2020-04-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Till skillnad från Kina där 100-åringar hamnar på IVA så anser vi att livet inte är värt att rädda för dessa.
Du vet alltså om att alla 101-åringar i Kina hamnar på IVA?
Citera
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, man kan räkna drygt 300 på sju dagar, dvs typ 35 per dag. En klar nedgång.
Och hur vet du att det inte kommer fler eftersläpningar???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Vill inte till corona italien
Så du menar att diktaturstaten inte har corona haha.
Citera
Medlem
Undrar hus stor effekt vädret har på spridningen. Vi ser ju en tydlig avmattning i Europa i de flesta länderna. Hur stor del av denna avmattning beror på vädret. Influensa brukar ju ha en tendens att vara värst under vinterhalvåret. Kan det vara likadant med coronan?
Citera
2020-04-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag måste säga att det inte känns bra alls med dödstalen. 170 idag, vilket alltså är främst att staplarna för tidigare dagar fylls på.

Men tittar man fram till stapeln för 8/4, så är den nästan 100 nu. Man ser ingen som helst nedgång fram dit, och sen är det solklart att påskhelgens massiva eftersläpning är det som gör att det dyker. Tvärt om så kommer det säkert att fortsätta att fyllas på minst 20 fall till stapenn den 8/4 de kommande dagarna. Det som då avtecknar sig är en bild av exponentiellt stigande siffror.

Varför frågar inte någon Wallensten om vad det är han ser i siffrorna som skulle innebära en avmattning. Det känns så oseriöst att bara stå och "ana en minskning".

Tvärt om så har det hela tiden varit att en viss dags stapel till sist har blivit fylld så att den blir något högre än det antalet nya dödsfall som rapporterades den dagen. Så jag fattar inte vad som skulle se ljust ut i dessa siffror.
Om dagens stapel (15/4) till sist fylls på till 170 döda, så innebär det att vi nu har fler döda per dag än Italien någonsin hade när de hade det som värst (räknat per capita).

Självklart, alla positiva nyheter måste alltid vridas till negativt, så att den förutbestämda bilden/prognosen består.
Citera
Medlem
Som vi alla förstått länge. Kinessnuvan dödar hittills ett litet fåtal sköra äldre människor ( ja tusen av tio miljoner är jättejätte få Och nej ingen under 50 har dött utom typ tre sprutnarkomaner)
Senast redigerad av FLASHBACKE 2020-04-15 kl. 15:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag måste säga att det inte känns bra alls med dödstalen. 170 idag, vilket alltså är främst att staplarna för tidigare dagar fylls på.

Men tittar man fram till stapeln för 8/4, så är den nästan 100 nu. Man ser ingen som helst nedgång fram dit, och sen är det solklart att påskhelgens massiva eftersläpning är det som gör att det dyker. Tvärt om så kommer det säkert att fortsätta att fyllas på minst 20 fall till stapenn den 8/4 de kommande dagarna. Det som då avtecknar sig är en bild av exponentiellt stigande siffror.

Varför frågar inte någon Wallensten om vad det är han ser i siffrorna som skulle innebära en avmattning. Det känns så oseriöst att bara stå och "ana en minskning".

Tvärt om så har det hela tiden varit att en viss dags stapel till sist har blivit fylld så att den blir något högre än det antalet nya dödsfall som rapporterades den dagen. Så jag fattar inte vad som skulle se ljust ut i dessa siffror.
Om dagens stapel (15/4) till sist fylls på till 170 döda, så innebär det att vi nu har fler döda per dag än Italien någonsin hade när de hade det som värst (räknat per capita).

Om du kollar på SVT nyheters löpande uppdateringar så fick han frågan om varflr han ser en ljusning, och bevarade den.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
All time high i antal döda i Sverige idag och Wallensten ser ”en viss ljusning”?

Jag fattar inte!

Vila i frid alla dödsoffer.

Propagandan riktar nu in sig varje dag på att vi kommer att se en ljusning, men naturligtvis är denna långt borta. Hemskt att så många måste dö pågrund av Sveriges myndigheter och regering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Din dumma idiot dör mycket fler i afrika i svält om dagen än bara 100st i sverige i covid-19 sug min sura

HAHAAHAHHAJAH
Det är sjuuukt hur många av er det finns!
Vart kom denna jämförelsefest ifrån?
När det snackas cancer eller just svält så är det ju ingen som lägger sig i debatten då och säger "men diabetes då?!!?" "HJärt och kärlsjukdomar HALLÅ?!"
Jävligt underligt.

Älskar att du jämför hela jävla Afrika med Sverige också.
Varför säger du inte bara att fler dör i cancer i hela världen varje dag än det någonsin kommer göra i covid- tom om hela landet dör i covid?
Citera
2020-04-15, 15:11
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenka2000
2 och en halv vecka då. Ursäkta.

