2020-04-14, 16:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läser tyvärr inte RT. Vi kan dock fråga VarmaDrycker vad hen tror.

Är du där? Vad har Putin egentligen sagt?

Läser dem inte jag heller då de är i stort sett ett propagandaverktyg i många fall, men ibland händer det att man tar sig en titt för att försöka skapa sig en analys kring hur det verkligen ser ut i Ryssland.
Citera
2020-04-14, 16:27
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, du! Du länkade till den här sidan:

https://truepundit.com/china-begins-mass-deletion-of-online-research-on-coronavirus-origins/

Ett gäng konspiratörer i foliehattar.
Det kan du tycka kinapojken. Följer du länken, vilket jag vet att du gjort, så ser du också att källan är the Guardian (vilket du för övrigt var snabb med att påpeka i tidigare inlägg).

Vill du prata foliehattar och konspiratörer behöver du inte mer än blicka till ditt förlovade land, Kina. Bara för dig att välja och vraka mellan partikommissionärerna.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag önskar också att du hade rätt, men det blir inte bättre av försöka förneka eller liksom tänka bort Covid-19. Den finns där ändå.

Än så länge så leder jag iallafall med god marginal över Anders Tegnell i att förutspå sjukdomsutvecklingen i Sverige. Om jag har "så in i helvete fel", har då Anders Tegnell "så in i helvete helvete fel"? Eller behövs det ännu fler svordomar?

Du fortsätter att se detta som något slags spel och en tävling om att gissa rätt. Otroligt osmakligt må jag säga.

För att parafrasera dig: det blir inte bättre genom att försöka föröka.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ovanstående kan vara bland det sjukaste jag har läst. Du är verkligen en förnekare, även när du har siffrorna svart på vitt framför dig.

Menar du på fullt allvar att om SCB publicerar statistik över hur många som har dött, dag för dag, och lägger dessa bredvid siffrorna för 2015-2019, så kommer vi ändå inte kunna säga något om överdödlighet förrän efter "alla månader under året är slut". Är det så jag ska uppfatta det du skriver?
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja naturligtvis är det som jag säger. Du kan inte slå fast om det blir och hur hög en överdödlighet blir på förrän året är slut. Hur ska du exempelvis få med dina tiotusentals som ska dö i maj juni?

Hur fan kan du få det till att vara »förnekare« när någon säger att det ska räknas på faktiskt utfall? Du är och förblir en katastrofromantiker med väldigt tydlig politisk bias.

Är du HerrGickhan verkligen säker på din sak? Jag tycker man ser många undersökningar som jämför kortare perioder än så med varandra. T.ex:

Citat:
Publicerad 6 december 2018:

- Folkhälsomyndighetens datasammanställning visar att dödligheten ökade under sommaren 2018 jämfört med tidigare somrar. Under veckorna 23-35 var den totala överdödligheten cirka 700 dödsfall. Högst var dödligheten under veckorna 26, 29, 30 och 31, säger Statsepidemiolog Anders Tegnell.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2018/december/okad-dodlighet-under-sommarens-varmebolja/
Citat:
Folkhälsomyndigheten observerade överdödlighet

Folkhälsomyndigheten följer med kort eftersläpning antalet dödsfall dygnsvis utifrån rapporteringen till Skatteverket. Denna information finns tillgänglig för den gångna sommaren, till skillnad från registerdata vid Socialstyrelsen, som är mer detaljerade men har lång eftersläpning i tillgängliggörande.

Folkhälsomyndighetens data över den dagliga dödligheten sammanställs veckovis och jämförs inom ett övervakningssystem, Euromomo med hur mortaliteten sett ut i jämförbara perioder under tidigare år.

En förhöjd dödlighet observerades under sommaren 2018, och Folkhälsomyndigheten uppskattar denna till ungefär 700 fler dödsfall än normalt. Dessa data visar en dödlighet lägre än normalt för början av sommaren, medan veckorna 27–31 uppvisade 750 fler dödsfall än normalt.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2019/05/ovanligt-manga-dodsfall-i-sverige-sommaren-2018/

Att jämföra vecka för vecka, som vi gör här, är helt ok. Om någon ändå skulle ha dött i t.ex december är inte relevant. Dog han/hon i mars istället för december så dog personen i förtid.

