2020-04-11, 19:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jättekul läsning. Så nu här i Skåne får man leva så här en-två månader till! It sucks

Tengele verkar ha lite problem med att smitta ner skåningarna. Många har anammat distansering som Danmark, Tyskland mm. Vi får se om draget att skicka ut Stockholmare i landet över påsk får den effekten Tengele hoppas på
Citera
2020-04-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är Påskafton. På tisdag hittar man uppskattningsvis 200 kroppar i kylrummen, som väntar på att föras in i statistiken. Sedan sprider Tegnell ut dem över de senaste staplarna i sitt diagram, som då visar att vi "plattar ut kurvan", samtidigt som han noggrant undviker att nämna att de följande par-tre dagarna kommer man såklart att upptäcka ännu fler fall som baknoteras, så att de senaste staplarna växer. Och ingen av landets alla "ganskande" journalister kommer att fatta att han lurar dem med sina simpla trolleritrick.

Jaaaa. Du borde jobba på Uppdrag Granskning.
Scoop: UG visar här att dödsfall redovisas per dödsdag. Skandal. Lägg ner myndigheten.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur vet man vilken död som är värst? Inte så många som kan ha sagt det.
Om man arbetar med döende så skaffar man sig rätt snabbt en uppfattning om den saken.
Sedan talar man med varandra om det där, och det uppstår nån slags samklang. Det finns säkert nån gruppsykologisk term för det där, men den har jag glömt. Och detta blir då den etablerade uppfattningen, som man tack vare gruppens bekräftelse har mod att stå för, också gentemot andra människor.
Senast redigerad av defenseur 2020-04-11 kl. 20:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ja Svärjevännerna är domedagsprofeter allihopa.....
Vi kommer klara detta och mänskligheten kommer inte dö ut
Nej inte alla. Jag är ganska nöjd med hur detta hanterats och klarar vi 20000 nu i första vändan döda så har vi lyckats bättre än förväntat anser jag. På stora hela så är jag nöjd men några saker önskar jag man hanterat annorlunda men alla beslut känns för mig logiska ändå även om jag velat peta lite till här och var.

Ser långsiktigt på detta och är av tron att varken vi eller någon annan kommer kunna utrota detta virus. Vi hade inte Sydkoreas organisation och inte Kinas diktatur så vi fick göra på detta sättet istället. Barnen i skolan och föräldrarna på arbetet har vart lyckat med tanke på ekonomi vs dödsfall så landet lever i allra högsta grad även om massvis trots det blir arbetslösa och många företagare förlorar sitt livsverk.

Då jag ser detta långsiktigt och tror att vaccin kommer dröja så förstår jag inte varför länder ens stänger ner? Länder med stor befolkning där spridningen var stor innan man visste vad det var förstår jag ju måste men mindre länder hade det räckt att stänga gränsen och sedan ta det därifrån. USA är väl skräckexemplet nr 1 på hur man inte ska göra och även England hamnar ju på föga smickrande plats hos mig. Gillar Trump och hans ekonomiska politik men han brydde sig inte och sen när han fattade så var det försent. Otroligt klantigt skött och kommer undan lite lätt när han säger att hade vi gjort som Sverige så hade 2 miljoner dött. Visst det stämmer kanske men hade Trump tagit tag i det 2 veckor tidigare så hade nog deras 3 sämsta delstater vart i nivå med övriga landet nu? Boris samma sak först skrattar man bort det för länge och sen när man fattar så finns ju bara ett alternativ kvar.

Vi blir inte av med detta och ska man stänga landet varje gång det bryter ut så kommer det bli ett jäkla stängande kommande åren tills vi lärt oss hantera detta virus. Underskattar inte kroppen alls utan tror vi kommer anpassa oss hyfsat så alla inte blir sjuka på samma gång men det kommer nog ta tid innan vi är där. Vaccin kommer komma och hjälpa till men om det tar 1 månad, 1 år, 3 år återstår väl att se. Här är jag inte lika positiv så kan mycket väl ta 3 år också och då kommer resten av världen applådera Tegnell och Löfvén för deras mod. Vaccin klart om en månad så vinner inte S nästa val och Tegnell kan mycket väl bli arbetslös.
Citera
2020-04-11, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Ännu en som spelat för mycket CoD. Logga ut. Alarmerande på Flashback får dig inte att må bättre.

