2020-04-14, 16:06
Medlem
bulletproofsouls avatar
Mycket intressant utveckling på det här!

Myndigheterna har gjort sina fina beräkningar på svenskars beteende, bostadsstandard, levnadsförhållanden, hygieniska förhållanden och en massa andra parametrar. Synd då att man missade att numera ca 20-30% av Sveriges befolkning inte faller inom ramen för dessa kalkyler. Det är ju därför som det bokstavligen "kukar ut" i tex Stockholm.

Intressant också att man pekar ut grupp och nationalitet så tydligt. Det är annars någonting som är helt tabu och förbjudet att beröra från officiellt myndighetshåll. Det blir som ett megahaveri för den svenska humanistiska hållningen. Vill myndigheterna att vi ska tycka att det spelar ju ingen roll, det är bara äldre, fetton och invandrare som dör och drabbas? För så blir slutligen tolkningen av detta drama vi nu ser spelas upp live inför öppen ridå. Det är mest äldre, fetton och invandrare som dör i tex Frankrike och USA också men där gör myndigheterna någonting för sin befolkning. Dessa länder och deras regimer ter sig humanare i sin hållning än Sverige. Ett faktum som spär på det intellektuella haveriet från myndighets- och politiker Sverige.

Kanske invandrargrupper i Sverige börjar inse att så fort de blivit "svenskar" i någon officiell mening är de ointressanta för regimen. Medborgare har endast ett värde som konsumenter och skattebetalare eller möjligen som objekt för det identitetsindustriella komplexet i Sverige. Har du pension, låg lön eller bidragsförsörjning och inte har en tydlig identitet dvs som arg ung kvinnlig rappare, homosexuell, transsexuell, ung ensamkommande eller religiöst förtryckt är du inte därför inte så intressant annat än som valboskap en gång vart fjärde år. Du kan då utan omsvep offras för ett högre nationalekonomiskt syfte.

Som sagt mycket intressant utveckling.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur många dagar långsammare Norge? En dag? En vecka?
Norge har ett system där läkare ringer in och rapporterar. I Sverige är det den vanliga dödsintygen som dubbelkörs mot smittade patienter.
Båda systemen har sina för och nackdelar men det gör att siffrorna är svåra att jämföra mellan länderna. Norges system är ju snabbare men mer behäftad med variation av läkarbedömningar. I Norge vägs denna dödsorsak mot andra. Det görs inte i Sverige.
Citera
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag inser nu att det där är fel.

Enligt FHM:s senaste excelblad är antal döda de aktuella dagarna:
4/7/2020 65
4/8/2020 77
4/9/2020 43

FHM:s data släpar ju så dödstalen de aktuella dagarna kommer öka något men inte bli ca 100 (vilket motsvarar 10 dpm).

Artikelförfattarna har utgått från hur många nya döda som rapporterats de aktuella dagarna.

Ett rookiemisstag.

Synd att de gör det misstaget, då tappar ju artikeln i sting. De skulle ha använt totalt döda per kapita i jämförelsen, då hade det blivit svårare för tegnell att vifta bort kritiken.

Jag hoppas fortfarande att våra folkvalda kan ta till sig artikelns budskap.

Fast exakt så är ju talen rapporterade även för dom andra länderna eftersom dom använt samma källa.. dvs det är lika förutsättningar? Det är inte ens säkert andra länder rapporterar på det sättet Sverige gör och det blir svårare att lita på dom siffrorna.. Det dom gjort är det "enklaste" sättet.. Vet inte om jag skulle vilja påstå att det är felaktigt så länge man är öppen med vad man utgått ifrån.
Citera
Medlem
1. Belief Bias | Många människor bär på en omedveten övertygelse att stora problem också kräver stora lösningar. Den här idén om en slags balans mellan problem och lösning kan förklaras med belief bias, alltså människans tendens att utvärdera slutsatser och acceptera dem som sanna eftersom de är trovärdiga, snarare än för att de är logiska eller faktabaserat riktiga.

När Folkhälsomyndigheten berättar för oss att det stora problemet som vi står inför inte ska mötas av stora utan av små och till synes triviala lösningar, som att tvätta händerna, hosta i armvecket och stanna hemma om vi känner oss sjuka, uppstår en mental konflikt. Vi vill ha större åtgärder. Och det viktigaste blir att åtgärden upplevs lika stor som problemet, inte vilka effekter åtgärden leder till – eller inte leder till.

