2020-04-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hmm, vid närmare eftertanke har vi kanske här lösningen på vår alltför åldrande befolkning och våra låga födelsetal.

Naturen är klurig.

Kan vara så.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja gud ja- skadar iaf inte att förbereda sig psykiskt ju!
Inhandlat handeldvapen samt vänjer mig vid att käka havregryn och konserver- om inte annat sparar jag jävligt mycket pengar till när detta är över-rekommenderas!
Då blire fest! Tänk dig!

Det gäller att tänka smart. Själv har jag börjat lära mig laga mat på orm, räv och fladdermus som jag tänker mig kommer vara överskott pga minskad popularitet de närmaste åren. En bra bensinare med pansar och spjutspetsar fram och bak. En trogen hund och en bomerang med vassa stålkanter. Sen ska man nog kunna ta sig igenom det här precis som man gjorde med småbarnsåren
Ja, jag känner mig lugn och förberedd. Kanske tom en smula förväntansfull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Ögonblicksbild midnatt 15/16 april 2020.

Antal bekräftade döda:

Sverige 1 203 döda / 10 000 000 invånare
Norge 150 / 5 350 000
Danmark 309 / 5 786 000
Finland 72 / 5 503 000

bonus:

Sydkorea 225 döda / 50 000 000 invånare

Slutsats:

Det går bra nu för Sverige. Vi ligger som vanligt längst fram i framkant. Vi har verkligen koll på läget. Alla dödsfall ligger inom ramen för myndigheternas beräkningar och epidemiologiska modeller, och är därmed helt okej.

Samtidigt räcker våra så kallade IVA-platser fortfarande till, till följd av nitiskt följande av principerna för ekonomiskt hållbar så kallad triage.

Och till sist, men inte minst, bryr vi i Sverige inte oss om sånt mossigt som att göra vårt yttersta för att rädda varje liv. Nej, här i Sverige håller vi oss med en mångfald av etiska principer där det rationellt ekonomiska alltid tillåts väga tyngst, det blir bäst i längden så. Detta råder det konsensus om, vilket gör det rätt och riktigt.

I övrigt kan jag berätta att jag nyligen investerat i ett nystartat företag, Tegnells Urnmakeri0124 AB. Jag räknar med god avkastning. Jo just det, jag undrar om nån känner till nåt svenskt företag som tillverkar medel för lokalbedövning? Sånt som till exempel tandläkarna använder sig av?

Heja Sverige!
Tack för uppdatering!
Är avlidna på äldreboenden med i dessa länders statistik? Är de med i Sveriges statistik och har de i så fall alltid varit det? Om de är med i Sveriges statistik, - är de testade för corona eller är dödsorsaken ett antagande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Covid-19 har kommit in på ett rumänskt barnhem enligt en nyhetssajt från Rumänien hela 90% är smittade och 35% har redan dött.

Va? Har barnen där dött, menar du? Det borde väl vara en världsnyhet om en hel grupp av barn har avlidit? Menar absolut inte att säga att det inte kan ha hänt, men har du någon artikel eller så att dela här?
Citera
2020-04-16, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Under tiden som de övriga länderna "kommer ikapp (yeah right...)" så gasar ju Sverige fortfarande på för fullt.

De kan omöjligtvis "komma ikapp"...

Sverige. Världsledande på både idioter och Coronadöda.

Förresten. Som ni förnekare så gärna säger. Källa på det?

Visa mig även källan på att "alla forskare är eniga" i denna fråga.

Visa källa på att alla forskare är eniga om det motsatta!
Citera
2020-04-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Med vaccin kan vi lura naturen absolut!

Men det där med att fördröja smittan vettifan om vi kan påverka. Problemet ligger inte i att folk tvättar händerna dåligt eller hostar rakt ut i luften. Problemet är att vi:

1. Bor nära inpå varandra
2. Reser över hela jorden 24/7

Dessa två faktorer är inget man ”löser” på de få dagar man har på sig innan smittan är utom kontroll.

Klart man dra ner på hur snabbt det sprider sig även fall det slår till snabbt från början.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
För dom som fortfarande tror att de bara är gamlingar och vårdpaket som blir sjuka kan kolla längst ner på den här sidan: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Här ser man åldersfördelningen bland nyinskrivna personer som vårdas på IVA.
På IVA hamnar man alltså inte med lite halsont och hosta utan när man är riktigt sjuk och riskerar att dö.

0-9 år, 3 st
10-19 år, 1 st
20-29 år, 41 st
30-39 år, 47 st
40-49 år, 117 st
50-59 år, 243 st
60-69 år, 296 st
70-79 år, 197 st
80-89 år, 31 st
90-99 år, 1 st
Ja, men i 20% av fallen. Och som du vet är det ju ingen över 80 som åker in på IVA så 85% av de 20 är väl över 70 och 10% över 60.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Trump sa nyss att man undersöker uppgifterna om labbet i Wuhan.

Fox News har fått flera olika källor som säger att ett labb i Wuhan, som arbetar med att identifiera virus från fladdermöss, är ursprungskällan till viruset. En arbetare på labbet ska enligt dessa uppgifter ha smittats på jobbet och sedan besökt djurmarknaden i Wuhan.

Vi har ju sett dessa uppgifter förr, men nu verkar USA vara inne på samma spår.

(Ingen konspiration om att det är skapat i ett lab, utan det kommer från ett lab som undersöker virus i fladdermöss)
Citera
2020-04-16, 00:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad ska jag kolla på twitter, du påstod ju precis hon raderat tweeten. Du gör ganska allvarliga anklagelser utan att backa upp dessa.

https://mobile.twitter.com/OlofSvensson/status/1250442587879510018

Olof Svensson Tunlid
@OlofSvensson
Replying to
@cecilia_naucler
Usel sensationsjournalistik? Jag frågade dig två gånger om du med din kritik anser att Tegnell ska avgå. Du svarade: ”ja absolut, omedelbart”. Om det råder någon tvekan om detta så kan jag lägga upp den bandade inspelningen.

Ljudfilen finns här:

https://m.soundcloud.com/user-448464773/cecilia-soderberg-naucler
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-16 kl. 00:59.
Citera
2020-04-16, 00:54
Medlem
JustZlatans avatar
Foliehattsforskare?

100 000 svenskar kommer dö av covid-19 i början på maj.

https://samnytt.se/ny-prognos-mellan-52-och-183-tusen-svenskar-kommer-att-do-av-corona/
Citera
2020-04-16, 00:56
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Tack för uppdatering!
Är avlidna på äldreboenden med i dessa länders statistik? Är de med i Sveriges statistik och har de i så fall alltid varit det? Om de är med i Sveriges statistik, - är de testade för corona eller är dödsorsaken ett antagande?

Sverige tar med alla döda i Corona, även äldreboenden osv. Norge "räknar annorlunda", (enligt norrmännen själva, finns länk i tråden) och skulle ha betydligt högre siffror om de förde statistik som vi gör. Att jämföra med Norge är alltså inte möjligt enligt min mening.
Citera
2020-04-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Han har varit mycket överviktig. Gissar på att du inte är så gammal?

Både diabetes och högt blodtryck. Kanske något mer?

Hursomhelst tragiskt då han hade levt om inte Coronaviruset funnits.

Han hade tränat mycket och gått ner massor i vikt de senaste åren och pratade rätt mycket i media om hur mycket bättre han mådde nu och att hans värden var väldigt bra, så han hade nog varken diabetes eller högt blodtryck. Och han cyklade cykelvasan förra sommaren. Så om han räknas som riskgrupp så är vi verkligen fucked...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in