2020-04-11, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det finns massor med länkar i den här tråden. Du får göra jobbet själv.
jag gör inte jobbet at troll som kommer med asikter som ej kan beläggas med källa
Citera
2020-04-11, 10:25
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Konstigt att hon inte blivit testat. Flera vänner som jobbar på sjukhus i större stad som blivit testade flertalet gånger. Även inom äldreomsorgen. I Skåne.

Snacket mellan sköterskorna och övrig personal är att regeringen inte vill testa för att statistiken över smittade och döda bland vårdpersonalen skall hållas nere. Förmodligen skulle många börja fundera på att stanna hemma och då blir krisen inom vården än värre..Så man tror att detta är medvetet och enbart är till för att snygga till siffrorna över smittade och döda.
Citera
2020-04-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur kan Löven säga att just nu gör de allt för att hindra smittan från att sprida sig i landet?! Det är ju fortfarande fritt att resa hur man vill? Jag fattar inte?

Om man ser ur ett lite längre perspektiv, vilka blir konsekvenserna av detta om ett år?

- Det beror på hur det här utvecklas. Vi vill plana ut kurvan som vi har pratat om länge för att inte få en drastisk ökning av svårt sjuka människor. Det innebär att vi får räkna med att vi får räkna med månader. Skulle sjukdomen ta fart igen under hösten då får man räkna med ännu mer dramatiska konsekvenser. Men vi kommer se fler avlidna, det är ingen tvekan om det, nu gör vi allt för att stoppa spridningen i landet. De ekonomiska konsekvenserna ser vi redan. Många har mist jobb, vi gör allt för att rädda företag och arbeten men alla kommer inte kunna räddas, säger Löfven.

Källa intervju med Löven svt
Ja svetsarn är förlorad.konstigt att de ej pressade svetsarn om Donald Trumps uttalanden i veckan.
Citera
2020-04-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Så gör de redan på min sambos hem. Och de har alltid gjort så när någon är sjuk alltså inte bara nu. Och det är ett hem som drivs av kommunen

Detta med kommunalt respektive privat ställer ju till det borgarna förstörde allt när man privatisera stor del av vården för göra den vinstdrivande helt plötsligt vart det prislapp på vad vård kostar. H humaniteten glömdes bort.
Kanske dags att staten tar över all vård igen
Citera
2020-04-11, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Du känner inte till att det finns nåt mellan iva och hemma?

jo det finns ett Telefonnummer man kann ringa som jag uppfattat det?

Jag bor inte i sverige men hört att man skall ringa ett nummer i sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
posta länk med källa för ev pastaenden.

Om det stämmer bekräftar ju detta strategin att man later de gamla dö hemma !!

Går att se en sammanställning för IVA här: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

"Bekräftar" vet jag inte, men det kan nog ses som en indikator på striktare prioritering. Det är dock en långsam nedgång, var nog en vecka sedan det låg över 60.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-11 kl. 10:29.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
posta länk med källa för ev pastaenden.

Om det stämmer bekräftar ju detta strategin att man later de gamla dö hemma !!

Här är en: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Senast redigerad av pe11e 2020-04-11 kl. 10:33. Anledning: Rättning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Snittålder 59 hörde Jag också från ett sjukhus men betänk då att det kan vara folk med väldigt många undersjukdomar som ligger där i åldern 40-45 som drar ner snittåldern....
Hörde även att mer än 50% har märkligt nog invandrarbakgrund är dom svagare på något sätt??

Är det medianåldern så ska lika många år fördelas under och över 59. Och om många är 70-80 så är det många år under 59. Men ett spädbarn har ganska många år på sig så det räcker med några barn eller riktigt unga för att få fram denna medianålder. Om det nu är en medianålder.

Är det i procent gäller samma sak med medianåldern kan vara en annan än just 59.
Citera
Medlem
EU tänker utnyttja coronan för att få mer makt. Precis som de gjorde vid de svenska skogsbränderna. Låt aldrig en god kris gå till spillo, verkar vara deras motto. Eller vill man vara konspiratorisk så låt olyckor sprida sig och framställ dig själv som räddaren i nöden.