Därför vill vi också göra mer för att skydda våra nära och kära. Alltså agerar vi på det sätt som vi kan och hamstrar ett överflöd av livsnödvändiga varor som toalettpapper, vetemjöl och jäst. Inte för att beteendet är faktabaserat eller logiskt, utan för att det känns rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och hur vet du att vi inte ligger på 1500, 1600, 1700? Vet du mörkertalet? Allt annat runtomkring? Jag förstår att du ska vara "the voice of reason", men du har ju absolut lika lite aning som alla andra. Inte ens Tegnell vet i dagsläget siffran.

Du väljer att ta någons "3000 döda den 14:e april" och skriva det som att alla som tycker FHM gör detta dåligt är konspirationsteoretiker/har fel. Man kan tycka att FHM gör ett undermåligt arbete utan att vara på din motsatta sida. Men du måste polarisera för att visa för andra hur rätt du har och hur fel den andra sidan har.

Det är problematiskt eftersom dom som hela tiden stöttat FHM och deras åtgärder aldrig sa att vi skulle komma över 50 döda per dag eller 100 döda per dag. Än mindre flera tusen döda. (ser du vad jag gör? Jag tillskriver dig någon annans ord)

Klart man kan. Man kan också vara kritisk till att vi har testat så få att vi kanske inte ens få in en rättvis representation. Vi har rimligtvis testat under 100000 personer under alla veckor medans länder med lägre befolkning har gjort i vissa fall nästan dubbla.

Jag har sagt flera gånger i tråden att jag tycker FHM har agerat sent eller med för veka åtgärder. Varför la man inte gränsen på 50 från början? Varför har man universitet öppna när man vet att dessa är extremt aktiva i att forsla runt personer i Sverige och runtom världen (dessutom många i riskgrupp med åldern)? Det finns så många dumma resonemang som FHM har fört så de förtjänar mycket kritik som de får också. Att vi har många experter och en gammal statsepidemiolog som håller med den här ståndpunkten i dagsläget verkar inte röra dig i ryggen.
På vissa sätt har du rätt men jag tycker man blandar ihop kravet på karantän men Sthlm sjukvårdens bristfälligheter, dålig äldreomsorg och bristen på material som finns i hela västvärlden.samt att politikerna monterat ner beredskapen . Att göra FHM ansvarig för allt detta samt sätta hela Sverige inomhus känns väldigt orättvist.
Citera
2020-04-14, 16:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror vi kan lägga förnekarna åt sidan. Jag förstår nu hur de resonerea (eller rättare sagt, inte resonerar). Oavsett vilka siffror som läggs fram, så kommer det alltid i förnekarnas hjärnor att inte finnas någon pandemi. Det spelar helt enkelt ingen roll vilka siffror som läggs fram.

Hade detta varit mitt under spanska sjukan och siffror rapporterades dag för dag, så skulle förnekarna fortfarande förneka att det dog några i spanska sjukan. Tragiskt med sant.

Och i din hjärna så är detta Spanska Sjukan 6.5, man behöver inte vara en förnekare för att inse att du har så in åt helvete fel i din analys.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vet du att många öar som hade smittan blivit av med den via lockdown och är helt smittfria?
Bla. Ön La gomera som hade spaniens första fall.

Men total lockdown är bara i början, sen när man har kontroll kan man börja öppna upp med rätt restriktioner. Men först krävs en total lockdown i ca 1-2 månader.

Mm, och små öar är ju helt rakt av applicerbara på resten av världen...
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du tror vi är knullade och jag tror folk kommer semestra inrikes i sommar och sitta på mysiga svenska campingplatser och prata om helt andra saker än C-19.
Har en underbar lugn och härlig plats i Norrland där vi hyr en stuga ibland.

På den platsen finns bara fem sex stycken stugor....
Längtar redan dit.....
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
självfallet bryr sig anhörig om de som dör. men det är inte det som är frågan. Det viktiga är inte om folk dör 14 april eller 7 september. det viktiga är att så få som möjligt ska dö och att samhället ska skadas så lite som möjligt. Om man struntar i det som händer långsiktigt och bara tänker på nuet så är man hjärtlös

Då kan vi ju avveckla all sjukvård, alla kommer ju dö någon gång. Vad som händer i september vet ingen, men hur många som dör idag kan vi påverka. Några av de som dog för en månad hade kunnat räddas idag för metoderna att vårda de sjuka förbättras hela tiden. En massa mediciner testas hela tiden. I september är överlevnadschansen mycket högre än i dag. Du är hjärtlös och också teknikfientlig som tror att sjukvården inte utvecklas. Så när det om ett år visade sig att Finland har en tiondel färre döda och mindre påverkad ekonomi skall du då säga "jaha jag hade fel nu vet vi, många dog men strunt samma det hade ju kunnat bli annorlunda". det enda man vet är vad man kan göra för att rädda liv idag. Att strunta i det för att, ja jag vet inte varför? För att man tror att färre dör totalt om man inte räddar liv? helt utan grund.