Fel igen.

Kan vi inte sätta en spärr på att man måste minst ha en kandidat för att bli medlem på FB? Så att man slipper dessa kretiner till medlemmar.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det säger någonting om dig, att du utgår ifrån att avvikande åsikter bygger på trångsynthet. Vet du varför jag är emot invandring? Eller antar du bara att det handlar om trångsynthet? Sådana antaganden påverkar din trovärdighet, när sedan övergår till att förklara att man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser.

- Instämmer.

- Alla dödsfall handlar om dödsfall som annars skulle ha inträffat vid ett senare tillfälle. Breiviks offer skulle ha dött hur som helst. Det enda Breivik gjorde var att han tidigarelade dödsfallen med 60 år.

Men, jag är införstådd med att dom flesta av offren för Covid-19 stod närmare döden än majoriteten av befolkningen.

- En skillnad på 102 jämfört med 1, är en ganska dramatisk skillnad. Den skillnaden handlar om mer än ålder och olikheter i diagnostiseringen.

- Det är riktigt att jag inte känner till alla variabler. Och jag är ganska nöjd ifall man kan komma fram till en hypotes som kan fungera som inspiration till bättre åtgärder mot smittsamma sjukdomar.

Här är en hypotes: Ryssland stängde gränsen mot Kina. Samtidigt satte dom igång ett intensivt arbete för att identifiera bärare av Covid-19 som redan befann sig i landet. Jag tänker mig att den åtgärden fördröjde epidemins utbredning i Ryssland. Att Covid-19 till sist började få spridning i Ryssland, kan förklaras med smittspridning västerifrån.

Detta utvecklar jag till en teori om hur om hur Europa hade kunnat hantera Covid-19. Jag tänker mig att man borde ha stoppat flygförbindelserna mellan Kina och Europa. Min hypotes är att viruset får mycket svårare att sprida sig ifall man stoppar människornas rörlighet. Jag har en teori att viruset inte kan färdas från Kina till Europa för egen maskin.

- Man kan konstatera att dom flesta länder har drabbats avsevärt lindrigare än Sverige. Sedan kan man fundera på hur mycket av skillnaderna som beror på faktorer som samhällsledningen och folket kan påverka.

Under pågående epidemi, så fick flygplanen fortsätta att transportera resenärer från länder där viruset förekom. Det är en faktor som myndigheterna hade kunnat påverka.

- Jaså? Nu får du förklara vad det är som jag inte förstår.

- Även i en demokrati så har ledaren intresse att presentera fina siffror för allmänheten.

Skillnaden är att de dör samtidigt oavsett... det är därför man exempelvis har en axel på ett diagram som utöver dödstal även anger tidsperiod.

För att gör det enkelt, så kan man säga att om det 1/4 2019, 2018, 2017 dog i genomsnitt 5 personer i Sverige och det samma period under en pandemin 2020 dog lika många... ja då ser vi ingen dramatisk ökning i antal dödsfall den dagen. Du måste ha ett jämförelsetal som är relevant (eller åtminstone någorlunda relevant) för att kunna påvisa en trend. Nu är detta ett kraftigt förenklat räkneexempel och inte över en hel period utan endast 1 dag men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Gällande ditt Ryssland exempel så kanske det kan vara så. Ett annat kan vara att Ryssland inte redovisar sina siffror korrekt. Oavsett variabel så visar det på att det inte går att jämföra länder rakt av. Varken du eller jag kan alla variabler och det är det i slutändan ingen som kan.

Edit: Belgien är ett praktexempel. De har en kraftig ökning av Covid-19 dödsfall vilket även Tegnell tog upp igår. Men här finns en väldig skillnad och det är att Belgien räknar in alla som hade ett misstänkt symptom som ett covid-19 dödsfall. Det krävs alltså inte en diagnos. En retorisk fråga till dig: Klarar Sverige av pandemin bättre än Bryssel?

Nu är jag dock lite nyfiken (och lat som inte orkar googla) men när stängde Ryssland sin gräns mot kina? Var det i närtid då exempelvis andra länder gjorde detsamma? Exempelvis Italien?
Senast redigerad av Windchester 2020-04-15 kl. 15:19.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Undrar hus stor effekt vädret har på spridningen. Vi ser ju en tydlig avmattning i Europa i de flesta länderna. Hur stor del av denna avmattning beror på vädret. Influensa brukar ju ha en tendens att vara värst under vinterhalvåret. Kan det vara likadant med coronan?

Har talats om att den kanske kan ta en "paus" under sommaren och öka framemot hösten.
Spanska sjukan gjorde också så. Tillfällighet kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in