2020-02-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtiofemkommaett
Rätt förundrad av att det är så pass många på denna tråden som fortfarande försöker att tona ner hur farlig denna pandemi faktiskt är. Dr Tedros har själv gått från att nedtona hela situationen till att nu varna för att fallen utanför Kina antagligen är "toppen av isberget", denna attitydförändring signalerar rätt tydligt var det hela är på väg. Skiten är luftburen (aersolsmitta har bekräftas av Kina) och har en inkubationstid på flera veckor, med andra ord så gott som omöjlig att stoppa. Till er som fortfarande är av åsikten att det inte finns någon större risk för Sverige, vad leder er till den åsikten?

Ett faktum är att du har ett nyskapat konto och är en av de andra hypokondrikerna. Ett annat faktum är att vi har andra levnadssätt, vilket försvårar för virus. Jag bor i Kina och är inte orolig. Varför är du orolig?
Citera
2020-02-11, 11:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Har för mig att han aldrig var till Mallorca, utan personen som blev smittad där var också i Alperna.
Läs vad det står i länken
Citera
2020-02-11, 11:52
Medlem
Citat:
Rätt förundrad av att det är så pass många på denna tråden som fortfarande försöker att tona ner hur farlig denna pandemi faktiskt är. Dr Tedros har själv gått från att nedtona hela situationen till att nu varna för att fallen utanför Kina antagligen är "toppen av isberget", denna attitydförändring signalerar rätt tydligt var det hela är på väg. Skiten är luftburen (aersolsmitta har bekräftas av Kina) och har en inkubationstid på flera veckor, med andra ord så gott som omöjlig att stoppa. Till er som fortfarande är av åsikten att det inte finns någon större risk för Sverige, vad leder er till den åsikten?

Precis vad jag också har funderat på. Konsekvenserna av det här utbrottet kommer bli katastrofala. Det finns inte ett enda land som har resurser för det här, se bara på Kina, utan facit i hand så lär det landets sjukvård vara tiotals gånger bättre och mer avancerat än många andra länder och de går på knäna just nu.

Det här viruset är alldeles för bra för att vara sant, mina misstankar är fortfarande att det är något som människan har skapat.
Citera
2020-02-11, 11:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej. Han testade positivt när han kommit hem till Storbritannien

https://www.google.com/amp/s/news.sky.com/story/amp/british-man-feared-to-be-coronavirus-super-spreader-11930523
Jaha, ja isåfall förstår jag, men håll med om att det var väldigt konstigt uttryckt i artikeln.
Han var alltså inte positiv-testad i Frankrike, som familjefadern sa.
Citera
2020-02-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Om det är så här vårdpersonal är tränad till att agera kan man ju bara föreställa sig hur det kommer se ut när viruset faktiskt bryter ut på något svenskt sjukhus. Helt kaotiskt antagligen.

Vadå, det är väl jättebra att man reagerade? Vården är beredd tror i alla fall jag...
Citera
2020-02-11, 11:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du inte varit ute och rest i Kina med omnejd så är risken minimal att det skulle vara nCoV. Sen finns det ju betydligt värre sjukdomar och andra typer av influensor. Hög feber är "bra" för då vet man att immunsystemet (interferon) jobbar effektivt mot viruset. Undvik febernedsättande om det inte är så att du börjar krampa eller yra, som barn kan göra,...tror jag Dr Campbell nämnde i någon video.
Tack, jo jag har också hört det, att man kan dra ut på febern om man tar paracetamol och liknande.
Nej vi har inte varit ute och rest i Kina. Men vur vet man om personen som nyser två pers bakom en har varit i Kina?
Citera
2020-02-11, 11:56
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Nej!

Ncov är ingen aerosol på det sättet som Sars var. Jag vet inte var ni får det ifrån men det bekräftades av Chinese CDC igår att det inte är någon aerosol.

Att det smittar via droppar i luften gör det inte till en aerosol per se.
Citera
2020-02-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej!

Ncov är ingen aerosol på det sättet som Sars var. Jag vet inte var ni får det ifrån men det bekräftades av Chinese CDC igår att det inte är någon aerosol.

Att det smittar via droppar i luften gör det inte till en aerosol per se.

Ohh en källa på det tack
Citera
2020-02-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VainPain
Så om du var i wuhan nu och fick lite snuva och hosta hade du åkt till sjukhuset då och riskerat att få smittan på riktigt?

edit:att riskeras hamna i idrotsshallarna där alla är sjuka men inte testade för det ej finns kits
när man ser skyddsdräkterna som personalen har på sig - nej, då vill man inte sitta med sina vanliga kläder och en skyddsmask ..
Citera
2020-02-11, 12:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Varför sådan panik i Sverige när det endast är lite värre snuva enligt våra experter. 😂 eller har dom fått veta något annat nu?
För det är inte "bara lite snuva". Det kan bli full lunginflammation. Det kan t o m vara så illa att man dör knall o fall av okänd anledning efter att man tror man blivit frisk.
Citera
2020-02-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här är läskigt. Jag och mannen som i det närmaste isolerat oss förutom att åka till storlivs, (vi har båda jobbat hemifrån, well inte jag när jag hade 40°) har haft feber i 2 dagar, sen rinnsnuva, sen hosta. Lite lätt röda i halsen. Det är så svårt att veta vad som är vad, eller om man behöver gå till läkaren.

Undanber mig dumma kommentarer som "du har nog ncov" för att om vi, som varit så överdrivet försiktiga att vi torkat oss om ögonen med blöta bomullsrondeller och tvättat händerna efter varje gång vi snytit oss, och i stort sett karantänat oss, OM VI skulle ha fått det finns det ingen pardon för någon av er.

Du har ju nojjat i den här tråden i flera veckor nu. Antagligen har du på grund av din isolering missat att ja, folk är förkylda hela jävla tiden. Snuva, hosta, torrhosta, huvudvärk... Ni har säkert vanlig förkylning/flunsa.
Du/ni lär ju märka när det börjar bli svårt att andas. Om inte så är det lugnt. Om ni lever i Juni så finns det i alla fall hopp. Det är 3 månader dit ungefär.
Citera
2020-02-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tack

Det betyder dock inte att det är 100 procent klart. Vi lär få vänta tills den här epidemin är över innan vi vet säkert.
De I papperet säger att det är 99% överensstämmelse med att det skall ha gått till på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in