Så här såg överdödligheten ut för vecka 14 (30 mars - 5 april):

Kod:
Antal rapporterade dödsfall
Hela riket: Vecka 14 (30 mars - 5 april)

2015   2016    2017    2018    2019    2020    Medel
 288	258	253	278	252	318	 266
 280	254	233	292	236	295 	 259
 285	252	257	275	227	308	 259
 263	277	256	297	238	344	 266
 235	263	251	307	247	316	 261
 247	255	277	281	253	261	 263
 236	241	250	269	259	312	 251

(källa - SCB)
Citera
2020-04-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Såklart vet jag inte hur många som är smittade eller hur många som dött. Jag utgår ifrån de officiella svenska siffrorna just nu eftersom jag är en sån där idiot som litar på statliga myndigheter. Precis som när det gäller antalet döda i krig kommer siffrorna säkert skrivas upp i efterhand.

Jag utgår också från FHMs siffror. Tegnell med. Men Tegnell är i alla fall ärlig och säger att underrapporteringen är stor.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag kan bara konstatera att de värsta domedagsprofeterna verkar få fel. Just nu verkar det som att Sverige kommer klara av detta utan kaos och samhällskollaps. Om några veckor har vi förhoppningsvis svaret.

Du kan inte konstatera ett piss. Vi reade ut de äldre för att skydda en ekonomi som redan var på väg in i en vägg.

Utöver det så tror jag du tar det lite väl enkelt. Jag kan med säkerhet säga att Stockholm invaderade väldigt många ställen i påsk även fast myndigheterna sa nej. Att spridningen skett i massvis till dessa ställen tar jag redan för givet. Vi får se utfallet om två veckor minst. Kanske månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
På vissa sätt har du rätt men jag tycker man blandar ihop kravet på karantän men Sthlm sjukvårdens bristfälligheter, dålig äldreomsorg och bristen på material som finns i hela västvärlden.samt att politikerna monterat ner beredskapen . Att göra FHM ansvarig för allt detta samt sätta hela Sverige inomhus känns väldigt orättvist.

Nej, absolut inte. Jag gör även MSB och socialstyrelsen till ansvariga. Båda har visat sig vara extremt inkompetenta i stundens hetta.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man kan också fundera på vilka mer djupgående effekter som skapas i ett samhälle där kanske många medborgare upplever att "samhällskontraktet" är brutet... Vad jag menar med det är att: om folk märker att t.ex. äldre betalat skatt i 40 år och sedan inte bedöms som likvärdiga samhällsmedborgare i slutet av sina liv i en pandemi t.ex. och inte får likvärdig vård som andra medborgare.. hur påverkar det viljan att understödja ett sådant system?

Hur påverkar det folkviljan att understödja ett system som tycks helt passivt och inte skyddar sina medborgare i pandemi, att inte ha beredskapslager, att prata om att "ojdå dricksvattnet kanske tar slut snart"... Många börjar fråga sig kanske: Vad är det vi sliter hund för 40 timmar i veckan eller mer, och varför ger vi bort nästan allt vi äger i skatt?

Ser redan att denna fråga om varför vi ens ska betala skatt längre, redan tagits upp flertal ggr i tråden, som ett exempel. Med all rätt.

Sen andra effekter såsom: kan det bli bojkotter mot Sverige, med anledning av vårt (icke)agerande i pandemin? (Likt många konsumenter i Sverige tidigare bojkottat länder som inte behandlar befolkningen väl). Kan andra anse att de ska stänga gränserna gentemot oss, då vi inte tagit vårt ansvar i smittskydd, och de andra nu vill skydda sina smittfria länder? Hur blir det med all vår export. Osv.

Vad jag menar är, att allt agerande och icke-agerande, kan få mycket mer långtgående konsekvenser än man föreställer sig, när man tänker och analyserar det på olika djupare plan. Nu var inte detta riktat just mot dig, mer för att väcka tankarna hos folk...

Bra inlägg. De ekonomiska konsekvenserna kan bli mycket högre för Sverige i förlängningen. Att man vill hålla Sveriges ekonomi igång och införa så lite restriktioner som möjligt kan komma att kosta betydligt mer än vad en lockdown liknande våra grannländer hade gjort. Fattar inte regeringens kortsiktiga tänk.
Det räcker inte med att Sverige vill hålla igång då vi är så beroende av omvärlden.

