2020-04-11, 20:23
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har ju även Stefan Löfven sagt att det är uppenbart att Sverige var dåligt förberett för denna situation. Så det finns ingen anledning för folk här att försvara Sveriges agerande och beredskap.
I stället måste man ställa frågan varför just Sveriges beredskap har varit så dålig och vilka som bär ansvaret. Dessutom måste man fråga varför Svenska politiker för ett par månader sedan hävdade att beredskapen var god och dessutom skänkte bort pengar till WTO.
Sverige skall ju vara ett rikt och välordnat land men i denna situation framstår Sverige som inte ett dugg bättre än ett u-land.

Vi lekmän på ett forum kan ju ödsla tid på att leta fram syndabockar och vara efterkloka om man vill. Jag hoppas innerligt att inte staten/myndigheter inte fokuserar på det just nu, utan att det tas när vi är över det värsta iallafall. Nu bör all energi gå åt att försöka lindra konsekvenserna av helvetet vi ställt till med.

Sedan får vi se hur långt åt helvete vi hamnar jämfört med resten av EU/Norden. Det är rätt osäkert ännu även om vi med råge hanterat början sämst i Norden.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant hur Corona-viruset muterar beroende på populationen det sprids i. Spekularas i att mutationer gör att viruset anpassar sig för att spridas snabbare i en given population.

Finns nu 3 huvudtyper A, B ,C

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3079491/deadly-coronavirus-comes-three-variants-researchers-find

https://metro.co.uk/2020/04/10/coronavirus-mutated-three-distinct-strains-spread-across-world-12536852/

Ja detta viruset slutar inte förvåna oss...
Detta är långt ifrån över...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har ju även Stefan Löfven sagt att det är uppenbart att Sverige var dåligt förberett för denna situation. Så det finns ingen anledning för folk här att försvara Sveriges agerande och beredskap.
I stället måste man ställa frågan varför just Sveriges beredskap har varit så dålig och vilka som bär ansvaret. Dessutom måste man fråga varför Svenska politiker för ett par månader sedan hävdade att beredskapen var god och dessutom skänkte bort pengar till WTO.
Sverige skall ju vara ett rikt och välordnat land men i denna situation framstår Sverige som inte ett dugg bättre än ett u-land.

Sverige är ett land som varit i fred länge, och vi har glömt bort kriser lite. Hoppas vi tar lärdom av detta. Men samtliga har nog alla länder i hela världen brustit i beredskapen för en så här situation, så det kan vara bra med lite perspektiv.
Citera
2020-04-11, 20:24
Medlem
welcometorealitys avatar
Sverige var snabba att ta bort karensdagen, men om vi aldrig haft detta överhuvudtaget, då hade vi nog haft mindre döda nu.De sjuka hann smitta många innan det togs bort.
Citera
2020-04-11, 20:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jag kissar på mig av skratt. Det är ni nonchalanta förnekare som spridit skiten från början. Det är gänget ni tillhör som sitter på uteserveringarna, hänger i barerna, smittar på tunnelbanan osv. Det är ni som dödar Agda 91 och troligtvis njuter av det.
Precis, det är egentligen det det är frågan om. Ungdomligt övermod och en ansvarslös vilja att i all sin bortskämdhet inte göra avkall på sin ärvda frihet de indoktrinerats att tro de har rätt till.
Citera
2020-04-11, 20:26
Medlem
Har mycket svårt att tro på de siffror som rapporterats in på worldmeters.
Bara västeuropeiska länder och USA i topp på antal döda.
Helt orimligt att de länder med högst välstånd och bäst sjukvård har flest dödsfall.
I de folkrika U-länderna har väl folk dött av andra saker innan de hinner fylla 80, men det kan ändå inte vara möjligt att detta stämmer.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ingen tävling i dödstal för f...n men det är klart i Sverige hånar alla varandra i stort sett alltid..
Bättre att de ödmjukt talar om att vi klarade oss från det värsta men de har de inte gjort.
Snart 1000 döda. Finns inget att skryta om nu.

Det är nog redan 600 döda per dygn nu som gäller:

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66 20200325
Placeras ju kylkontainers vid sjukhusen för att lagra alla lik.

