2020-02-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Trodde dessa Dunning-Kruger-inlägg skulle slutat vid detta tillfälle, men du kanske bara trollar?

Det har beskrivits otaliga gånger varför olika jämförelser så som ovan inte är tillämpliga. De är nonsens.

Ett nytt, smittsamt och någorlunda dödligt virus medför mycket större problem för världen än antalet döda. Det är dom ekonomiska konsekvenserna som kan bli katastrofala. Nageltrång påverkar inte den globala ekonomin.

För den som vill läsa mer om de ekonomiska effekterna:
- http://omni.se/a/GGgv96
Citera
2020-02-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Var arbetade han? Vilken dialekt talar han?

Enligt inlägget i Wuhan. Jag talar inte kinesiska så jag kan inte svara på din fråga om dialekt. Förhoppningsvis kan någon annan göra det. Vad som gör klippet intressant för mig är att en drabbad beskriver själva insjuknandet. Och som sagt, jag kan inte bedöma vad som är sant eller inte.
Citera
2020-02-09, 09:23
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Min nuvarande uppskattning (9/2) ligger i intervallet 2-5 miljoner sjuka, och 5000-10000 dödsfall per dygn. Två tredjedelar av dessa är i provinsen Hubei.

Mot bakgrund av dessa siffror så förstår man bättre den kinesiska regimens massiva åtgärder.

Utanför Kina så är nog Singapore intressantast just nu. 40 bekräftade fall, upp 7 igår. Av dessa så ligger 4 i kritisk intensivvård.
Allt är lögn och galet mycket värre än vad som rapporteras.

Var kommer ens dessa siffror om 700 döda ifrån? Kinesiska regeringen?
GARANTERAT att de inte testar alla patienter och därav skippar "bekräftade".

Det är fullständigt kaos där nere och även grannländerna eftersom kineserna flyr landet och tar med sig smittan.

En tankeställare för den som inte har rätt insyn:

Befolkningen i kina: ~1.400 miljoner människor där flesta är fattiga.
"Bekräftade" dödsfall och smittade: 700döda och 34000st smittade.

Lägg här till att vi redan nu sett viruset i ett flertalet länder så ser vilken kalle anka som helst att 34000st smittade / 700döda är en skönhetssaga utan dess like.

Läs inte vad som läggs ut i aftonblaskan, kolla vad som sker på plats och de som bor där.

PS:
Flygplatser använder scanners för att känna av förhöjda kroppstemperaturer men kineserna tar nu piller som sänker tempen så det är svårt att hindra "flykten" från kina. De gör allt de kan för att komma därifrån, bara en tidsfråga innan sanningen kommer fram.
Citera
2020-02-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk
Mmm, håller med, i Kina dör det 750 personer per dag i trafikolyckor. För att inte prata om den dåliga luften där, tar kål på 4000 per dag...
Gå in på Omni.se och läs artiklarna där, inklusive referenserna till andra medier och fundera en gång till.
Citera
2020-02-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är den enda siffra vi har att tillgå, den är baserad på antalet döda delat med antalet smittade.
Det verkar motsvarar det mått som folkhälsomyndigheten använder för avlidna i relation till ”laboratorieverifierade” fall. Som förra säsongen var 3.7%. Så 2% framstår som lågt.
Citera
2020-02-09, 09:26
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Enligt inlägget i Wuhan. Jag talar inte kinesiska så jag kan inte svara på din fråga om dialekt. Förhoppningsvis kan någon annan göra det. Vad som gör klippet intressant för mig är att en drabbad beskriver själva insjuknandet. Och som sagt, jag kan inte bedöma vad som är sant eller inte.

Jag förstår, och förväntar mig inte att just du ska kunna avgöra detta, men det är en av frågorna man kan ställa sig. Sedan kan man ju undra varför han ska ha munskyddet kvar när han talar för det ser ju ut som om det är han som också filmar. Och varför inslaget är så kort. Frågan återstår om han verkligen är en drabbad.
Citera
2020-02-09, 09:28
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Det är fullständigt kaos där nere och även grannländerna eftersom kineserna flyr landet och tar med sig smittan.

Lägg här till att vi redan nu sett viruset i ett flertalet länder så ser vilken kalle anka som helst att 34000st smittade / 700döda är en skönhetssaga utan dess like.

Läs inte vad som läggs ut i aftonblaskan, kolla vad som sker på plats och de som bor där.

PS:
Flygplatser använder scanners för att känna av förhöjda kroppstemperaturer men kineserna tar nu piller som sänker tempen så det är svårt att hindra "flykten" från kina. De gör allt de kan för att komma därifrån, bara en tidsfråga innan sanningen kommer fram.

https://ncov.r6.no/ här visar det på 760 döda..
Citera
2020-02-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det verkar motsvarar det mått som folkhälsomyndigheten använder för avlidna i relation till ”laboratorieverifierade” fall. Som förra säsongen var 3.7%. Så 2% framstår som lågt.

Ja, men siffran stiger. Dock har jag hela tiden hävdat att det är antalet samtidigt sjuka som är problemet vi står inför.
Citera
2020-02-09, 09:33
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Är ganska jobbigt att vara hypokondriker ska du veta. Önskar jag slapp.
Du an "glädja" dig åt att det dör 190 per per dag av rabies, det har alltså dött 7 ggr fler av rabies än av corona i januari..
Citera
2020-02-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
https://ncov.r6.no/ här visar det på 760 döda..
En mycket bra sida med intressanta jämförelser i ökning mm, men de har inte fått in nattens siffror än.
Citera
2020-02-09, 09:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Du an "glädja" dig åt att det dör 190 per per dag av rabies, det har alltså dött 7 ggr fler av rabies än av corona i januari..

Ja, men du kan inte jämföra så, eftersom vi sätter djur i karantän innan dom får komma in i Sverige. Det kan alltså knappast finnas några djur som har rabies i Sverige. Dessutom känner man igen ett rabiessmittat djur, och skulle man bli biten så räcker det om man får vaccinet på en gång - då klarar man sig. Är man riktigt rädd, så kan man få vaccinet i förebyggande syfte - IFALL man skulle stöta på en galen hund.

Medan Corona sprids mellan människor, och våra mesmyndigheter vägrar sätta människor som kommer från de drabbade länderna - främst Kina - i karantän. OCH det behöver inte synas på en person att han/hon är smittad. OCH det finns inget vaccin. OCH det finns ingen bot när man väl är smittad heller. Ska jag fortsätta..?
Citera
2020-02-09, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

PS:

Foliehatteri utan dess like.

Du menar att "alla" flyr Kina. Det finns 1,4 miljarder kineser. Du förstår att det är jätte-jättemånga va? Var ser vi de enorma tältlägren i grannländerna som skulle behövas för att hysa 100-tals miljoner kineser på flykt?

Varför skulle man ens bemöda sig om att bygga sjukhus om det rörde sig om den mängd patienter du antyder?

Nej, i natt dog det fler av att sätta jordnötter i halsen än av det här viruset. Fakta.

Förstår du också effekten av att "man hittar det man söker"?

När Du Googlar "extreme panic in china corona virus government cover up millions dead and earth is flat", så är det just såna youtube-klipp du kommer hitta.

Journalistik däremot, funkar inte så. Avarter finns absolut, men man försöker generellt hitta sanningar och objektiva fakta. Tex genom att åka till de drabbade områdena istället för att Googla sig till bekräftelser på sina knasiga teorier.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-02-09 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in