Citat:
Ursprungligen postat av
Barfotaindianen
Intressant, jag trodde vi alla ville samma sak...
Jag trodde vårt gemensamma mål var att få bukt med Covid-19 så att människor kan fortsätta leva sina liv utan rädsla för att avlida eller mista nära anhöriga.
Varför lägger du upp ett "vi-ni" argument, det splittrar ju bara folk ännu mer.
Vad som säkerligen skiljer sig är vägen för att nå målet. Jag menar att en "lockdown" är inte rätt väg att gå.
Detta baserar jag på att folk kommer träffas ändå. Man träffas ute, i matbutiken, på jobbet, hemma hos varandra m.m.
Det räcker att ha en liten del smittade när man "släpper på kranen" igen så får du en ny runda i samhället med en ny lockdown till följd o.s.v.
Det kommer slå sönder både ekonomi och framtidstro hos folk.
Enda sättet att få en lockdown att funka är att stänga ner ALLT i hela världen i minst 4 veckor, det faller på sin egen orimlighet att kunna lyckas med detta.
Fram till vi har ett dugligt vaccin så är min mening att man måste acceptera en viss smittspridning, detta för att samhället överhuvudtaget skall kunna fungera.
Det kommer en dag när detta är över och då måste vi ta hand om all denna röra som detta har skapat och återuppbygga världen för framtida generationer.
Covid-19 kommer inte vara för evigt och vi får vara försiktiga så att våra lösningar som vi gör nu inte skapar mer skada än sjukdomen i sig.
Okej; en reality check från någon som har en bred bekantskapskrets av läkare/akademiker som är i samförstånd med mig här;
Våran "strategi" bygger på studier som är ofullkomliga eller rent av bristfälliga. Vi har inte heller de resurser/redskap/direktiv som krävs för att hantera smittspridningen/vården på ett effektivt sätt.
Vår kapacitet hänger inte med utvecklingen av det här, och det beror främst på att vi
INTE
har vidtagit adekvata åtgärder och istället satsat på att spela ned situationen för att inte skapa panik. Det hela är kortsiktigt tänkt och kommer kosta oss dyrt.
För övrigt: Vaccin det här året kan du glömma. Det tar i regel 5-15 år att utveckla och distrubutera ett vaccin för nya sjukdomar. Det tar antagligen flera år även om sanslösa resurser läggs på det. I det här fallet har vi känt till SARS Cov2 inte ens ett år, så du är bra naiv om du tror på det du själv säger.