2020-04-16, 13:55
Medlem
HGs avatar
Hur många dödsfall får vi rapporterat om 5 minuter?

Tror att det blir 150 stycken.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att Japan och Sydkorea har en befolkning som är van vid att det kollektiva intresset måste gå före det individuella. Likaså bär man sedan tidigare munskydd och ser till att hålla sig till en social distansering. Likaså har man epidemiologer som vet hur viktigt det är att skydda stora befolkningar där en smitta kan få avsevärda och snabba smitteffekter.
I Sverige har vi inget av detta utan bara ett antal idioter med höga löner.
Alla länder med homogena befolkningar klarar sig bättre, se på Finland tex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du yrar. Bilförsäljningen i Kina är på god väg att återhämta sig, från att vara -30% i februari till -16% i mars jämfört med föregående år.

Ja, vad ska man göra med tjänstemän? Vet du ens vad tjänstemän gör? Tror du att nya bilar utvecklar sig själva?

Efterfrågan kanske räddas genom leasing, allting är ju så "djävla" oklart idag, plug in eller plug out. Ja det är klart att dom kommer att utveckla bilar men jag tror också att folk kommer att behålla sina gamla bilar längre nu i detta osäkra läge. Vi kan nog inte jämföra riktigt med Kina men tack för intressanta siffror. Volvo får det svårt.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Hur många dödsfall får vi rapporterat om 5 minuter?

Tror att det blir 150 stycken.
Alltså mindre än igår? Sverige har nått kulmen?
Citera
2020-04-16, 13:56
Medlem
Citat:
Jag tror att Japan och Sydkorea har en befolkning som är van vid att det kollektiva intresset måste gå före det individuella. Likaså bär man sedan tidigare munskydd och ser till att hålla sig till en social distansering. Likaså har man epidemiologer som vet hur viktigt det är att skydda stora befolkningar där en smitta kan få avsevärda och snabba smitteffekter.
I Sverige har vi inget av detta utan bara ett antal idioter med höga löner.

Vi får se vems ekonomi klarade sig bäst i slutet, dock. Kostnaden räknas inte bara i människoliv.

Skulle en större del av befolkningen förlora sina jobb blir det större förluster i både liv och pengar i slutet.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu visar uppdaterad information att det dör fler varje dag i Sverige!
https://pbs.twimg.com/media/EVt3pVNXgAAjOM1?format=png&name=4096x4096

Här ser man också att det alltid förefaller finnas en sjunkande tendens den senaste veckan. Men det är en ren illusion. Skälet är enbart eftersläpningen.

Det har varit så hela april.
Citera
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Intressant, jag trodde vi alla ville samma sak...

Jag trodde vårt gemensamma mål var att få bukt med Covid-19 så att människor kan fortsätta leva sina liv utan rädsla för att avlida eller mista nära anhöriga.
Varför lägger du upp ett "vi-ni" argument, det splittrar ju bara folk ännu mer.

Vad som säkerligen skiljer sig är vägen för att nå målet. Jag menar att en "lockdown" är inte rätt väg att gå.
Detta baserar jag på att folk kommer träffas ändå. Man träffas ute, i matbutiken, på jobbet, hemma hos varandra m.m.
Det räcker att ha en liten del smittade när man "släpper på kranen" igen så får du en ny runda i samhället med en ny lockdown till följd o.s.v.
Det kommer slå sönder både ekonomi och framtidstro hos folk.

Enda sättet att få en lockdown att funka är att stänga ner ALLT i hela världen i minst 4 veckor, det faller på sin egen orimlighet att kunna lyckas med detta.

Fram till vi har ett dugligt vaccin så är min mening att man måste acceptera en viss smittspridning, detta för att samhället överhuvudtaget skall kunna fungera.

Det kommer en dag när detta är över och då måste vi ta hand om all denna röra som detta har skapat och återuppbygga världen för framtida generationer.

Covid-19 kommer inte vara för evigt och vi får vara försiktiga så att våra lösningar som vi gör nu inte skapar mer skada än sjukdomen i sig.
Okej; en reality check från någon som har en bred bekantskapskrets av läkare/akademiker som är i samförstånd med mig här;

Våran "strategi" bygger på studier som är ofullkomliga eller rent av bristfälliga. Vi har inte heller de resurser/redskap/direktiv som krävs för att hantera smittspridningen/vården på ett effektivt sätt.

Vår kapacitet hänger inte med utvecklingen av det här, och det beror främst på att vi INTE
har vidtagit adekvata åtgärder och istället satsat på att spela ned situationen för att inte skapa panik. Det hela är kortsiktigt tänkt och kommer kosta oss dyrt.

För övrigt: Vaccin det här året kan du glömma. Det tar i regel 5-15 år att utveckla och distrubutera ett vaccin för nya sjukdomar. Det tar antagligen flera år även om sanslösa resurser läggs på det. I det här fallet har vi känt till SARS Cov2 inte ens ett år, så du är bra naiv om du tror på det du själv säger.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Då är det corona. Har du haft fysisk kontakt med henna på sista tiden?

Ja delvis. Det är ju min dotter!
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Då SVT's streamingtjänst lämnar en del att önska så slänger jag in en länk till Youtube för dagens presskonferens.
https://www.youtube.com/watch?v=o_pjvWJFzdA

En tumme upp för den tjomme på FHM som har det sunda förnuftet att erbjuda detta
Citera
2020-04-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
They didn’t even start sending samples to be tested until the 19th of March and send them weekly so the situation can be monitored. There’s no way you can equate 3% with 4 deaths lol.
Nejdå, det är ju flera veckor eftersläpning på dödsfall också. 3% immunitet skulle jag förknippa med cirka 500 döda i Nederländerna.

Min poäng är att 3% inte speglar läget idag. Nederländerna skulle testa två veckor med start 19:e mars, och det tar cirka tre veckor att utveckla antikroppar.

Räknat snällt så hade Nederländerna 3% immunitet för en månad sedan. Det är nog minst 20% av holländarna har haft det nu.
Citera
2020-04-16, 13:58
Medlem
aina08s avatar
Nya historiska krislagen klubbad i riksdagen
Riksdagen beslutar i dag om den historiska lagändring som ger regeringen en ökad makt för att kunna begränsa coronavirusets spridning, rapporterar TT.

Lagändringen gör det möjligt för regeringen att tillfälligt stänga exempelvis hamnar, flygplatser, järnvägsstationer och köpcenter utan att först vända sig till riksdagen. De kommer även att tillfälligt kunna begränsa folksamlingar ytterligare.

Däremot får inte eventuella föreskrifter från regeringen utformas så att de strider mot fri- och rättigheter som skyddas i grundlagen. [B]Detta innebär att regeringen inte kan fatta beslut om utegångsförbud eller karantän av hela samhällen. Om detta ska bli aktuellt måste riksdagen först besluta om en lag.[/b]

Regeringens nya befogenheter ska träda i kraft den 18 april och gälla till och med slutet av juni.

Vi har alltså ingen sådan lag ännu. Trodde det skulle innefatta i det här krislagen.
Hur kommer det sig att andra länder verkar ha denna lag men inte Sverige!?
Säga vad man vill om de vore rätt eller fel att stänga ner landet, men vi måste ju kunna ha beredskap för det om det skulle behövas.
Citera
2020-04-16, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Haha ge dig ditt troll. Går inte att bli mer frisk och vältränad.

Fast att fler än 60% av längdskidåkare utvecklar astma finns det forskning som visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in