Citat:
Du frågade (retoriskt) varför man inte stänger skolor på grund av säsongsinfluensan. Jag svarade på det och fick nåt trams om att folk dör av båda till svar.
Tidigare har jag gått igenom en artikel om skolstängningar som du själv har refererat till och förklarat för dig vad som står i den. Eftersom du hellre har velat hänvisa till Guardians rapportering om artikeln än att läsa den själv eller tro på min sammanfattning så har jag bedömt att det inte är givande att diskutera skolstängningar vidare med dig. Det handlar inte om illvilja utan om prioriteringar.
Om 2-4 % av alla dödsfall kan undvikas av att skolorna stänger, och den siffran blir betydligt högre om man samtidigt begränsar elevernas sociala kontaktytor utanför skolan, så tycker jag att det är en åtgärd som åtminstone bör diskuteras. Om man bestämmer sig för att det skulle kosta för mycket, ekonomiskt eller socialt, så anser jag att man borde titta på andra former av social distansering som kan implementeras i skolan och som är betydligt striktare än vad som görs i Sverige i dag. Allt detta hade jag gärna diskuterat med dig om du hade framstått som villig att argumentera sakligt, men hittills har du bara bemött mina inlägg med utropstecken och självömkan. Du har bestämt dig för hur det ligger till. Gott så.