2020-04-15, 14:22
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det jag är rädd för just nu är att smittan spridas till megastäder i fattiga länder, tex Kairo, Lagos, Mexico City osv.
Då kommer det bli stora problem och ett helvete att fixa.

Den oron delar jag med dig.

De fattiga länderna kommer att "brinna" när denna smitta drar fram.
De rika länder kommer att vara upptagna med sina egna utbrott, och sen när vi har våra utbrott under kontroll kommer man inte att orka hjälpa de fattiga länderna.

Jag tycker det märks så tydligt, nu när vi nu har smitta i Sverige och europa så framställer främst media utbrottet som nära på världens undergång. Men det har rimligen med närhetsprincipen att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
133 idag och 133 igår, än så lönge.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths

Citat:
136 människor dog idag.

Www.c19.se

Om ni är så dumma att ni tror på det så måste ni ju också tro att det bara dog 20 personer i lördags och 16 personer i söndags?

Tror ni viruset tog helg-ledigt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Dysterkvistarna här i tråden har pratat om tusentals döda under påskhelgen. Nu blev det inte så. Läget är fortsatt pissigt men fortfarande långt ifrån kaos och samhällskollaps. Det tolkar jag som hyfsat positivt.

"blev det inte så"? Jag förstår att du är ett troll alt. dum i huvudet, men de skrev just upp dödsfall för en vecka sen med +23. Ökningen i döda är tiotals procent. Hur ska du lita på data för 11:e april när de måste ändra data tidigare med tiotals procent?

Citat:
136 människor dog idag.

Www.c19.se

Nej, det är 136 rapporterade idag. Viss skillnad, med tanke på att många dog innan påsk ens drog igång.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
Haha dödsfall kan inte gå neråt. Det går liksom inte återuppliva de som dött.
Du kanske ska gå om skolan om du inte förstår bättre.
Det ser ljust ut för antalet smittade och IVA. Vilket betyder att dödsantalet förhoppningsvis minskar om nån vecka.

För du förstår väl att man inte dör samma sekund som man blir smittad?

Nej, först knallar de runt en tid och smittar andra.
Citera
2020-04-15, 14:23
Medlem
Oldberrys avatar
Är det 133 mer än de 170 som rapporterats eller va? Fattar inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
11 miljoner blir ju svårt så klart med tanke på hur stor befolkningen är.
Japp, det var det som var poängen.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför skulle det vara en »halmgubbe« (förbannat fånigt ord, ungefär som »narrativ«) om jag diskuterar mot sådan personer i tråden. Måste jag fråga dig om lov för det?
Nej, det tycker jag inte du skall behöva göra ( ). Men det jag menade, och som jag inte vet om just du behöver ta åt dig av, eftersom jag inte läst allt du skrivit, var att ett fokuserande på kritik av de mest extrema alarmisterna kan vara ett sätt att försöka undgå att bemöta mer sansade "alarmister".
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Exakt hur många dagar är dödstalet utspritt på? Du som vet.

Förmodligen fem dagar. Därför borde de bara rapportera siffror för fem dagar med två glapp så att man får med allt. Fredag, måndag och onsdag borde vara rapporteringsdagar.

Utifrån det kunde det sedan ges ett genomsnittsvärde per dag inom intervallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I Sverige kommer de med rekommendationer. Inga tvingande restriktioner.
Allmänna sammankomster, stängning av höskolor och gymnasium. Besöksförbud på äldreboenden osv...
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Sverige och FHM gör det så svårt som möjligt att förstå hur många som dör per dag i Sverige.
Känns som ett U-land.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har tänkt på det tidigare.
Tillfällighet eller varför är Sörmland så pass hårt drabbat?
Sörmland måste på något sätt ha fått in smittan tidigt? Kanske lägre smittskyddskvalitet på äldreomsorg/sjukvård? Drabbat vissa invandrargrupper? Dubbla befolkningstätheten jmf med Sverige i stort, dock inte på storstadsnivå.
Citera
Medlem
Femliters avatar
Visst måste vi förvänta oss en samhällsnedstängning varje år from nu då vi har en peak av influensan varje vinter och sköra och gamla människor dör ju i hundratal så det vore ju märkligt om vi nästa vinter återgår till att "acceptera" den situationen.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Usch nu ska de utbilda fler folk i palliativ vård och vård i livet slutskede.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det är såhär vi håller ner dödssiffrorna. Man låter de ligga och dö på äldreboende med morfin och andningssvårigheter. Nu ska man utbilda elever att kunna sköta dessa, de kommer även få ett betyg efter gången kurs.

Jag beklagar sorgen för alla som har någon anhörig med covid19, och de som mist en anhörig i denna sjukdom.

Det är ett sjukt samhälle vi lever i !

Man fokuserar alltså fortfarande inte på att faktiskt stoppa spridningen och proaktivt förhindra att folk dör, utan nu fokuserar man på hur man ska hantera de döende? 😳

Kan inte andra länder rycka in här och RÄDDA OSS från dessa galningar som styr Sveriges coronasituation??!!

Känns surrealistiskt, nästan som att vi hålls gisslan i vårt egna land och vi kan inget göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in