2020-04-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Själv läste jag att det har avlidit över 300 i corona sen i måndags, usch vad mycket! Eller är det fler? Hur många är det egentligen per dag sen i början på veckan?
I Sverige, menar du?

För att 1% av Sverige ska dö i covid19 så måste vi ha mycket högre dödssiffror än vi har nu. Jag menar inte att de nuvarande dödssiffrorna är låga, för de är de inte. Jag menar bara att 1% av Sveriges befolkning är en otroligt stor siffra i sammanhanget.

Ponera att får en tiondel av det, en överdödlighet på 1 promille. Det är 10.000 personer. Det är också väldigt mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Exakt! Tänkte just skriva det. De kan ju börja med att skaffa sig ett jobb till att börja med om de vill få upp lönerna. Fullt med somalikärringar i spökdress som glider omkring i Järva och gör intet om dagarna. Männen sitter på café eller bänken på torget i timtal och tjattrar.

Enligt Ahmed är ett av de stora problemen bland sverigesomalierna att de arbetar inom yrken där de är utsatta och exponeras för smittan.

Och jag undrar i vilka yrken arbetar dessa 8-barns mammor, analfabeter, skolavhoppare, drogmissbrukare.

Och vidare undrar jag i vilka yrken anser Ahmed att de BORDE få arbeta för att slippa bli exponerade för smittan?

Hur kan arbetet vara den stora smittokällan bland sverigesomalierna när ca 20% av dem arbetar. Andra är hemma och drar benen efter sig..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Så sant.
Läs detta.

https://www.friatider.se/sveriges-dodssiffra-kan-vara-mycket-hogre

Trots de enorma dödstalen, fler döda i Sverige än i hela övriga Norden tillsammans, flera gånger så många som i mycket större länder, sex gånger fler döda i Sverige än i Japan, ändå är det ännu fler döda i Sverige i verkligheten.

Ja, det är skandal. Människor som har arbetat och betalat skatt hela livet, de slängs nu på sophögen.

Ingen kommer heller att ställas till svars för detta.
Stödet för S och Lövet ökar.
Ofattbart.

Mörkertal finns i alla länder. De är bara mer eller mindre. Jämför Belgien mot övriga länder med hög överdödlghet:

Spanien: >16 (413)
Frankrike: ≈16 (275)
Belgien: ≈16 (419)
Nederländerna ≈16 (193)
UK ≈16 (202)
Italien: ≈16 (367)
Citera
2020-04-17, 10:04
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Så remidesvir verkar fungera. Då är det snart över förhoppningsvis.
Ja, det verkar onekligen som att vi funnit ett bra sätt att behandla sjukdomen. Gäller bara att sparka igång produktionen av medicinen på allvar bara. Efter det kommer detta reduceras till ett virus som enbart kommer vara farligt för fattiga länder som inte har råd med medicinen.

Men! Om vi nu hittat dunderhonungen som fixar biffen... är det inte bättre att totalt stänga samhället tills dess att vi har en lager av medicinen som gör att vi inte får några fler onödiga dödsfall? Det är väl den här jackpott som länder som stängt hoppats på? Nu sitter vi i Sverige i skiten precis innan en livräddande medicin kan administreras till de som behöver.
Citera
2020-04-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rbtswllwin
Influensa har även betydligt lägre r0 samt partiell immunitet så det gör det mer utdraget.

Verkar som att Knut Wittowski får rätt på detta ändå, trots att han avfärdas som galen. Smittspridningen pågår 4-5 veckor sen är den över. Verkar bara vara ett fåtal länder som lyckats kväva spridningen, och de kommer garanterat få en andra våg som heter duga om de inte låser in sig själva i ett par år.

Gå in på https://www.worldometers.info/coronavirus/

Klicka in på valfria länder och titta på ”Daily New Deaths”-staplarna. I princip alla länder har en exponentiell ökning i en månad innan det planar ut, oavsett åtgärder.
Okej, jag går in på det valfria landet Sverige. Hur ser jag där att det har "planat ut"?