På vilket sett fungerar Sveriges ekonomi bra tycker du? Hela bilindustrin är nere, restauranger får ha öppet men har för få kunder. Hotell och turistnäringen är helt nere. Har du bott under en sten? Gå ut på stan och se att ekonomin tar skada nu också. Se på Taiwan, de försökte stoppa smittan från början vilket du och regeringen tycker är dåligt för man skall tydligen se efteråt hur allt går. Taiwan har allt öppet, mycket mer än Sverige och mindre dödsfall. Sverige har gjort fel från början fram tills nu även ur en ekonomisk synpunkt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja naturligtvis är det som jag säger. Du kan inte slå fast om det blir och hur hög en överdödlighet blir på förrän året är slut. Hur ska du exempelvis få med dina tiotusentals som ska dö i maj juni?

Hur fan kan du få det till att vara »förnekare« när någon säger att det ska räknas på faktiskt utfall? Du är och förblir en katastrofromantiker med väldigt tydlig politisk bias.

Herre min skapare.....

Låt oss se vad det faktiskta utfallet blir. Om du föredrar att vänta till den 31/12 så står det dig fullständigt fritt att göra så.
Citera
Medlem
Att Sverige har höga dödstal beror på våran taktik och strategi. Inget annat.

Alla bortförklaringar om att det räknas olika kan inte förklara dom oerhörda skillnaderna, speciellt i Norden. Variationer kan alltid förekomma men inte så stora som skillnaderna är idag. Att folk åkt mer skidor här än i Norge bla bla är också bara ett sätt att förringa att våran strategi varit dålig från början och att vi missat kolla upp folk på flygplatserna fast dessa kom från ett karantän område i Italien. Att vi ska skydda våra äldre till varje pris men ändå inte lyckats är också ett bevis på dålig strategi. Gång på gång bevisas hur dåligt våran strategi varit men bortförklaras och förringas med ett dåliga exempel eller relativisering. När strategins själva uppgift är att just undvika dessa dåliga exempel.

Detta är den samhälleliga och politiska versionen av att Sverige förlorar en fotbolls match men man tycker ändå att man spelat bra och kämpat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag är helt enkelt inte säker på att en total lockdown ger ett bättre utfall i slutändan. Om slutprodukten blir den samma så är ett utdraget lidande onödigt och påverkar såväl ekonomi som psykisk hälsa hos befolkningen. Och när jag nämner ekonomi så handlar det inte om personlig lyxkonsumtion utan att det skall finnas en ekonomi som rullar på och generar skattepengar som kan gå in till vård osv.

Men som sagt, ingen kan vara säker ännu på vad som är rätt.

Man kan också fundera på vilka mer djupgående effekter som skapas i ett samhälle där kanske många medborgare upplever att "samhällskontraktet" är brutet... Vad jag menar med det är att: om folk märker att t.ex. äldre betalat skatt i 40 år och sedan inte bedöms som likvärdiga samhällsmedborgare i slutet av sina liv i en pandemi t.ex. och inte får likvärdig vård som andra medborgare.. hur påverkar det viljan att understödja ett sådant system?

Hur påverkar det folkviljan att understödja ett system som tycks helt passivt och inte skyddar sina medborgare i pandemi, att inte ha beredskapslager, att prata om att "ojdå dricksvattnet kanske tar slut snart"... Många börjar fråga sig kanske: Vad är det vi sliter hund för 40 timmar i veckan eller mer, och varför ger vi bort nästan allt vi äger i skatt?

Ser redan att denna fråga om varför vi ens ska betala skatt längre, redan tagits upp flertal ggr i tråden, som ett exempel. Med all rätt.

Sen andra effekter såsom: kan det bli bojkotter mot Sverige, med anledning av vårt (icke)agerande i pandemin? (Likt många konsumenter i Sverige tidigare bojkottat länder som inte behandlar befolkningen väl). Kan andra anse att de ska stänga gränserna gentemot oss, då vi inte tagit vårt ansvar i smittskydd, och de andra nu vill skydda sina smittfria länder? Hur blir det med all vår export. Osv.

Vad jag menar är, att allt agerande och icke-agerande, kan få mycket mer långtgående konsekvenser än man föreställer sig, när man tänker och analyserar det på olika djupare plan. Nu var inte detta riktat just mot dig, mer för att väcka tankarna hos folk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in