2020-02-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Morrn. Verkar stagnerat va?
Å jag som byggt upp ett matlager, skaffat skydd och upprättat en flyktplan. Nåja, kan vara bra att ha.

Det är ju hela syftet med karantänen - att det ska stagnera när ingen går utanför dörren och därmed inte kan smitta någon annan. Problemet är ju om det fortsätter sprida sig i demokratiska länder som inte skulle göra sådana inskränkningar. Än så länge verkar resten av världen ha det under kontroll, men det kan ju snabbt tippa.

Som den engelska familjen som blev smittade i Frankrike av en från Singapore eller hur det nu var - det visar att detta blivit sannolikhetsbingo huruvida man blir smittad eller ej.
Citera
2020-02-09, 08:42
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Hur då menar du? Jag tycker det tyder på att människor som smittas kan bedöma sig själv som friska långt efter att de egentligen fått symtom på lungorna och därför skulle gå till sina arbetsplatser etc och smitta andra. Men varför tycker du att det säger något om dödligheten? För att läkaren trodde att han hade 30 procent risk att dö? Han verkade i och för sig kunnig, men han fick ju aldrig utveckla vad resonemanget byggde på.

Han har jobbat med smittan och har därför troligen bättre data än oss (mer korrekt data än den Kina ger omvärlden). Han delger indirekt dödligheten - vilken sannolikt är baserad på hans bild av läget.

Jag har länge misstänkt att dödligheten är omkring 25 - 30%. Det är också den dödlighet man erhåller om man räknar döda/(döda + friskförklarade).
Citera
2020-02-09, 08:44
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abrotherhood
God söndag på er folket har en fråga till er, ni får kalla mig hypokondriker om ni vill.

Jag har en vän som nyligen varit och rest i Thailand och kom hem för någon dag sedan, är det säkert att träffa personen? Man vill ju inte smitta ner sina nära och kära som med största sannolikhet inte skulle klara av viruset.

Tack på förhand

Jag tror att risken är väldigt liten, men känns det inte bra är det väl bara att ligga lågt ett tag. I landet " Vi ses vecka 25" är det väl ingen som reagerar.
Citera
2020-02-09, 08:46
Medlem
Merwinnas avatar
Läste någonstans att karantäntiden nollställs och börjar om, ombord på Diamond Princess, som ligger utanför Japans kust, varje gång en passagerare konstateras smittad och förs ut. Tänker dom rätt eller tänker dom fel? OM de som har suttit inlåsta i sina hytter, inte har haft kontakt med den som nu konstateras smittad, så borde väl inte karantäntiden behöva nollställas? Eller tror de att viruset sprids genom ventilationssystemet? Då måste man väl i stället säkerställa så att inte det GÅR, eller..?

Jag tänker även, att det påverkar konditionen och muskelstyrkan väldigt negativt (och därmed även allmäntillståndet och immunförsvaret) om man sitter instängd i en liten hytt i en månad. Man kanske kan försöka göra lite jämfotahopp, jogging på stället, armhävningar, situps och så, samt gå ut på balkongen och andas frisk luft (finns det innerhytter som inte har balkong, tro?). Men ändå? Och till detta kommer nervositeten.
Citera
2020-02-09, 08:53
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Det här är en video med en kinesisk läkare som själv blev sjuk. Jag kan inte gå i god för vad som är sant eller inte (innan den diskussionen exploderar igen) MEN detta är intressant eftersom han i detalj beskriver sina symtom, vilka jag uppfattar som:

Dag 1: 14/1 2020: Läkaren har själv fått feber, men ingen hosta eller snuva. Han känner sig uppsvullen i magen och fiser. På grund av att hans avdelning ska hålla en middag tre dagar senare (och han vet att han arbetat front line med sjuka) testar han sig. Röntgen avslöjar att lungorna är angripna, men trots lunginflammationen har han inga andningsproblem och är upprättgående, det enda kända symtomet han känner av är feber.

