att kunna förbereda och fördela resurser samt gå ut med specifika rekommendationer och förberedelser inom vissa kommuner. Det ger också forskarna det underlag som behövs för att förstå hur en pandemi fungerar ute under samhällsspridning.

Det har inte så speciellt mycket med möjligheten att smittapåra egentligen. Det är bara en liten del i hela tanken.

Så alla haschtomtar kan andas ut och ni behöver inte börja gömma rökar i rumpan, för dom kommer inte göra som i alla actionfilmer ni sett där svartklädda snubbar plockar er från gatan

Okej, jag då förstår jag lite mer hur det är tänkt att fungera med appen.
Citera
2020-04-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns bara ett problem.

95% av de som dör i covid19 är över 45.

Det betyder att de är gamla nog att ha fått TBC-vaccin, även om de föddes i Sverige.
De eldste av de som har dødd i Norge av corona fikk kanskje ikke denne vaksinen? Jeg vet ikke hvordan dette var i Sverige og i andre land.

"BCG-vaksine ble tatt inn i det norske barnevaksinasjonsprogrammet i 1947 og ble da gitt i 14-årsalderen. BCG-vaksinasjon var påbudt ved lov fram til 1995 da den ble frivillig"
https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/

Det står også at:
Etter vaksinasjon i 14-årsalder er det i Norge funnet at vaksinen gir ca. 80 % beskyttelse mot tuberkulose de første 10 årene.
og:
Beskyttelse utover 10 år er lite studert, men noen studier tyder på at beskyttelsen er mer langvarig enn det som tidligere har vært antatt [7;12]. En retrospektiv studie av tuberkulin-negative personer mellom 12 og 50 år som inngikk i siste del av skjermbildeunderskelsesprogrammet i Norge i årene 1962 – 1975 viste vaksineeffekt mot tuberkulose på 51 % de første 10 årene, 58 % 10 – 20 år, og ca. 40 % de neste 20 årene
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in