3000 döda fixar Tengele på en vecka lätt när vi önskar.

Antalet döda kommer öka 20% per dag nu. Dvs 600 döda per dygn om några veckor.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ni borde lyssna på folk som faktiskt vet något, ”Kvarten” är en sådan insatt person
Citat:
Ursprungligen postat av HG
.
Citat:
Ursprungligen postat av popll
.
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
.
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
.
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
.
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
.
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
.
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
.
Nedanför har du ett av de bättre inläggen i denna viktiga diskussion, en klar analys av läget:
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen 20200409
Jag har ju anklagats för att komma med förhållandevis dystra prognoser. Inte sällan har jag fått utstå spott och spe för dessa prognoser. Vissa av er har säkert tyckt att jag förtjänar dessa inte sällan grova tillmälen.

Mina prognoser har tidigare legat på 40000 döda i hela Sverige och 8000 i Region Stockholm (dessa siffror bygger dock på att Sverige som land behåller kontrollen genom pandemin).

Jag behöver dessvärre nu öka prognoserna något. Baserat på utvecklingen de senaste 4 dagarna, och baserat på vad som framkommit de senaste 24 timmarna så blir min nya prognos:
* 60000 döda i Sverige
* 15000 döda i Stockholm

Lyssna på de som vet, har kunskap och vettiga analyser! Framför allt skall du undvika gammalmedia, pk och Tegnell.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95 20200325
Min gissning har utvecklat sig precis som jag trodde för ett par veckor sedan.
Jag har mer kompetens än Tegnell.
Sverige brinner nu.
Stockholm är kört.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jag kissar på mig av skratt. Det är ni nonchalanta förnekare som spridit skiten från början. Det är gänget ni tillhör som sitter på uteserveringarna, hänger i barerna, smittar på tunnelbanan osv. Det är ni som dödar Agda 91 och troligtvis njuter av det.

Så jävla rätt, enligt min åsikt så dödar dom människor passivt och försöker sprida sin skit för att få andra att göra likadant.

Nej, förnekarna är en fara för samhället och måste stoppas till varje pris, ibland tror jag nästan dom njuter av att se till så människor inte tror på faran i detta och blir smittade och sprider smittan vidare..
Citera
2020-04-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Sverige var snabba att ta bort karensdagen, men om vi aldrig haft detta överhuvudtaget, då hade vi nog haft mindre döda nu.De sjuka hann smitta många innan det togs bort.

Då är det garanterat kört i USA....
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Vad är detta? Hoppas du så mycket på att folk ska dö? Att du tror att sjukvården och inrapporteringen släpar så otroligt mycket?

Det är ju bra att det bara är 17, även fast det släpar och lär öka! 17 är BRA! Det är få döda. Bra. Många döda är dåligt.

Jag konstaterar faktum. Är det några som bär ansvar till att onödigt mycket folk kommer dö så är det ni förnekare som förminskat allvaret. Självklart är det många naiva Svenskar som läst ert strunt och tagit det på allvar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du har fel, sedan covid-19s intåg har jag och mina gelikar följt myndigheternas rekommendationer till punkt och pricka för att skydda de som enligt statistiken har jobbiga odds mot denna sjukdom: äldre och sjuka (ofta i kombination).

Däremot framkommer det gång efter annan i tråden att domedagsepidemiologer har människor i sin absoluta närhet som nonchalerar dessa rekommendationer, som inte tar hänsyn och utsätter dessa riskgrupper för just risker. Istället för att sprida budskapet i sin egen bekantskapskrets - vilket innebär att rädda liv - sitter man och predikar för redan frälsta. Detta utan skam i kroppen.
Det har väl inte varit mycket till ”rekommendationer” att rätta sig efter.
Tvättar händerna hoppas jag du gör ändå, och håller avstånd gör svensken ändå enligt vad många i tråden hävdar ...
Citera
2020-04-11, 20:28
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Komik på hög nivå, alarmister gör sitt bästa för att hålla paniken vid liv, Expressen går om Aftonbladet att skapa krigsrubriker av ingenting = samhället i ett nötskal.

"Antal döda i USA har nu passerat Italien", utropar Aftonbladet.

Ungefär lika hemskt som att Stockholm passerar Visby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in