Hoppas jag har fel darlin'.
Citera
2020-04-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele verkar ha lite problem med att smitta ner skåningarna. Många har anammat distansering som Danmark, Tyskland mm. Vi får se om draget att skicka ut Stockholmare i landet över påsk får den effekten Tengele hoppas på
Ja, jag känner starkt att vi hållit den danska stilen. Tack dk! Men som sagt nu är folk i Falsterbo o på Österlen..så sjukhusen, snälla ladda upp.
Citera
2020-04-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Get a grip, grabben: Im one of them good guys. Vi som gör allt som står i vår makt för att skydda riskgrupper i möjligaste mån, men tyvärr bara får spott och spe.

Dom kallar oss förnekare, Stefan Jarls nya film kommer låta bilden klarna.

Jag kissar på mig av skratt. Det är ni nonchalanta förnekare som spridit skiten från början. Det är gänget ni tillhör som sitter på uteserveringarna, hänger i barerna, smittar på tunnelbanan osv. Det är ni som dödar Agda 91 och troligtvis njuter av det.
Citera
2020-04-11, 20:02
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Jaaaa. Du borde jobba på Uppdrag Granskning.
Scoop: UG visar här att dödsfall redovisas per dödsdag. Skandal. Lägg ner myndigheten.

Scoopet är ju snarare att AT använder dagens siffror som någon form av positiv nedgång.
Citera
2020-04-11, 20:02
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåningarna har ju fått viss hjälp av att Danmark stängde gränsen för icke-nödvändig trafik.
Men förr eller senare kommer det att bli ett utbrott där.
- Trångboddheten i vissa kvarter...
Citera
2020-04-11, 20:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, jag känner starkt att vi hållit den danska stilen. Tack dk! Men som sagt nu är folk i Falsterbo o på Österlen..så sjukhusen, snälla ladda upp.

Stockholmsdialekt är inte jättepoppis i Skåne nu. Blir gärna extra distansering när de börjar prata...
Citera
Medlem
Tidig lockdown är det som fungerar

Forskare från bl.a. Harvard pratar i en artikel om vilka åtgärder som fungerar i en pandemi baserat på tidigare kunskap, t.ex. Spanskan och SARS.

"The most effective class of nonpharmaceutical control measures were those related to social distancing: canceling public gatherings, closing places of worship, schools, bars and restaurants, "

Och om att man inte ska vänta för länge:

"Waiting until you can see that you have a problem is waiting too long, because there’s a delay in seeing the fruits of the measures"

Varför tidiga åtgärder är viktigt:

This slowdown is especially important because it can take two or three weeks before those infected with SARS-CoV-2 are sick enough to require intensive care, so demand could spike quickly.

Har läst mkt annan forskning som säger samma. Enligt det så har Sverige gjort alla fel i detta. Tyvärr.

Ville mest bidra med kunskap för de som fortfarande inte förstår något så basic som varför t.ex. Italien fick enorma problem, trots lockdown. Deras lockdown kom för sent. Nu riskerar Sverige att möta liknande problem närmsta månaden, då vår kurva följer deras i stora drag. Vi kommer se stora dödstal men mindre än deras, då vår befolkning är mindre. Dock fortfarande stora dödstal, som tragiskt nog kunde ha förhindrats, med rätt åtgärder, i tid.

I övrigt är tråden så urspårad av förnekare av allvaret i detta, så jag försöker avhålla mig från att skriva, för det är så obehagligt att se. Och obehagligt hur folk hoppar på och skriker att man är dum i huvet och dylikt. Men ibland måste man bidra med ngt sunt för att motverka alla som skriker "alarmister" här inne.

Länk till artikeln i Scientific American:
https://www.scientificamerican.com/article/lessons-from-past-outbreaks-could-help-fight-the-coronavirus-pandemic1/
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det är klart att du inte är, du erkände ju för en stund sedan att det är ”nyttigt att vara lite paranoid”.

Jag är helt klart paranoid i detta läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in