Dag 2-3: Också endast förhöjd kroppstemperatur. Därefter röntgas han igen. Lunginflammationen hade förvärrats, vilket han misstänkte.

Därefter snabb försämring med andningsproblem, fick syrgas. Sängliggande under 5 dagar. Värst på dag 4 och 5, då han misstänkte att han skulle dö.

Nu när han filmar (eller dag 5?) tror han att han har 70 procent chans att överleva. Video bryts.

https://www.youtube.com/watch?v=cx2bGghpCh4

Var arbetade han? Vilken dialekt talar han?
Citera
2020-02-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Läste någonstans att karantäntiden nollställs och börjar om, ombord på Diamond Princess, som ligger utanför Japans kust, varje gång en passagerare konstateras smittad och förs ut. Tänker dom rätt eller tänker dom fel? OM de som har suttit inlåsta i sina hytter, inte har haft kontakt med den som nu konstateras smittad, så borde väl inte karantäntiden behöva nollställas? Eller tror de att viruset sprids genom ventilationssystemet? Då måste man väl i stället säkerställa så att inte det GÅR, eller..?

Jag tänker även, att det påverkar konditionen och muskelstyrkan väldigt negativt (och därmed även allmäntillståndet och immunförsvaret) om man sitter instängd i en liten hytt i en månad. Man kanske kan försöka göra lite jämfotahopp, jogging på stället, armhävningar, situps och så, samt gå ut på balkongen och andas frisk luft (finns det innerhytter som inte har balkong, tro?). Men ändå? Och till detta kommer nervositeten.

Jävla panik jag skulle fått på den båten.
Funderar också runt vet.systemen. På en båt borde man ju kunna stänga av återcirkulation och bara ta in friskluft.

Smittar det via samlag försten?
Citera
2020-02-09, 08:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Lägg till en nolla - 80 000 döda. Betänk även att antalet smittade sannolikt är mycket högre också - åtminstone 500 000 smittade.

Min nuvarande uppskattning (9/2) ligger i intervallet 2-5 miljoner sjuka, och 5000-10000 dödsfall per dygn. Två tredjedelar av dessa är i provinsen Hubei.

Mot bakgrund av dessa siffror så förstår man bättre den kinesiska regimens massiva åtgärder.

Utanför Kina så är nog Singapore intressantast just nu. 40 bekräftade fall, upp 7 igår. Av dessa så ligger 4 i kritisk intensivvård.
Citera
2020-02-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
WOW!! Det har alltså dött 760 pers på en månad, det har alltså dött 4 ggr så många av nageltrång under perioden.. Lås tråden, bara hypokondriker här..

Är ganska jobbigt att vara hypokondriker ska du veta. Önskar jag slapp.
Citera
2020-02-09, 09:00
Medlem
Citat:
Funderar också runt vet.systemen. På en båt borde man ju kunna stänga av återcirkulation och bara ta in friskluft.

Ja
Citera
2020-02-09, 09:01
Medlem
Citat:
WOW!! Det har alltså dött 760 pers på en månad, det har alltså dött 4 ggr så många av nageltrång under perioden.. Lås tråden, bara hypokondriker här..

Trodde dessa Dunning-Kruger-inlägg skulle slutat vid detta tillfälle, men du kanske bara trollar?

Det har beskrivits otaliga gånger varför olika jämförelser så som ovan inte är tillämpliga. De är nonsens.

Ett nytt, smittsamt och någorlunda dödligt virus medför mycket större problem för världen än antalet döda. Det är dom ekonomiska konsekvenserna som kan bli katastrofala. Nageltrång påverkar inte den globala ekonomin.
Citera
2020-02-09, 09:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är väl klart att det gör. De som sitter i karantän (bland annat på den båten) får inte komma varandra närmare än en meter, när de är ute på balkongerna.
Citera
2020-02-09, 09:04
Medlem
Askregns avatar
Citat:

Det är lite fler betydelsefulla parametrar som väger in, som tagits upp en miljard gånger vid det här laget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in