Naturligtvis är det en tråkigt att bli tvingad in i karantän men alla fattar ju varför det görs. Jag hade mycket hellre sett mig tvingad att stanna inomhus en period än att varje dag bli förbannad över landets icke agerande
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödlighet vecka 14 (SCB)
2010: 2154
2019: 1712 (-442)
2018: 1999 (-155)
Medel 2015-2019: 1824 (-330)
Antal Coronadödsfall vecka 14: 405

Sammantaget verkar Sveriges Coronastatistik ha ett mycket lågt mörkertal hittills.
Ja, snarare lite för många som rapporteras som döda i corona som förmodligen har andra dödsorsaker.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Från dagens presskonferens:

Citat:
Tegnell får en fråga gällande dödsfall när någon som dör inte testats för covid-19 men som visat symtom - vem bestämmer om ett test ska göras efter döden eller görs det alltid?

– Nej. Det är alltid den behandlande läkaren som bestämmer om det ska ske ett test efter döden eller inte, och så är alltid fallet, det är inte annorlunda nu. Jag skulle säga att det är likadant i alla länder så vitt jag vet, så Sverige är inte annorlunda än någon annan. Jag tror att Sverige förmodligen fångar upp fler dödsfall än något annat land, säger Tegnell.

https://www.svd.se/folkhalsomyndighetens-presstraff-den-14-april

Är det någon som förklara för mig vad AT avser med det fetade?
Varför skulle vi "fånga upp" fler dödsfall än andra om alla länder gör likadant?

Sedan är det uppenbarligen så att alla inte gör som Sverige (där positivt Corona-test krävs för att "fånga upp" orsaken, oavsett symptom.) Som framgick senare så kan läkare i USA klassa dödsfall som "troligt Corona" utan positivt test.
Citera
2020-04-14, 16:29
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Håller med till 100

Varför är de sånna?

Tror det är antingen för att:

1. De är korkade och naiva
2. De är rädda, förnekar de så känner de trygghet i stormen
3. De jobbar åt olika myndigheter och kommer således aldrig lägga sig
4. De har extremt stora lån och investeringar, de är egenföretagare osv. De vill inte förlora sina pengar

De som ligger inom punkt 1 och 2 är de som vi nu ser mer och mer överge sitt ursprungliga tankesätt.
Men de 2 sista är hårdare nötter att knäcka. De kan vi bara strunta i, men köra copy paste som svar då de upprepar felaktigheter konstant för att skapa förvirring.

Håller med om dina punkter, här är några till:

5. De älskar att jäklas med folk de upplever som rädda och svaga.
6. De har åsikten att epidemin är ett "stålbad" som stärker Sverige genom utrensning av de "tärande", därför måste Sverige till varje pris fortsätta med sin passiva strategi.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
I Belgien körde politikerna också över professionen och i Italien fick det konsekvensen att mor och farföräldrarna fick ta hand om barnen.

Skolorna skulle naturligtvis ha stängt!

Nu har de i princip varit stängda till hälften, eftersom klassrummen nästan gapat tomma ( vårdnadshavare har sjukanmält sina barn kopiöst mycket...).

Skolkningen har också ökat lavinartat, men lärarna fyller inte i frånvaro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Ja, tyvärr har representanter från denna grupp lägre IQ än vi andra. Det är bara en av alla orsaker till att den gruppen är överrepresenterade i sjuk och dödsfall här och i andra länder i Europa.

Du tror att alla invandrare är somalier och irakier. Det säger mer om din IQ än deras faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Förstå inte hur du inte panikerar vid detta läget då trots att vi sade att detta skulle hända för ca 1,5mån sen om man inte drog i handbromsen, så gjorde regeringen inte som vi sa.
Och som beställning på posten kom nu ett brev som vi befarade.

Är du totalt frånkopplad verkligheten?

Nej, extremt närvarande. Du har panik utan någon förankring i verkligheten.

Vad exakt var det ni experter förutsåg för 6 veckor sen? Att folk skulle dö? Ja det fattade alla. Folk dör av influensa i tusentals varje år men dessa siffror har aldrig nått media och rubrikerna.

Berätta vad som är en bättre lösning? Att låsa in alla? Det är inte svaret. Folk får psykbryt i Italien, Belgien, Spanien efter en strikt månad eller två inomhus. Det är inte hållbart. Kom ihåg det här om några veckor månader: det kommer att blossa upp nya fall och kanske till och med bli ännu värre när dessa länder öppnar upp igen.
Det har redan börjat en andra våg i Kina. Där har du konsekvensen av strikt isolering. Det fungerar inte på sikt. Sverige gör helt rätt.

Men det är ett brutalt misslyckade att personal inte haft skyddsutrustning från dag 1, både i sjukvård och på äldreboenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in