2020-04-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Så du menar att diktaturstaten inte har corona haha.

Diktaturernas länder som klarat corona bäst. Kina vitryssland nord korea turkiet. Listan kan göras lång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Verkar vara rena dödsdomen att bo på ett ålderdomshem för tillfället. Någon som vet varför? Om de håller de gamla på sina rum och de inte äter i grupp och har samlade aktiviteter, så borde det inte vara någon förhöjd risk jämfört med att bo hemma och ha hemtjänst.

Det är ju ett väldans spring in och ut när någon är inne på rummet. Blöjbyte/hjälp på toa, tvättning, duscning, matning etc, beroende på hur stort hjälpbehovet är. Man är ju otroligt nära vårdtagarna i många moment. De som är dementa och förvirrade kommer aldrig fatta covid-19-grejen och kommer gå runt som de brukar. Och även om de inte är dementa tror jag många inte förstår vad det handlar om. Det på boenden är ju vanligtvis mycket sköra och i behov av omvårdnad och tillsyn dygnet runt. Det är liksom "sista anhalten". Enligt min erfarenhet, då.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Som vi alla förstått länge. Kinessnuvan dödar ett litet fåtal sköra äldre människor ( ja tusen av tio miljoner är jättejätte få Och nej ingen under 50 har dött i Sverige, ok typ tre sprutnsrkomaner) tur att det inte är säsongsinfluensan 2018 som härjar den dödade trippelt så många.

Menar du verkligen allvar?
Citera
2020-04-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag måste säga att det inte känns bra alls med dödstalen. 170 idag, vilket alltså är främst att staplarna för tidigare dagar fylls på.

Men tittar man fram till stapeln för 8/4, så är den nästan 100 nu. Man ser ingen som helst nedgång fram dit, och sen är det solklart att påskhelgens massiva eftersläpning är det som gör att det dyker. Tvärt om så kommer det säkert att fortsätta att fyllas på minst 20 fall till stapenn den 8/4 de kommande dagarna. Det som då avtecknar sig är en bild av exponentiellt stigande siffror.

Varför frågar inte någon Wallensten om vad det är han ser i siffrorna som skulle innebära en avmattning. Det känns så oseriöst att bara stå och "ana en minskning".

Tvärt om så har det hela tiden varit att en viss dags stapel till sist har blivit fylld så att den blir något högre än det antalet nya dödsfall som rapporterades den dagen. Så jag fattar inte vad som skulle se ljust ut i dessa siffror.
Om dagens stapel (15/4) till sist fylls på till 170 döda, så innebär det att vi nu har fler döda per dag än Italien någonsin hade när de hade det som värst (räknat per capita).

Jag undrar hur mycket det kan släpa efter.

8/4 är ju långt tillbaka och vissa hinner in redan för idag - dvs de avlider idag och kommer med dagens statistik.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Som vi alla förstått länge. Kinessnuvan dödar ett litet fåtal sköra äldre människor ( ja tusen av tio miljoner är jättejätte få Och nej ingen under 50 har dött i Sverige, ok typ tre sprutnsrkomaner) tur att det inte är säsongsinfluensan 2018 som härjar den dödade trippelt så många.

30 år gravid kvinna igår.

Gäller att hänga med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
HAHAAHAHHAJAH
Det är sjuuukt hur många av er det finns!
Vart kom denna jämförelsefest ifrån?
När det snackas cancer eller just svält så är det ju ingen som lägger sig i debatten då och säger "men diabetes då?!!?" "HJärt och kärlsjukdomar HALLÅ?!"
Jävligt underligt.

Älskar att du jämför hela jävla Afrika med Sverige också.
Varför säger du inte bara att fler dör i cancer i hela världen varje dag än det någonsin kommer göra i covid- tom om hela landet dör i covid?

För att folk ska få ett perspektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Självklart, alla positiva nyheter måste alltid vridas till negativt, så att den förutbestämda bilden/prognosen består.

Fast...har inte FHM kommit med positiva nyheter sedan januari?? Det blir liksom alltid bara värre. Fattar inte hur man fortf kan ha förtroende för de. Hoppas de inte snackar skit denna gång då!
Citera
2020-04-15, 15:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
... Och tänk om folk kunde fortsätta med det nya tänket sen - att ALDRIG gå till jobbet sjuk och smktta kunder och kollegor! Förstår inte vad slavtänket kommer ifrån. Alla får vara hemma sjuka.

Däremot var det ett jävla misstag med att ta bort tvånget från arbetsgivare. Förr kunde de bara kräva sjukintyg från sjunde dagen. Och ta bort karensdag var också idiotiskt. De som har det sämst ekonomiskt och behöver den där tusenlappen kommer gå till jobben sjuka ändå. Ta bort karensdag för alltid! Så som det ska vara i ett modernt samhälle.

Absolut, karensdagen bör tas bort för alltid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
Men OM läkarna har rapporterat rätt antal så ser vi en ljusning.
Jag tror inte han är något medium som ser andra siffror än det som de olika sjukhusen skickar in till dem.

Och det är väl här jag går emot dig. Jag anser att än så länge är siffrorna totalt irrelevanta för påskhelgen. Behöver man revidera en vecka gamla dödsfall med tiotals procent så tycker jag inte nuvarande data säger mycket alls, än mindre när vi haft 4 lediga dagar. Om en vecka eller två kommer dödssiffrorna för påskhelgen var så uppreviderade att vi återigen ligger på samma eller högre dödstal som 8:e är min gissning.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige och FHM gör det så svårt som möjligt att förstå hur många som dör per dag i Sverige.
Känns som ett U-land.
Förmodligen ett av de länder som gör det bäst av alla, förstår att du tycker det är svårt som tror att det dog 136 idag och 14 i söndags.
Citera
2020-04-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urvald
Den ljusning de pratar om handlar om att det ser ut som att ökningstakten på nya smittade verkar sjunka.

Men alltså, om man har en slide framme om antalet döda och säger "det ser positivt ut" och "det ser ut som en ljusning", då har det ingen annan tolkning än att det hör till dödstalen. Punkt.
Citera
2020-04-15, 15:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Precis. Det är ju bara att se hur det ökar per vecka.

Det är helt fantastiskt att eftersläpningseffekten används varje enda dag, för att kunna stå och säga att man "anar en minskning". Så har det fan varit i två veckor i sträck nu.

Det är ju helt sjukt! Staplarna kommer alltid att gå upp till en punkt som är 5-7 dagar före nuvarande dag, därefter falla brant ner till bara några enstaka dödsfall på nuvarande dag. Så kommer det ALLTID att se ut.

Detta är fullständigt sjukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in