Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
- Det säger någonting om dig, att du utgår ifrån att avvikande åsikter bygger på trångsynthet. Vet du varför jag är emot invandring? Eller antar du bara att det handlar om trångsynthet? Sådana antaganden påverkar din trovärdighet, när sedan övergår till att förklara att man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser.
- Instämmer.
- Alla dödsfall handlar om dödsfall som annars skulle ha inträffat vid ett senare tillfälle. Breiviks offer skulle ha dött hur som helst. Det enda Breivik gjorde var att han tidigarelade dödsfallen med 60 år.
Men, jag är införstådd med att dom flesta av offren för Covid-19 stod närmare döden än majoriteten av befolkningen.
- En skillnad på 102 jämfört med 1, är en ganska dramatisk skillnad. Den skillnaden handlar om mer än ålder och olikheter i diagnostiseringen.
- Det är riktigt att jag inte känner till alla variabler. Och jag är ganska nöjd ifall man kan komma fram till en hypotes som kan fungera som inspiration till bättre åtgärder mot smittsamma sjukdomar.
Här är en hypotes: Ryssland stängde gränsen mot Kina. Samtidigt satte dom igång ett intensivt arbete för att identifiera bärare av Covid-19 som redan befann sig i landet. Jag tänker mig att den åtgärden fördröjde epidemins utbredning i Ryssland. Att Covid-19 till sist började få spridning i Ryssland, kan förklaras med smittspridning västerifrån.
Detta utvecklar jag till en teori om hur om hur Europa hade kunnat hantera Covid-19. Jag tänker mig att man borde ha stoppat flygförbindelserna mellan Kina och Europa. Min hypotes är att viruset får mycket svårare att sprida sig ifall man stoppar människornas rörlighet. Jag har en teori att viruset inte kan färdas från Kina till Europa för egen maskin.
- Man kan konstatera att dom flesta länder har drabbats avsevärt lindrigare än Sverige. Sedan kan man fundera på hur mycket av skillnaderna som beror på faktorer som samhällsledningen och folket kan påverka.
Under pågående epidemi, så fick flygplanen fortsätta att transportera resenärer från länder där viruset förekom. Det är en faktor som myndigheterna hade kunnat påverka.
- Jaså? Nu får du förklara vad det är som jag inte förstår.
- Även i en demokrati så har ledaren intresse att presentera fina siffror för allmänheten.
Skillnaden är att de dör samtidigt oavsett... det är därför man exempelvis har en axel på ett diagram som utöver dödstal även anger tidsperiod.
För att gör det enkelt, så kan man säga att om det 1/4 2019, 2018, 2017 dog i genomsnitt 5 personer i Sverige och det samma period under en pandemin 2020 dog lika många... ja då ser vi ingen dramatisk ökning i antal dödsfall den dagen. Du måste ha ett jämförelsetal som är relevant (eller åtminstone någorlunda relevant) för att kunna påvisa en trend. Nu är detta ett kraftigt förenklat räkneexempel och inte över en hel period utan endast 1 dag men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Gällande ditt Ryssland exempel så kanske det kan vara så. Ett annat kan vara att Ryssland inte redovisar sina siffror korrekt. Oavsett variabel så visar det på att det inte går att jämföra länder rakt av. Varken du eller jag kan alla variabler och det är det i slutändan ingen som kan.
Edit: Belgien är ett praktexempel. De har en kraftig ökning av Covid-19 dödsfall vilket även Tegnell tog upp igår. Men här finns en väldig skillnad och det är att Belgien räknar in alla som hade ett misstänkt symptom som ett covid-19 dödsfall. Det krävs alltså inte en diagnos. En retorisk fråga till dig: Klarar Sverige av pandemin bättre än Bryssel?
Nu är jag dock lite nyfiken (och lat som inte orkar googla) men när stängde Ryssland sin gräns mot kina? Var det i närtid då exempelvis andra länder gjorde detsamma? Exempelvis Italien?