»Den næste pandemi kræver et styrket europæisk samarbejde«
EU har annonceret sit første fælles lager for medicinsk udstyr. Men derudover har der ikke været mange succeshistorier fra Bruxelles de seneste uger. EU-tilhængere håber, at krisen kan styrke sundhedssamarbejdet.

https://jyllands-posten.dk/premium/international/ECE12058700/den-naeste-pandemi-kraever-et-styrket-europaeisk-samarbejde/
Citera
2020-04-11, 10:28
Bannlyst
Man verkar ha slutat lyfta upp skolan. Man hör inte ofta den fråga tas upp.
Resten av världen har stängt skolorna. Dumma obstinata Sverige har inte gjort det. Och det finns inte heller planer för det.
Nu är detta med att inte stänga skolor bara en av de många klantiga saker som har gjorts i Sverige under coronakrisen.
Men det tas som sagt inte upp så mycket mer. Det känns som att den frågan har försvunnit lite.

Tror ni Sverige kommer stänga skolor? Har lite svårt att se att vid en lockdown har man skolor som fortsätter att funka som tidigare. Så innan en lockdown kan bli verklighet tror man måste först gå igenom den enorma förödmjukelsen att erkänna att "ja, kanske det är bättre om vi stänger skolorna tänkte vi nu".

Att stänga skolor ser jag som sagt som ett av första steg som man måste ta nu när läget förvärras.
Att stänga onödiga saker som butiker, frisörer och sånt likaså.

Att stänga restauranger, pubar, barer och köpcentrum kommer därefter.

Och då kan man gå i lockdown.

I dag 11 april vet jag inte om det kommer bli lockdown. Det finns inga tydliga signaler att det blir det. Inte så att det inte behövs, tvärtom. Men jag ser inga tydliga signaler från ljugmedia och regering att det kommer bli av.

Ponera dock att det blir:
200 döda per dag from 18 april
400 döda per dag 25 april
800 döda per dag 1 maj

Är man så jävla obstinat, oetisk, hjärndöd att man in i det sista fortsätter att köra som om allt var som vanligt?

Spontant tror jag att vid 200 döda per dag stängs skolor, restauranger och köpcentrum.
Vid 300-400 går man istället i en made-in-sweden-lockdown (vete fan hur det kommer se ut, de är bra på att hitta på innovativa lösningar)

När man kommit så långt som till en lockdown, hur fan ska man då bemöta allmänheten?
Vi hade fel? Vi tänkte om?

Näää tror aldrig de kommer erkänna att de klantat sig så enormt. Blir helt enkelt nån: "Så som det ser ut nu tror vi det är bättre att minska spridningen radikalt. Det tyckte vi inte innan. Så, nä, vi tycker inte vi gjort fel".
Citera
2020-04-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Snacket mellan sköterskorna och övrig personal är att regeringen inte vill testa för att statistiken över smittade och döda bland vårdpersonalen skall hållas nere. Förmodligen skulle många börja fundera på att stanna hemma och då blir krisen inom vården än värre..Så man tror att detta är medvetet och enbart är till för att snygga till siffrorna över smittade och döda.

Att vi inte ska vara hemma kan jag köpa. Men om vi dör så kommer vi in i statistiken. Om något så överdriver Sverige dödssiffrorna i Corona inte underdriver.....
Citera
2020-04-11, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Är det medianåldern så ska lika många år fördelas under och över 59. Och om många är 70-80 så är det många år under 59. Men ett spädbarn har ganska många år på sig så det räcker med några barn eller riktigt unga för att få fram denna medianålder. Om det nu är en medianålder.

Är det i procent gäller samma sak med medianåldern kan vara en annan än just 59.
Exvis Uppsala hade ju ett spädbarn det lär dra ner snittåldern rejält
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in