Citat:
Ursprungligen postat av
mobeltass
Hur menar du med större risk? Idag, inom en vecka eller månader?
Det är ju inte omöjligt att vi har en spridning i Sverige inom ett halvår.
Men jag tycker inte det är nåt jag kan påverka själv i dagsläget. Förutom god hygien och att inte åka till Kina.
Vad gör du själv för att hålla dig redo för om/när viruset kommer?
Och vad menar du att alla som inte fattat att det är en större risk, vad ska alla de göra, eller inte göra, i dagsläget?
Nej, det är klart att vi som privatpersoner i nuläget inte kan göra någonting mer än att vara noga med vår hygien och hålla oss borta från drabbade länder, möjligtvis även försöka bygga upp egna små lager av mat och andra förnödenheter om man så vill. Det som dock stör mig rejält är de som fortsätter att nedtona att detta utgör en faktisk fara för Sverige, genom att säga att viruset "inte är farligare än influensan" och hänvisa till Smittskyddsinstitutets bedömning om "låg risk för spridning i Sverige". Jag tycker att man bör acceptera faktan kring viruset, hur obehaglig den än må vara, istället för att förneka detta, och att myndigheterna därefter bör på ett transparent sätt meddela allmänheten om hur samhällsservice kan komma att påverkas, hur väl förberedd vården är, hur man bör agera ifall en familjemedlem insjuknar när vården är överbelastad, etcetera. Hellre det än att vi låtsas som att allting är helt OK och sedan står med byxorna nere när allmän spridning i Europa väl är ett faktum (vilket med tanke på fallet med super-spridaren i Brighton mycket väl kan ske snart).