Sydkorea. Var är den exponentiella ökningen? Och hur klarar de att ha toppvärdet 9 döda på en dag på 52 miljoner invånare och 2 månader sedan de första fallen? Snacka om "platta ut kurvan". Släng dig i väggen, Anders.
Citera
2020-04-17, 10:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Mer positiva siffror, -18st på IVA sedan 15/4
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vill nog jämföra de siffrorna med en eventuell ökning av dödstalen först innan jag ropar hurra!

Sedan bör väl veckosiffran gå ned också, innan man kan andas ut:

Förändring senaste dagarna: -18
Förändring senaste veckan: +50
Citera
2020-04-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mörkertal finns i alla länder. De är bara mer eller mindre. Jämför Belgien mot övriga länder med hög överdödlghet:

Spanien: >16 (413)
Frankrike: ≈16 (275)
Belgien: ≈16 (419)
Nederländerna ≈16 (193)
UK ≈16 (202)
Italien: ≈16 (367)

Vissa länder kommer att vara tvungna att justera sina dödssiffror i efterhand. Kina har redan börjat göra det (för att inte framstå som totalt blåsa i skallen). Andra kommer aldrig att göra det.
Citera
Medlem
Än en gång så tydligt att Kina inte är helt ärliga med sina siffror. Min vän bor 1000 mil från Wuhan. Hela staden var i total lockdown i två månader. För tre veckor sedan släppte Kina på det, öppnade upp, folk gick tillbaka till jobbet och Kina var fria från viruset och skulle endast kontrollera och isolera inresande. Sedan har man ju inte hört ett ord och Kina har klappat sig själva på axeln men enligt min vän där så har de nu problem igen med massor med folk som är smittade och dör. Egentligen är jag inte förvånad.
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Svenska ministrar riktar sig till omvärlden

Just nu pågår en presskonferens riktad till utländska medier. Där bland annat utrikesminister Ann Linde (S) och socialminister Lena Hallengren (S) medverkar.

"Det är en myt att livet pågår som vanligt i Sverige", säger Ann Linde som förklarar att många delar av det svenska samhället har stängt ned och att många företag lider ekonomiskt av minskad aktivitet.

Även Lena Hallengren lyfter bilden av Sverige som sprids i omvärlden.

- Jag noterar att det finns en bild av att Sverige agerat radikalt annorlunda i den här krisen jämfört med andra länder. Jag delar inte den bilden, säger Lena Hallengren.

Sverige har agerat annorlunda på två sätt säger hon. Genom att inte stänga skolor och genom att inte införa regler som tvingar människor att stanna hemma.

Sverige har rekommendationer som riktas till allmänheten och de har varit framgångsrika förklarar Hallengren.

LOL Svääärjebilden!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men för h-vete. Det finns en gräns för hur mycket morfin man kan ge. Förstår du inte ens så enkla logiska resonemang? Du kan inte upprätthålla så låg medvetandegrad under tillräckligt lång tid utan andningshjälp.
Om du tror att en läkare eller sköterska snålar med morfin till en människa på dödsbädden, som har smärtor, för att det står i en bok att man inte ska ge mer än ett visst antal mg i timmen, så tror du fel.
Citera
2020-04-17, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Det är ren och skär SKANDAL hur eftersatt äldrevården är!!!!!
SKANDAL!!!
De äldre har betalat världens högsta skatter i många många år!
Nu avtackas de genom att det inte finns skydd åt de anställda som arbetar inom vården!!
Se TV4 inslag nyss med Pernilla Andersson som arbetar febrilt genom en stiftelse och köper in skydd så gott de kan..
Djävla politiker!!! Ni är minst sagt landsförrädare!!!!
SKANDAL!!!!!

Shhhh inte så högt annars kommer dumma mysantroper och regimtroll att kalla dej för förrädare för att du inte tror på stateehehehehehehehehen.
Citera
2020-04-17, 10:07
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Det är ren och skär SKANDAL hur eftersatt äldrevården är!!!!!
SKANDAL!!!
De äldre har betalat världens högsta skatter i många många år!
Nu avtackas de genom att det inte finns skydd åt de anställda som arbetar inom vården!!
Se TV4 inslag nyss med Pernilla Andersson som arbetar febrilt genom en stiftelse och köper in skydd så gott de kan..
Djävla politiker!!! Ni är minst sagt landsförrädare!!!!
SKANDAL!!!!!

var det på nyheterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in